Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
De här hårstråna på handduken, den handduk som Lars Borgnäs tror kan vara ett "visitkort" från en seriemördare. Om TA & TH/någon av dem är skyldiga - varför då begära testning mot DNA:t? Nog för att de- om vi för diskussionens skull tänker oss att de är den sortens monster som medierna ville ha dem till - i såna fall är galna, men de är ändå läkarutbildade och kan en del om DNA. De måste ha förstått risken med att deras hårstrån i så fall KAN ha hamnat på handduken. Mitokondrie-DNA av denna sort håller visserligen inte i domstol, men det skulle ju vara ett synnerligen tungt indicie mot dem OM deras DNA visade sig finnas på handduken. Hur tänker ni kring det?
Bra synpunkter.
Den DNA-teknik som användes när läkarna kollades fanns inte alls på 80-talet, och gärningsmannen eller gärningsmännen kunde omöjligt förutse hur DNA-tekniken skulle funka flera år efter Catrines död. Nu har läkarna inte ett skit med Catrine att göra, men om man låtsas att de hade det och var skyldiga till mord och styckning och Pappalalla-orgier, så kunde de 1984 inte förutsäga hur DNA skulle kollas 20 år senare eller vad det var, och på 2000-talet kollades läkarna om jag inte tar fel.
När de testades visste de med all säkerhet hur DNA-kollen funkade, och det är självklart att de tog chansen att testas (de fick pröjsa 25 000 kr var för detta, ur egna fickor), och svaret var negativt, men hur mkt DNA som fanns kvar, hur hårstrån påverkas av tiden, det vet jag inte, och det har förekommit flera debatter om detta i tråden. Jag är kass på detaljerna, och tänker i motsats till vissa andra inte snacka vitt och brett utan faktaunderlag/fackkunskaper.
Hade läkarnas DNA hittats på handduken hade det varit katastrof, självklart, det hade varit en grej som läkarlyncharna hade fröjdats över i evighet, självklart, det hade tolkats som det slutliga beviset, och alla debatter hade stendött på stubben.
Nu hittades inte läkarnas DNA, vilket läkarlyncharna viftade bort (självklart), men faktum kvarstår: läkarnas DNA hittades inte.
Däremot hittades ju hårstrån, och ett halvt fingeravtryck vill jag minnas, vilket är förbannat fascinerande.
Hade man inte spolat säckarna och hade utredningen skötts bra, hade man hanterat säckarna bättre, hade man kanske kunnat matcha detta avtryck mot en lämplig person.
Detta jäkla fingeravtryck kan irritera en till vansinne alltså.
En högintressant person kan ha satt dit det, och var det inte styckaren/dumparen så var det helt säkert någon närliggande person, en polare, en jobbarkompis, en försäljare osv.
Tydligen så kladdade polisen på säckarna mkt (självklart, helt väntat), men alla avtryck var inte polisernas, de kollades tror jag, och det finns ett fantomavtryck, eller fanns rättare sagt, för säckarna är makulerade nu, och en viktigt person lämnade altså fingeravtryck. Fan så enerverande