Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-28, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
SG var tydligen på MS-gatan, en gåtorsk, kallad impotent av en partner, och han var knäpp från topp till tå, och visst, att vara i hans närhet var säkert förenat med fara

Dock har man inte läst någonstans om några prostituerade som vittnat om att de varit med Gonerka. Av det jag minns att jag läst om honom, så undvek kvinnorna honom där.
Citera
2013-04-28, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Nej inte alls. Men om SG gissar jag mot bakgrund av att han styckmördat samt mördat förr och på liknande sätt som CdC styckades. Det betyder inte att SG är skyldig. Vi saknar koppling mellan SG och CdC.

SG är intressant som mördare och karaktär, men han har ju en plats i debatten av ett annat skäl också. Hanterandet av honom är symptomatiskt för utredningen. Oavsett vad han gjort och inte gjort så började man blåjaga fel personer efter att ha underlåtit att kolla SG:s bostad, jobb och bil. Utan att granska denne extremt alarmerande knäppgök så dök man på ett helt kallt spår, hängde upp prestigen på det, och sköt allt i sank som vi vet. Och som sagt var, chaufförskompisen kollades inte heller.

Förtydligande, en grej jag kom att tänka på: en gåtorsk är en torrtosk, en som bara hänger på streetan, snackar, glor. Så har jag fattat det iaf.

SG:s sexuella liv verkar bara konstigt. En partner vittnade om porrfilmstittande, men att SG helt enkelt var impotent, och impotens borde kunna reta upp en sådan här labil man förstås. Samma partner ska brett på inför polisen, talat mkt om hur fint hon och SG hade det Förhoppningsvis får jag snart tillgång till förhör med nya personer, kanske ngn som kände SG, och självklart är jag enormt nyfiken på Sabas förhör. Jag hoppas kunna läsa förhör med SG:s partner, som tydligen flydde när hon fattade att hon bodde med en trippelmördare.
Senast redigerad av Eremona 2013-04-28 kl. 19:18.
Citera
2013-04-28, 19:11
Bannlyst
Citat:
men han var ju i övre medelåldern på 70-talet, och jag har svårt att tro att han extremvåldsdebuterade just då, vid femtiostrecket.

Men, det finns ju personer, när de kommer i kontakt med alkohol, som flippar ut totalt och blir grymt aggressiva och kan göra de mest vansinniga saker. Ja, t.o.m döda. Men, om han dödat någon innan Wanda, ja, det vet man ju inte.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-28 kl. 19:13.
Citera
2013-04-28, 19:12
Bannlyst
Citat:
Förtydligande, en grej jag kom att tänka på: en gåtorsk är en torrtosk, en som bara hänger på streetan, snackar, glor. Så har jag fattat det iaf.

Eller måhända en torsk som inte är bilburen? Ja, en som inte plockar upp prostituerade i sin bil.
Citera
2013-04-28, 19:17
Medlem
En torrtorsk kan ha bil, men vill bara prata eller eventuellt hjälpa den prostituerade med logi eller annat utan att kräva något i gengäld, en slags filantropisk verksamhet. Gonerka hade tillgång till bil. En gåtorsk saknar bil http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9812/31/prost.html
Senast redigerad av echoesofglory 2013-04-28 kl. 19:21.
Citera
2013-04-28, 19:21
Bannlyst
Läste någonstans alldeles nyligen att någon som kände Gonerka sa att polacken hade mycket dålig syn (på 80-talet?) och om jag nu minns följande rätt, så ska denne dessutom ha varit blind på ena ögat.
Citera
2013-04-28, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
En gåtorsk saknar bil

Precis vad jag har gissat på tidigare.

Ja, en torrtorsk ligger inte (eller på annat sätt har sex) med de prostituerade.
Citera
2013-04-28, 19:30
Bannlyst
Citat:
Gonerka hade tillgång till bil.

Han brukade få skjuts av en kompis (pga den dåliga synen eller blindheten i ena ögat, måhända?) och sedan har han väl bara stolpat omkring på Malmis och hoppats få napp där och kvinnorna har uppfattat honom som en gåtorsk, eftersom han inte kört fram till dem i en bil.
Citera
2013-04-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Men, jag skulle inte definiera honom som en seriemördare. Han har en gång (av vad vi vet) dödat och styckat en kvinna och sedan har han dödat två människor (ett äldre par) - (av vad vi vet) - ganska så omgående i ett och samma bostadsutrymme. Han är ju inte någon Gacy, Dahmer eller Bundy (av vad vi vet).
OT: Två eller tre mord vid olika tillfällen kan vara tillräckligt för att definiera seriemördare, någon riktig konsensus finns inte. SG var förmodligen framför allt en dråpare, en reaktiv mördare och inte i första hand en instrumentell mördare, även om han bestal de två åldriga mordoffren i Ystad. Jag vet inte om något riktigt motiv framkom i dubbelmordet, om det var simpel materiell vinning, en spottstyver eller om det även har fanns det reaktiva temperamentet. Kanske var det en tarvlig kombination av instrumentell vinning och en överslagsberäkning typ 'det här kanske jag kommer undan' och så... SG, som hämtad ur ett skräckkabinett, i alla fall om han var berusad eller i något depressivt skov.
Citera
2013-04-28, 20:30
Medlem
Citat:
Vad menar du med "inte körde själv"? När han bodde i Södertälje hade han för vana att köra bilen till och från sin köttbutik (?) i Stockholm. Men jag erinrar att han under en period var körkortslös (?) och då skjutsades... (Jag minns inte källan till dessa uppgifter, möjligen PL:s Döden är en man, eller någon källa.) Sen var väl inte ett eventuellt indraget körkort något som helt hindrade SG, bara min gissning.
Citera
2013-04-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad menar du med "inte körde själv"? När han bodde i Södertälje hade han för vana att köra bilen till och från sin köttbutik (?) i Stockholm. Men jag erinrar att han under en period var körkortslös (?) och då skjutsades... (Jag minns inte källan till dessa uppgifter, möjligen PL:s Döden är en man, eller någon källa.) Sen var väl inte ett eventuellt indraget körkort något som helt hindrade SG, bara min gissning.

"Lasse" en bekant till SG var officiell chaufför, körkortet var indraget eller borttappat.
Citera
2013-04-28, 20:40
Medlem
Citat:
"Lasse" en bekant till SG var officiell chaufför, körkortet var indraget eller borttappat.
Hehe, nu börjar det komma fram minnen. Åter, jag minns inte källan, om det möjligen var domen i Ystads tingsrätt 1978 eftger dubbelmordet 1977 eller annan källa, men SG hade tappat plånboken även på disco i Ystad, som han besökte den sommaren. Alkohol, temperament, någon sorts underliggande psykisk störning och kanske sjukdom i en farlig blandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in