2013-04-12, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det kan mycket väl finnas fler personer som sett detta par tillsammans men som inte ville eller vågade kontakta polisen med sina uppgifter, folk vill ofta inte bli inblandade i saker som kan vålla problem, det måste du väl ändå förstå ?

^^ Din kommentar till Eremona.

Åtminstone en av de här kvinnliga poliserna sa att hon inte hörde av sig tidigare för att hon trodde det var allmänt känt bland poliserna i 08-området att TH köpte sex och trodde att kopplingen mellan dessa två redan var fastslagen.
Citera
2013-04-12, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diospyros
Ganska självklart eftersom det de påstår aldrig har hänt. Det är ju först när massmedia börjat sprida läckta uppgifter som de ges tillfälle att vara utredarna till lags.

Ett mycket djärvt uttalande av dig.

Fotohandlarparet ringde inte till polisen redan 1984 för att de såg att bilderna tydligt var tagna i sjukhusmiljö och trodde väl på vad fotorulleinlämnaren sa att denne var läkare och patolog, om också att de tyckte denne betedde sig märkligt, och att det hela var så hemligt.
Citera
2013-04-12, 23:07
Bannlyst
Citat:
Edit, det var inte bara huvudet som saknades utan också Da Costas hals, glömde detta i hastigheten. Det kan ha funnits skador på hennes hals och just därför var den borttagen.

Absolut, och jag nämnde detta själv nyligen, och då kan man väl inte utesluta att hon kunnat bli strypt. Det kan också ha använts skarpt våld mot hennes hals. Trubbigt våld mot hennes huvud.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-12 kl. 23:19.
Citera
2013-04-12, 23:18
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Vilka indicier pratar du om nu ?
Fotohandlarparets utpekande av Allgen ?

Själva anledningen till att Allgen överhuvudtaget kom in i utredningen är att Allgens fd hustru läser i tidningen om obducenten och kontaktar polisen och berättar att dom två läkarna är vänner.

http://www.sourze.se/Fallet_Catrine_da_Costa_en_rekapitulering_10475481 .asp

Ja, det är väl ungefär så mycket av bevisning som fanns i fallet. Helt bisarrt när man tänker på det, att Helin väckte åtal på så lösa grunder.

Sedan var inte Härm och Allgén vad man brukar kalla vänner, utan fd kollegor.

Citat:
Du anklagar alltså fotohandlarparet för att vara lögnare?

Ja, visa mig en människa som aldrig i sitt liv har ljugit.

Citat:
Jag bara undrar, hur kan du veta så säkert att dom ljög ?

Eftersom Thomas Allgén naturligtvis är helt oskyldig. Nu tror jag inte för en sekund att fotohandlarparet avsåg att sätta dit någon oskyldig, utan de råkade genom obetänksamhet in i en karusell som de sedan inte kunde ta sig ur med hedern i behåll.
Citera
2013-04-12, 23:19
Bannlyst
Citat:
Själva anledningen till att Allgen överhuvudtaget kom in i utredningen är att Allgens fd hustru läser i tidningen om obducenten och kontaktar polisen och berättar att dom två läkarna är vänner.

Allgén hade också talat om väldigt märkliga och udda saker för sin hustru, som han haft diskussioner med TH om eller hört TH berätta. Ja, sexuellt avvikande saker som män upphängda i snörkonstruktioner för att få utlösning och en del annat annat besynnerligt. Han hade också berättat om för sin fru att TH och han skurit upp testiklarna på ett lik bara för att det var "roligt" och Allgén visade sig vara våldsam åtminstone i en situation: han hade plötsligt nypt hustrun väldigt hårt i skrevet (när de stått och samtalat i köket), ja, något som han annars inte brukade göra, enligt henne.

Men, "naturligtvis" så dissas ju hon av Lindebergs vänner... Hennes erfarenheter och iakttagelser av forne äkta maken är ju "bara fantasier" och Lindebergs vänner vet ju bättre.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-12 kl. 23:26.
Citera
2013-04-12, 23:21
Bannlyst
Citat:
Helt bisarrt när man tänker på det, att Helin väckte åtal på så lösa grunder.

Han hade knappast väckt åtal om han inte trodde på deras skuld.
Citera
2013-04-12, 23:25
Bannlyst
Citat:
JSedan var inte Härm och Allgén vad man brukar kalla vänner, utan fd kollegor

Ni Lindeberg-vänner måste ha en osedvanligt vass skärpa, som kan ha så full insyn i THs och TAs låtanden och göranden.

Och vad är det som säger att läkarna inte ljuger?
Citera
2013-04-12, 23:26
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag är inte så fastlimmad vid gärningsbeskrivningen och under alla händelser tycker jag att TH är mer suspekt än Allgén. Och jag kan inte bortse ifrån logik, men är av den uppfattningen att det inte är orimligt att läkarna är skyldiga. Och det bygger på indicier främst mot TH.

