2013-04-24, 21:26
Medlem
Någon som vet om TÅs dotter är i livet?
Citera
2013-04-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Någon som vet om TÅs dotter är i livet?

ja hon lever.
Citera
2013-04-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ännu en egendomlighet i detta fall: författaren Lena Holfve, kanske inte så känd idag, inspirerade polisen i styckmordsfallet: http://imageshack.us/f/24/holve.jpg/
1987 dyker hon upp igen och berättar om sitt möte med allmänläkaren

Upptäckte just en intressant sak efter att ha googlat Lena Holfves namn.

25/1 2010 publicerade LH en Newsmill-artikel till försvar mot förklenande spekulationer om att deckarförfattaren Stieg Larsson inte varit kapabel att skriva Millenium-trilogin. (Samme Larsson som varit starkt påverkad av Hanna Olssons "Catrine och rättvisan", enl. Eva Gabrielsson, "Millennium, Stieg & jag", 2011.)
Citat:
1984 brakdebuterade jag som författare, och stötte på TT-killen Stieg Larsson, som bl.a. beundrade mina första boktitlar: "Älska lagom" och "Häktad på sagolika skäl". Vi åt på samma ställe, och hade en del gemensamma bekanta.
[---]
Nu har jag aldrig träffat debutanten eller författaren Stieg Larsson. Jag har bara träffat TT-killen, på Kungsholmen när kulturarbetande freelansare samlades på kvarterskrogen St Daniele, som ägdes av italienaren Pepino, och som låg bredvid Stockholms Tingsrätt för att äta luncher och middagar tillsammans. Vissa var där ofta och andra mer sällan, och Pepino lät oss äta "Dagens rätt" även på kvällen om det fanns mat kvar.
(Artikelsöks äldsta artiklar om "Älska lagom" och "Häktad på sagolika skäl" är daterade 19/1 1984 respektive 12/8 1984. Artikelsöks äldsta recension av Larssons första bok, "Extremhögern", är daterad 25/6 1991. "Extremhögern" är visserligen ingen skönlitterär bok, men det var inte heller "Älska lagom: en bok om fosterbarn".)

LH:s artikel om Larsson publicerades samma dag som SvB gav plats åt uttalanden i samma ämne från bokförläggaren John-Henri Holmberg. (Upprinnelsen till Larsson-debatten var en DN-artikel publicerad 21/1, i pappersform 22/1.)

Denne Holmberg, som dömde i CdC-rättegång nr 2 1988, uppgav för Attunda tingsrätt 2009 att han varit nämndeman i Stockholms tingsrätt vid ett par hundra rättsfall 1983–1988, och att han så vitt han kunde minnas aldrig tackade nej till något sådant uppdrag.
Holmberg och Stieg Larsson kände varandra sedan 70-talet. De var båda synnerligen sience fiction-intresserade och har beskrivits i media som mycket goda vänner.

Intrycket man får är att det kanske var LH:s tre år äldre nämndemannakollega Holmberg som introducerade henne och Larsson för varandra 1984, händelsevis samma år som LH (på initiativ av en trollkarl i Härms f.d. svärfars bekantskapskrets) försökte intressera polisen för en viss person i styckmordsfallet.
Ur Lindeberg 1999 s. 95 (om händelseutvecklingen 1984): "Nämndemannen med författarambitioner hette Lena Holfve och hade suttit några år i tingsrätten för vänsterpartiet kommunisterna."
Holmberg var moderat, vilket talar för att LH och Holmberg kan ha dömt i samma rättsfall och lärt känna varande därigenom.
Citera
2013-04-24, 21:56
Medlem
Citat:
Förmodligen inte Saba, vad jag vet nämner nog Saba bara två möten med Catrine sista veckorna, dvs den 8:e och 15:e juni 1984. Möjligen är väninnan TÅ:s dotter, dem umgicks rätt mycket. PL nämner att Catrine hade två nära väninnor, men de har nog inte nämnts med namn i böcker eller liknande. Sen har vi ju som bekant mängder med "hitta på" väninnor, alltså personer som beskriver sig som nära vänner med CdC, bla Marianne Seppälä och en annan kvinna som vittnade i Kammarrätten.

