Detta är Jan Ericsson vittnesmål. Ericsson var en gammal vän till da Costa. Han arbetade och reste mkt i under sommaren 1984, och stötte av en slump på da Costa på Gamla brogatan i Stockholm. Hon hade sällskap av en man som Ericsson inte kände igen. Det är inte mkt till signalement Ericsson lämnar, men vittnesmålet ger ändå en ganska detaljerad bild av da Costa, hennes sätt och vanor. Intressant som komplement för den som är intresserad av fallet såklart. Själv blev jag besviken när jag läste denna redogörelse, för jag hade trott att signalementet på da Costas manliga sällskap skulle vara lite tydligare. Detta ska alltså vara det absolut sista dokumenterade vittnesmålet, den sista skymten av Catrine da Costa, och identiteten på mannen med mörkt hår är naturligtvis högintressant, men den kommer säkerligen aldrig att fastställas. Ericssons redogörelse gäller 15/6 1984.
Jag kan ej i detalj minnas vad vi pratade om, utan det blir ju dom vanligaste fraserna när människor möts om ditt och datt. Det jag kommer ihåg var att vi pratade om barn. Jag frågade hur det var med hennes barn, hon svarade att hon ej fått vårdnaden. Jag berättade att jag blivit pappa till en son som heter Olle. Hon frågade hur det gick i skivbranschen, jag berättade om marknader och butiken. Hon sa till mig som hon uttryckte det, att hon har det struligt här i byn, men att det ska ordna sig hon skulle härifrån och ta ett break. Hon var lite sliten och stressig, men annars hade hon glimten i ögat och nära till skratt. Jag vet hur hon varit när hon verkligen varit sliten. Hon var propert klädd med jeans, svarta vad iag minns, mörka i alla fall, vad jag minns väl var att hon hade en långärmad mörklila blus, huvudscarf och ett brett bälte och något slag av väska där det hängde något slag av nyckelringar eller souvenirer. Hon hade också örhängen av större modell, armband också vill jag minnas. Precis som vanligt, Catrine och krims hör liksom ihop. Under tiden vi pratade vandrade Catrines sällskap stressigt fram och tillbaka och påkallade hennes uppmärksamhet. Ungefär att dom hade bråttom, så samtalet avslutades. Sorry, Janne, jag är lite stressig måste till centralen för ett ärende. Ta väl hand om dig sköt om dig hälsa Norrland. Chao nos vemos jag svarade hej hej vi ses. Stick från stan, se till att kämpa så du får vårdnaden om dina barn . Där skildes våra vägar en fredagskväll på Gamla Brogatan. Angående hennes manliga sällskap, så var det en svensk man i medelåldern han pratade svenska utan någon slags dialekt. Det jag minns var att han vankade fram och tillbaka stressad, och ville ha med henne så fort som möjligt. Vad jag har för erfarenhet av människor och sett så var det en person som var drogrelaterad, huvudet längre än mig mörkt halvlångt hår. I övrigt inget anmärkningsvärt. Jag fortsatte sedan uppför gatan till mitt möte och tänkte ej mer på detta.
Senast redigerad av Eremona 2013-01-25 kl. 09:22.
Senast redigerad av Eremona 2013-01-25 kl. 09:22.

Skönt