Men du måste väl förstå hur fullkomligt bisarrt ditt resonemang är? Gärningsbeskrivningen är ju det som ligger till grund för hela rättsprocessen. Jag skulle ju likaväl kunna påstå att det inte är orimligt att Rajs mördade och styckade da Costa men jag skulle aldrig göra ett så djärvt uttalande eftersom det finns absolut inget som talar för att han har med hennes död att göra.

Citat:
Ett mycket djärvt uttalande av dig.

Fotohandlarparet ringde inte till polisen redan 1984 för att de såg att bilderna tydligt var tagna i sjukhusmiljö och trodde väl på vad fotorulleinlämnaren sa att denne var läkare och patolog, om också att de tyckte denne betedde sig märkligt, och att det hela var så hemligt.

Inte lika djärvt dock som att påstå att läkarna styckade da Costa.
Citera
2013-04-12, 23:34
Bannlyst
Citat:
Men du måste väl förstå hur fullkomligt bisarrt ditt resonemang är? Gärningsbeskrivningen är ju det som ligger till grund för hela rättsprocessen. Jag skulle ju likaväl kunna påstå att det inte är orimligt att Rajs mördade och styckade da Costa men jag skulle aldrig göra ett så djärvt uttalande eftersom det finns absolut inget som talar för att han har med hennes död att göra.

Det behöver inte alls ha gått till så som gärningsbeskrivningen säger. Med detta sagt så är jag inte låst vid gärningsbeskrivningen. Jag är ingen åklagare.

Citat:
Inte lika djärvt dock som att påstå att läkarna styckade da Costa.

De stod åtalade för mord. Det gjorde inte fotohandlarna. Rätten tyckte att fotohandlarparet var övertygande i sina vittnesmål. I domskälen står det att läkarna är överbevisade om att ha styckat CdC.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-12 kl. 23:37.
Citera
2013-04-12, 23:41
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Allgén hade också talat om väldigt märkliga och udda saker för sin hustru, som han haft diskussioner med TH om eller hört TH berätta. Ja, sexuellt avvikande saker som män upphängda i snörkonstruktioner för att få utlösning och en del annat annat besynnerligt. Han hade också berättat om för sin fru att TH och han skurit upp testiklarna på ett lik bara för att det var "roligt" och Allgén visade sig vara våldsam åtminstone i en situation: han hade plötsligt nypt hustrun väldigt hårt i skrevet (när de stått och samtalat i köket), ja, något som han annars inte brukade göra, enligt henne.

Men, "naturligtvis" så dissas ju hon av Lindebergs vänner... Hennes erfarenheter och iakttagelser av forne äkta maken är ju "bara fantasier" och Lindebergs vänner vet ju bättre.

Nej. Allgén hade vid ett tillfälle närvarat vid en testikeloperation som Härm av naturliga skäl inte hade något att göra med - han var ju inte kirurg. Allgéns fru blandar sedan ihop den historien med när Thomas närvarade vid ett obduktionsundervisningstillfälle som Härm höll i, då Härm öppnade en knäled på preparatet.
Du ska inte tro på alla stolligheter som du fått höra i ärendet. Jag tycker dessutom att det är rätt osmakligt att ägna sig åt den typen av smutskastning och ryktesspridning som du gör.

Citat:
Han hade knappast väckt åtal om han inte trodde på deras skuld.

Helin medgav redan då det begav sig att han var osäker på om han kunde få dem fällda. Då ska han inte heller väcka åtal.

Citat:
Ni Lindeberg-vänner måste ha en osedvanligt vass skärpa, som kan ha så full insyn i THs och TAs låtanden och göranden.

Där har du för en gångs skull rätt.

Citat:
Och vad är det som säger att läkarna inte ljuger?

Att det inte finns något som binder dem vid brottet.
Citera
2013-04-12, 23:45
Bannlyst
Var en utredande polis (minns inte namnet) som gick i god för fotohandlaren. De var båda s.k. bröder i Rotary, förresten. Jo, jag kommer inte ihåg om det var Borgnäs som intervjuade den här polisen, men den här kommissarien sa att han tyckte fotohandlaren var en fullt pålitlig och redig karl och kände absolut inte till huruvida denne brukade ägna sig åt vilda fantasifulla berättelser, snarare tvärtom. Fotohandlaren blev direktkopplad till den här kommissarien, när han ringde till polisen om styckbilderna.
Citera
2013-04-12, 23:48
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Det behöver inte alls ha gått till så som gärningsbeskrivningen säger. Med detta sagt så är jag inte låst vid gärningsbeskrivningen. Jag är ingen åklagare.

Nej, det märks.

Citat:
De stod åtalade för mord. Det gjorde inte fotohandlarna. Rätten tyckte att fotohandlarparet var övertygande i sina vittnesmål. I domskälen står det att läkarna är överbevisade om att ha styckat CdC.

Rätten hade inte klart för sig omständigheterna kring videokonfrontationen. Precis som tingsrätterna i Quickfallet inte hade klart för sig hur erkännandena kommit till.
Domskälen tog upp ett brott som inte hade behandlats i rättegången och som läkarna av förklarliga skäl inte kunde försvara sig mot. Jag tycker att vi släpper den biten nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in