2013-04-09, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Om vi bortser från frågan om huruvida Lindeberg bedriver någon personlig vendetta mot Rajs eller inte, och bara ser till Rajs inblandning i fallet CdC. Anser du då att han på något sätt var jävig eller att han överskred sina befogenheter och/eller agerade tvärt emot professionell praxis?

Han behöver inte alls ha haft fel i sina misstankar mot TH, men han hade tydligen flera roller och folk lät honom ha det.
Citera
2013-04-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det är ju rent idiotiskt att resonera så att det är "fel socialgrupp"...ja, då lär man inte komma någonvart
i sitt sökande efter sanningen.

Det är enkelt: de två läkarna är sexuellt perversa och helt klart avvikande i det avseendet och av naturliga skäl har de inte skyltat öppet med detta. Läste någonstans (en gammal tidningsartikel, kanske?) för inte så länge sedan att hon som hittades mördad i Hägerstensåsen (Annika Nordberg?) även hon hade haft två perversa läkare som sina kunder...nu säger jag inte att detta är lika med sanningen, men det är inte desto mindre intressant.

Nej, det handlar bara om att ringa in sannolikheter. Och jag skrev inte att TH:s socialgrupp uteslöt honom som gärningsman, jag skrev att det talar emot honom som gärningsman. Vad är oklart? Styckmord utförs extremt sällan av välutbildade, socialt stadgade personer. Hade Härm varit elektriker med grava alkoholproblem hade det socialt sett talat för honom som gärningsman, hur trist och fördomsfullt det än kan låta.

Nej men ge dig nu. Om de inte skyltat öppet med att de är pervon, hur dokumenteras detta då? Och ska vi skanna alla pervon som fanns i S-holm 1984, då får vi ju hålla på i decennier. Och Annika, alltså, 2 perversa läkare bara, och inga namn, hur många perversa läkare tror du finns i en storstad egentligen ? Tusentals, tusentals ... jisses. Nej, detta samtal är helt, totalt, jätteointressant
Citera
2013-04-09, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Det var ett sk vetenskapligt arbete, och lögnen om snuffilmerna har alltså bevarats i ett vetenskapligt sammanhang. Det säger ngt, inte allt, om Rajs karaktär och trovärdighet. Det står inget om ngt snyggt snittat knä i Olssons bok iaf. Bläddra fram och visa mig iaf. Visa också "expertavsnittet", tack.

Har ingen lust att rota fram något, utan du får söka upp det själv eller helt enkelt ta mig på orden, för jag hittar sannerligen inte på detta.

TH kan förresten mycket väl ha tittat på videor ā la Traces of Death (som inte är detsamma som snuff-filmer, i och för sig) och berättat om dessa filmer för Rajs och då har denne trott att det varit fråga om snuff.
Citera
2013-04-09, 23:07
Medlem
Citat:
Han behöver inte alls ha haft fel i sina misstankar mot TH, men han hade tydligen flera roller och folk lät honom ha det.

När man läser alla tokerier som du skriver här så....får man äckliga Lambertz-vibbar!
Alltså med bäring på den där svenske ärke-rättshaveristen som yrat mycket och länge om Sture Bergvalls eventuella kvarstående skuld...i ett annat mord-såpa-drama. Huuja.
Citera
2013-04-09, 23:09
Bannlyst
Citat:
Nej, det handlar bara om att ringa in sannolikheter. Och jag skrev inte att TH:s socialgrupp uteslöt honom som gärningsman, jag skrev att det talar emot honom som gärningsman. Vad är oklart? Styckmord utförs extremt sällan av välutbildade, socialt stadgade personer. Hade Härm varit elektriker med grava alkoholproblem hade det socialt sett talat för honom som gärningsman, hur trist och fördomsfullt det än kan låta.

Nej men ge dig nu. Om de inte skyltat öppet med att de är pervon, hur dokumenteras detta då? Och ska vi skanna alla pervon som fanns i S-holm 1984, då får vi ju hålla på i decennier. Och Annika, alltså, 2 perversa läkare bara, och inga namn, hur många perversa läkare tror du finns i en storstad egentligen ? Tusentals, tusentals ... jisses. Nej, detta samtal är helt, totalt, jätteointressant

Ja, men du talar bara om självklarheter här...det är klart att inte en högutbildad person förväntas vara en iskall psykopat och likstyckare. Men, den personen kan likväl vara just detta. Som sagt.

Med det sista medger du ju att det finns perversa läkare, så varför kan inte detta gälla TH och TA?
Citera
2013-04-09, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
När man läser alla tokerier som du skriver här så....får man äckliga Lambertz-vibbar!
Alltså med bäring på den där svenske ärke-rättshaveristen som yrat mycket och länge om Sture Bergvalls eventuella kvarstående skuld...i ett annat mord-såpa-drama. Huuja.

Vi ska inte blanda in andra rättsfall här.
Citera
2013-04-09, 23:12
Medlem
Citat:
Har ingen lust att rota fram något, utan du får söka upp det själv eller helt enkelt ta mig på orden, för jag hittar sannerligen inte på detta.

TH kan förresten mycket väl ha tittat på videor ā la Traces of Death (som inte är detsamma som snuff-filmer, i och för sig) och berättat om dessa filmer för Rajs och då har denne trott att det varit fråga om snuff.

