Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag har följt det, men ser det som ett fruktlöst försök att finna något som inte finns, något
som inte är viktigt för fallet. Ett desperat försök att "oskyldigförklara" läkarna en gång för alla.
Verkar som att du så gärna vill spela någon slags hjälte. Roande är det, om inte annat.
Nej, helt fel. Läkarna är oskyldigförklarade, det stora jobbet gjordes av PL, det var hans bok som var vattendelaren, och efter första utgåvan var det bara en tidsfråga innan intellekt, analys och lugn skulle vinna över masspykos, folksägner, paranoia och skräpjournalistik.
I denna tråd pågår inget jobb för att oskyldigförklara ngn en gång för alla, inte på min kant iaf, och jag bryr mig iaf inte om det så mkt, det där är gjort riktigt grundligt, de gamla tramset är så gott som bortsopat, bortsett från lite skräp i denna tråd och på ngn obesökt blogg någonstans.
Men som sagt var, man kan inte tala klartext till ngn som aktivt omfamnar dövhet, som inte vill höra, så vad kan man säga mer, här? Ngn hjälte är jag absolut inte, ingen idealist. Jag har mitt patos, patos har väl alla som förstått vad detta fall handlar om, vad rättsröta och häxjakt innebär, men fick jag ingen lärdom och personlig energi, en belöning, då skulle jag inte orka hålla på med detta.
Det är en fifty-fifty-fråga, hälften rättsmedvetande och hälften fascination, nyfikenhet, krimintresse osv. Och så finns det en bakomplan, en struktur som är helt ointressant för ngn som du, det är bara naturligt; den världsbild du och LOM delar utesluter helt vissa rörelser och vägar, det är helt meningslöst att förklara.
Vissa gillar bara sagor, andra vill bara veta.
Jag vill veta.