En intressant grej med hela väninnegrejen är att Marianne (menedsvittnet) hade en syrra, och hon hette Eija (jag är inte 100 på stavningen) om jag minns rätt, och Mariannes syster kände iaf CdC bra, och systern sågade Mariannes dagboksstory, med barnvallning mitt i stan och allt möjligt knas. Eija ansåg inte alls att CdC var frisk nog att valla barn i mitten av 1984. Vettig person, den där Eija. Eija kan väl vara en "vänninorna". Eija lever vad jag vet, är runt 50 år, och hon har nog lämnat buslivet bakom sig. Nu är detaljerna mkt lösa, och jag är sömnig som sjutton, men Eija följde nog med Marianne när de båda träffade CdC och TÅ ... vojne, vilken dag. Godnatt, rättskämpar
Citera
2013-04-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
En intressant grej med hela väninnegrejen är att Marianne (menedsvittnet) hade en syrra, och hon hette Eija (jag är inte 100 på stavningen) om jag minns rätt, och Mariannes syster kände iaf CdC bra, och systern sågade Mariannes dagboksstory, med barnvallning mitt i stan och allt möjligt knas. Eija ansåg inte alls att CdC var frisk nog att valla barn i mitten av 1984. Vettig person, den där Eija. Eija kan väl vara en "vänninorna". Eija lever vad jag vet, är runt 50 år, och hon har nog lämnat buslivet bakom sig. Nu är detaljerna mkt lösa, och jag är sömnig som sjutton, men Eija följde nog med Marianne när de båda träffade CdC och TÅ ... vojne, vilken dag. Godnatt, rättskämpar

Eija var mer bekant med CdC än syrran enligt PL, men hon nämner nog enbart mötet den 8:e med CdC i förhör 1984. Dagen innan den 4:e var väl CdC hos Ragnar L. Eija träffar nog TÅ bara den 8:e, vem väninnan är den 4:e finns nog ingen info om. Tyvärr har Eija haft en del otur nyligen, hon tvingas flytta av Solna stad då hennes hus måste rivas eller flyttas för att framkomligheten till Friends Arena skall bli bättre(!)..En ramp skall byggas över bla Eijas hus som ligger vid arenan..
Senast redigerad av echoesofglory 2013-04-24 kl. 22:45.
Citera
2013-04-24, 22:17
Medlem
Citat:
Eija var mer bekant med CdC än syrran enligt PL, men hon nämner nog enbart mötet den 8:e med CdC i förhör 1984. Dagen innan den 4:e var väl CdC hos Ragnar L. Eija träffar nog TÅ bara den 8:e. Tyvärr har Eija haft en del otur nyligen, hon tvingas flytta då hennes hus rivas eller flyttas för att framkomligheten till Friends Arena skall bli bättre(!)..En ramp skall byggas över bla Eijas hus..

Tack för sortering - igen. Ja, det där med soc-kontoret stämmer, som du skrev tidigare ikväll, och jag söker alltså en annan händelse. Catrine besökte ngn vårdinrättning, påtänd, och var klädd i linne och shorts, och hon var ev barfota också, riktigt sliten mao. Ytterligare ett sånt här flytande vittnesmål, men jag fäste mig vid shortsen, den detaljen.

Ja, Eija kände Catrine bättre. Länge sen jag läste om turerna i början av juni, jag har mest tittat på NK:s uppgifter. Han täcker nästan hela första veckan i juni, men nämner andra personer än Marianne, TÅ, Eija ... Jaså, hon ska flytta, jag säger då det, vad du vet! Har du funderat på att bli krimmare på riktigt ?
Citera
2013-04-24, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men vi har ju tänkt till också till skillnad från de fanatiska Lindeberg-vännerna i tråden, det finns alltför mycket som pekar åt läkarnas håll.
Vi kan inte bara bortse från allt detta och låtsas som om det regnar

Absolut.

Nej, och de 20-talet prostituerade - som var för sig - ger sin bild av deras kontakt med Obducenten i Borgnäs' bok talar ju starkt för att han har haft en stark koppling till prostitutionsvärlden och har därför haft en stor möjlighet att träffa Catrine och utnyttja hennes tjänster.

Och sedan är vi ju åtminstone delvis här för att försöka rengöra PL-anhängarnas alltför smutsiga glasögon, så att de kan se mer klart. Det är ju vad jag skulle vilja kalla för osjälviskt & anspråkslöst.
Citera
2013-04-24, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
De hade ett sexuellt avancerat liv - Allgens fru kom från en frireligiös familj och sjöng i kyrkokören. Det var hon som förstörde TAs liv och gradvis konstruerade ett spår till TH.

Eller att läkarna själva sabbade det för sig.
Citera
2013-04-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jo, skyll inte på mig & Lawn sedan, när det gick åt skogen!

Jag lägger inget som helst ansvar på er. Otänkbart.

Här är ett boktips till förresten: Green river running red

Också en komplementbok som ger sammanhang, fokus. Du får själv klura ut hur och varför.

Nej, inte alls för att boken handlar om seriemord, så enkelt är det inte. Du får klura ut själv.

Man ska inte bara läsa tre böcker när man funderar på da Costas sorgliga öde.

