2013-04-15, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
I förhör säger Arne Schröder att han redan i juli/augusti 1984 då han läste om fynden tänkt på ett samband, detta samband borde väl ha framstått som ännu tydligare i december. Att han inte kontaktar polisen tyder på att det inte finns några bilder, ingen som jobbade i fotobutiken i juni 1984 kan ju heller verifiera parets berättelse.

December 1984 kan de ha varit utomlands Ja, något han (paret) också sagt. Vill minnas något om att han (paret) sagt att de "brukade ta ut sin semester sent på året" och resa till ett varmare ställe.

Jag har i alla fall väldigt svårt att föreställa mig att de skulle koka ihop en sådan här historia...
Citera
2013-04-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
En fråga till Eremona. Har du läst förhören med de båda läkarna?

GW har ju sagt att: "De nekar hela tiden och sättet de gör det på är irrationellt, osorterat och förvisso inte till gagn för någon av dem. Så fort förhören kommer in på Catrine och den påstådda gärningen verkar de helt enkelt inte fatta vad förhörsledarna frågar om, och detta oavsett om det gäller större sammanhang eller detaljer."

Får du samma känsla?

Rensa din inkorg...

Nej, läkarnas förhör är inte med bland mina papper. Tro det eller ej. Hade jag haft massor med läkarförhör hade jag ju inte gjort annat än postat utdrag! Måste ju vara tonvis med text. Valverius är inte heller med i min FUP, inte TH:s partner heller, och mkt få av CdC:s bekanta från samhällets skuggsida, från pundarvärlden och MS-gatan, och det är riktigt lustigt eftersom polisen pratade med en herrans massa personer i Cdc:s närhet. Jag kan inte svara dig ordentligt, för jag har inga läkarförhör. Jag har rensat inkorgen iaf. Maila på bara Jag har en bibba (ca 180 A4) med Allgéns fru förresten, men jag orkar inte läsa allt just nu, jag ska vara på riktigt extralysande humör för det Jag hoppas att jag kan posta en länk till skissen på höger knä imorgon. Ska försöka hinna det.
Senast redigerad av Eremona 2013-04-15 kl. 22:52.
Citera
2013-04-15, 23:03
Bannlyst
Professor Voigt och en annan (hette han Sahlén?) inom SRR var tydligen av den uppfattningen att "läkare bara inte göra sådana där saker (ägna sig åt likstyckning och hur CdCs kropp styckats)". Åklagare Helin lämnade in en jävsinvändning och jag tror han fick gehör för det. Ja, ett minst sagt naivt påstående av (och inställning hos) herrar Voigt & Sahlén...

Rajs lag tog kontakt med ett gäng charkuterister och fick veta av dessa att de "skulle gjort det på ett annat sätt (avseende hur CdCs armar skurits loss)". Framkom dock inte, av det jag läste, hur de skulle ha gjort det.
Citera
2013-04-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
December 1984 kan de ha varit utomlands Ja, något han (paret) också sagt. Vill minnas något om att han (paret) sagt att de "brukade ta ut sin semester sent på året" och resa till ett varmare ställe. Jag har i alla fall väldigt svårt att föreställa mig att de skulle koka ihop en sådan här historia...

Oavsett vad som rörde sig parets huvuden (det kan vi bara gissa såklart) så kan vi lämna det helt därhän. Det vi har att hantera/diskutera är: deras gemensamma utsaga, som presenteras mkt långt efter Catrines död, och denna utsaga innehåller inget unikt material som kan verifieras, mätas, vägas, undersökas objektivt. Detta har utsagan gemensamt med polisernas (polis 1 och 2), damen med hundens, barnets mors och Mariannes utsagor. Att de starkaste elementen, det verkligt centrala (styckning, kvinna, da Costa, läkare, obducent, sjukhusmiljö osv) är utpräglat allmängods och att ytterligare och unika detaljer inte kan presenteras och verifieras (ögonätningen, sodomin, huvudet i hinken är tex helt verbala skapelser) gör att utsagorna blir suspekta och lättviktiga. En del av polisens jobb är såklart att hantera info från allmänheten, det är ett eget område, och självklart ska polisen alltid iaktta vilken information som finns i omlopp i samhället när ett tips kommer, när ett vittne ringer. Och när en grupp vittnen dyker upp sent med berättelser vars grundbitar cirkulerat i media i flera år, då blir det riktigt svårt, nästan hopplöst för polisen. Man kan tex undra hur många som ringde polisen efter Palmemordet och pratade om att de sett Crille P göra allt möjligt och omöjligt vid en miljon olika tidpunkter ...
Citera
2013-04-15, 23:10
Medlem
Citat:
Professor Voigt och en annan (hette han Sahlén?) inom SRR var tydligen av den uppfattningen att "läkare bara inte göra sådana där saker (ägna sig åt likstyckning och hur CdCs kropp styckats)". Åklagare Helin lämnade in en jävsinvändning och jag tror han fick gehör för det. Ja, ett minst sagt naivt påstående av (och inställning hos) herrar Voigt & Sahlén...

Rajs lag tog kontakt med ett gäng charkuterister och fick veta av dessa att de "skulle gjort det på ett annat sätt (avseende hur CdCs armar skurits loss)". Framkom dock inte, av det jag läste, hur de skulle ha gjort det.
Kan du ange källan för ditt påstående i första stycket? Vad det gäller klinisk och vetenskaplig kompetens inom svensk rättsmedicin har Voigt förmodligen aldrig haft en överman.
Citera
2013-04-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Kan du ange källan för ditt påstående i första stycket? Vad det gäller klinisk och vetenskaplig kompetens inom svensk rättsmedicin har Voigt förmodligen aldrig haft en överman.