Nej, jag tar dig inte på orden.

Är man rättsläkare och skriver ett vetenskapligt jobb ihop med andra proffs bör man ha reda på vad en snuff-film är för ngt. Då har vi två val. Antingen ljög Rajs och kollegor, eller så visste man inte vad en snuff-film var för ngt, vilket tyder på ren inkompetens. Jag vet själv var snuffryktet kommer från, det kommer från förhör, det är kollegor till Härm som påstår att han konsumerar snuff-filmer, och samtalen kring detta är mkt luddiga och suspekta, det handlar om ryktesspridning, karaktärsmord. Jag har postat delar av dessa förhör i tråden, tror det var i januari 2013.
Citera
2013-04-09, 23:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Tycker den är långt mer trovärdig än något som Lindeberg krafsat ihop. Lindeberg verkar skriva (och tala) om detta av rent personliga skäl. Hustrun behöver "upprättelse" och tydligen han själv också, som tog avskedandet av frun personligt. Borgnäs står på egna ben och har inte haft en sådan koppling till något som haft att göra med denna historia.

Lindeberg hade nästan inga journalistiska erfarenheter alls då "Döden är en man" publicerades 1999, han hade tidigare skrivit en bok om blyhalten i Stockholmsluften, han var med andra ord en vetenskapsjournalist.

Vad fick Lindeberg att engagera sig så otroligt mycket helt plötsligt i två läkare som enligt 3 domstolar hade styckat Da Costas kropp ?
Vad fanns det för dunkla motiv ?

Borgnäs hade mycket tyngre journalistiska meriter och hans drivkraft var endast att finna sanningen.
Citera
2013-04-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ja, men du talar bara om självklarheter här...det är klart att inte en högutbildad person förväntas vara en iskall psykopat och likstyckare. Men, den personen kan likväl vara just detta. Som sagt.

Med det sista medger du ju att det finns perversa läkare, så varför kan inte detta gälla TH och TA?

Vad begriper du inte? Självklart kan en läkare vara psykopat, styckmördare (det finns några såna fall), men jag skrev att Härms yrke talade emot honom som gärningsman. Kall statistik, samlade fakta säger det. Jag har aldrig nånsin skrivit att en läkare inte kan vara psykopat och styckmördare. Men snälla nån, ja, det finns perversa tandläkare och akrobater och dietister också ... jag menar att om en tjej har "2 perversa läkare" som kunder så säger det eg väldigt lite ... det säger absolut inte att TH och TA är de 2 läkarna.

Jisses. Härm gillade S/M, det vet vi. S/M-foton hittades vid husrannsakan (omnämnt i PL:s bok), men Allgén, herregud, var kommer han in? Och de kan vara hur skruvade de vill, de är inte styckmördare för det. Detta handlar om en likstyckning, inte om vem som gillar smisk och inte
Citera
2013-04-09, 23:19
Bannlyst
Citat:
Att likstyckningar oftast föregås av mord är odiskutabelt, men att detta var en sk offensiv styckning är diskutabelt ...

Mord medelst strypning skulle visst vara vanligt i ett sådant här fall, skall tilläggas.

Jag tror det var en offensiv styckning. Inte minst visar det faktum att säckarna inte hade gömts undan ordentligt. Vad gäller den s.k. defensiva styckningen så gör ju gärningsmannen sitt yttersta för att verkligen sopa undan alla spår av kroppen.
Citera
2013-04-09, 23:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
om det nu skulle vara så att en majoritet idag inte tror på läkarnas skuld, som ni gärna vill hävda, så bara måste läkarna vara oskyldiga, ja, av den anledningen?

Haha....det är ingen majoritet som tror att läkarna är oskyldiga, det där är bara ett sånt där dumt påstående som ska rättfärdiga vissa debattörers envisa kamp för att oskyldigförklara och i viss mån "helgonförklara" de två läkarna.
Citera
2013-04-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Lindeberg hade nästan inga journalistiska erfarenheter alls då "Döden är en man" publicerades 1999, han hade tidigare skrivit en bok om blyhalten i Stockholmsluften, han var med andra ord en vetenskapsjournalist.

Vad fick Lindeberg att engagera sig så otroligt mycket helt plötsligt i två läkare som enligt 3 domstolar hade styckat Da Costas kropp ?
Vad fanns det för dunkla motiv ?

Borgnäs hade mycket tyngre journalistiska meriter och hans drivkraft var endast att finna sanningen.

Finns inget i ditt inlägg som inte bemötts oräkneliga ggr av oräkneliga personer. PL engagerade sig pga att han ändrade uppfattning, att han såg justitiemordet, han förstod att läkarna var oskyldiga, och han trodde slentrianmässigt på deras skuld som alla andra från början. Läkarna fälldes aldrig, varken för mord, incest eller styckning. De ansågs skyldig till styckningen (de var aldrig åtalade för denna) i ett domskäl som inte går att överklaga, och hade de fällts hela vägen hade kunnat överklaga och hade granterat gått helt fria, både fysiskt och själsligen. Att jämföra PL med LB är som att jämföra Barbara Carter med Joyce, typ De finns inte ens på samma planet. Förresten väntar jag fortfarande på svar på många frågor. Har du läst PL:s bok? Vilka är dina källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in