Man ska närma sig detta vanvårdade, olösta fall från många vinklar, jobba sfäriskt, bara så kan man begripa det bättre.
Senast redigerad av Eremona 2013-04-24 kl. 23:00.
Citera
2013-04-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag har följt det, men ser det som ett fruktlöst försök att finna något som inte finns, något
som inte är viktigt för fallet. Ett desperat försök att "oskyldigförklara" läkarna en gång för alla.

Verkar som att du så gärna vill spela någon slags hjälte. Roande är det, om inte annat.

Nej, helt fel. Läkarna är oskyldigförklarade, det stora jobbet gjordes av PL, det var hans bok som var vattendelaren, och efter första utgåvan var det bara en tidsfråga innan intellekt, analys och lugn skulle vinna över masspykos, folksägner, paranoia och skräpjournalistik.

I denna tråd pågår inget jobb för att oskyldigförklara ngn en gång för alla, inte på min kant iaf, och jag bryr mig iaf inte om det så mkt, det där är gjort riktigt grundligt, de gamla tramset är så gott som bortsopat, bortsett från lite skräp i denna tråd och på ngn obesökt blogg någonstans.

Men som sagt var, man kan inte tala klartext till ngn som aktivt omfamnar dövhet, som inte vill höra, så vad kan man säga mer, här? Ngn hjälte är jag absolut inte, ingen idealist. Jag har mitt patos, patos har väl alla som förstått vad detta fall handlar om, vad rättsröta och häxjakt innebär, men fick jag ingen lärdom och personlig energi, en belöning, då skulle jag inte orka hålla på med detta.

Det är en fifty-fifty-fråga, hälften rättsmedvetande och hälften fascination, nyfikenhet, krimintresse osv. Och så finns det en bakomplan, en struktur som är helt ointressant för ngn som du, det är bara naturligt; den världsbild du och LOM delar utesluter helt vissa rörelser och vägar, det är helt meningslöst att förklara.

Vissa gillar bara sagor, andra vill bara veta.

Jag vill veta.
Citera
2013-04-24, 23:53
Bannlyst
OK, lite allvar nu:

Det är fullt logiskt och elementärt att polisen började intressera sig för TH, inte minst för att han hade en koppling till prostitutionsvärlden och var van vid att skära i kroppar (då han var rättsläkare). Prostituerade CdC återfanns ju styckad i plastsäckar inte långtifrån hans arbetsplats.

Sedan har en del av hans kollegor sett att han gjort omotiverade ingrepp på döda kroppar. En del har sagt att han skurit på tok för mycket på kropparna. Han har inte minst skurit av huvudet på en död kvinna (CdCs huvud var avskuret) på sin arbetsplats, dock utanför tjänsten, och det fanns inga obduktionstekniska skäl för detta. Han utelämnade detta ingrepp i obduktionsutlåtandet, dessutom. Kvinnan hade varit prostituerad. Han har vid minst ett tillfälle, på jobbet, skurit ut hela könsorganet på ett kvinnolik (CdCs könsorgan var också helt utskuret) och det fanns ingen relevans för detta. Har har blivit mycket exalterad när han under föreläsningar talat om strypningar och hängningar* och dessutom visat minst sagt uppseendeväckande bilder för deltagarna och detta fanns det heller ingen relevans för. Han har sagt många märkliga saker, inte minst att "det finns egentligen inga våldtäkter" (inför ex-svärföräldrarna och kollegor) och så har han (enligt en del kollegor) känt igen döda kvinnor som just prostituerade på sin arbetsplats. Också suspekt att han sagt att "rättsläkaren är den perfekta mördaren" och det finns så mycket mer att ta upp om hans mycket udda beteende och utsagor, som gör att misstänkarna mot honom bara förstärks ytterligare. Och sedan har vi ju de minst sagt mystiska omständigheterna kring hans hustrus död...

*) En vaktmästare har t.o.m sagt att TH borde förbjudas ifrån att demonstrera hängningar, då han blir "helt konstig".

En bild växer fram om en man som (tvångsmässigt?) dras till prostituerade och verkar ha varit mycket ofta på Malmis. Man får lätt intrycket av att han varit inspirerad av Jack Uppskäraren (som en del tror var en läkare) och dennes illdåd.

Minst 20 prostituerade kvinnor har sagt sig ha haft TH som kund. 50-talet prostituerade har dessutom känt igen honom. En har vittnat om att TH t.o.m försökt strypa henne.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-25 kl. 00:08.
Citera
2013-04-25, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Nej, helt fel. Läkarna är oskyldigförklarade, det stora jobbet gjordes av PL

Nix, skrivningen i domskälen står alltjämt kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in