Jag skulle sätta en tusenlapp på att det inte var Voigt. Det var en enda läkare, har tappat namnet. Det där uttalandet är ngt av ett bevingat uttryck i den här soppan. Han fick mkt skit för det där, det var väl inte världens smartaste sak att säga. Men tittar man på gruppen svenska styckmördare så hittar man väl bara en läkare på 100 år typ, så jag vet inte om man ska kasta så många ägg på den där karln. Ett kanske
Citera
2013-04-15, 23:20
Bannlyst
Kriminalteknikern Wincent Lange (från Rajs' lag) testade hundratals (eller ett hundratal?) knivar och kom fram till att "den enda kniv som kunde orsaka sådana [ursäkta mig om jag inte preciserar mig] skelettskador är en obduktionskniv, för att den är tillräckligt nerslipad för det" (ungefär så) och han slog också fast att delningen av det högra benets knä var "ytterst professionellt gjort". Han undersökte samtliga snittytor (<-- eller om det var Wykman?) och skelettskador.

Med detta sagt, så hade ju Rajs skickliga personer till sitt förfogande (förutom att han själv var erfaren tillika expert), så alla dessa människor var ju inte på långa vägar några gröngölingar. Det var de som undersökte CdCs kvarlevor (dvs. de som fanns att undersöka) på alla tänkbara sätt.

Men kanske skulle Lindeberg och hans vänner ha gjort det? Eremona, kanske?
Citera
2013-04-15, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Jag läste det idag i HOs bok och försöker återge det så gott jag kan från minnet.

Voigt obducerade inte CdCs kropp, hur man än vänder och vrider på det.
Citera
2013-04-15, 23:23
Medlem
Citat:

Ja, de kunde jobbat vidare där. Är det ngn som kan förväntas karva bakom bogblad/skulderblad så är det ju en styckare eller jägare, det har många funderat på. CdC kände en heroinist som hennes vän NK kallar "charkuterist" i förhör, en annan vän var uppvuxen i jägartrakter, en tredje vän kom från jägarsläkt och bondgård, jobbade nästan jämt med djur (Vincent), i Solna bodde en styckarkunnig sexbrottsling (nära Solnamannen), och så har vi söndertjatade Gonerka såklart. Lite att ta av iaf ...
Citera
2013-04-15, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Oavsett vad som rörde sig parets huvuden (det kan vi bara gissa såklart) så kan vi lämna det helt därhän. Det vi har att hantera/diskutera är: deras gemensamma utsaga, som presenteras mkt långt efter Catrines död, och denna utsaga innehåller inget unikt material som kan verifieras, mätas, vägas, undersökas objektivt. Detta har utsagan gemensamt med polisernas (polis 1 och 2), damen med hundens, barnets mors och Mariannes utsagor. Att de starkaste elementen, det verkligt centrala (styckning, kvinna, da Costa, läkare, obducent, sjukhusmiljö osv) är utpräglat allmängods och att ytterligare och unika detaljer inte kan presenteras och verifieras (ögonätningen, sodomin, huvudet i hinken är tex helt verbala skapelser) gör att utsagorna blir suspekta och lättviktiga. En del av polisens jobb är såklart att hantera info från allmänheten, det är ett eget område, och självklart ska polisen alltid iaktta vilken information som finns i omlopp i samhället när ett tips kommer, när ett vittne ringer. Och när en grupp vittnen dyker upp sent med berättelser vars grundbitar cirkulerat i media i flera år, då blir det riktigt svårt, nästan hopplöst för polisen. Man kan tex undra hur många som ringde polisen efter Palmemordet och pratade om att de sett Crille P göra allt möjligt och omöjligt vid en miljon olika tidpunkter ...

Redan på den tiden var poliserna fullt medvetna om riskerna med detta (att vittnen hör av sig långt senare), men tydligen tillmätte de (och åklagarfolket) fotohandlarparet så pass mycket värde att paret användes som vittnen.
Citera
2013-04-15, 23:31
Medlem
Citat:
Det här med fotohandlarna...jo, du kan ju inte bara blint hävda att bilderna aldrig existerat bara för att dessa inte kunnat återfinnas. Har det aldrig slagit dig varför det kan vara så att dessa aldrig hittats? Och ditt svar ska inte vara att "fotohandlarparet hittat på detta". Du vet nog vad jag syftar på. Hoppas jag.

Du gillar det subtila i denna debatt; hemliga band, blåmärken som bara en person sett, supporters som bara syns i PM, och nu foton som ska ha funnits, men som bara fotohandlarparet tagit i ... vi har här en utsaga vars avtryck i den fysiska verkligheten inte bevisats. Det är otroligt vanskligt. Att man tar att bilderna förstörts är självklart, om man tror de funnits, men detta går bara runt ...
Citera
2013-04-15, 23:32
Medlem
Citat:
Redan på den tiden var poliserna fullt medvetna om riskerna med detta (att vittnen hör av sig långt senare), men tydligen tillmätte de (och åklagarfolket) fotohandlarparet så pass mycket värde att paret användes som vittnen.

Ja, otroligt. Ut med polis-ABC-boken genom fönstret bara. Total masspyskos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in