2012-03-17, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinatjacklina
Är det någon som vet om dottern till obducenten står fast vid det hon sa när hon var 4 år gammal? Intellektuellt borde hon ju kunna uttrycka sig bra mycket bättre idag och även om det var väldigt många år sedan borde hon veta om hon fick vara med vid styckningen eller inte... vad säger hon på den frågan idag?

Tror ens att hon vet om vem hon är?
Citera
2012-03-17, 09:45
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon menar att dom är oskyldiga ?
Och vad har hon för belägg för det ?
Det mesta talar ju för att läkarna är skyldiga.
Det ges ju i och för sig ut mycket skit nuförtiden i bokform så jag blir inte förvånad om denna bok ges ut av något oseriöst bokförlag.
Jag håller dock tummarna för att hon får nobben.
Eeh..Har du en egen pipeline till sanningen eller? Är det inte så att:

a.) Du vet absolut ingenting om vad som hände DaCosta.
b.) Du skriver som en kratta.
c.) Du "håller tummarna" för att en icke utgiven bok, som du tror kommer att
motsäga dina egna åsikter, inte kommer ut. = skrattretande
Citera
2012-03-17, 15:59
Medlem
Citat:
Det ges ju i och för sig ut mycket skit nuförtiden i bokform så jag blir inte förvånad om denna bok ges ut av något oseriöst bokförlag.

det verkar att hon menar att de är oskyldiga eftersom hon skriver på hemsidan att hon vill ge allmänläkaren och obducenten upprättelse. eller nått sånt.
jag vet inte va hon har för belägg på det jag känner henne inte personligen, men det verkar som att hon har gjort en del research ändå.

jag skulle gärna läsa en sån bok som tar upp fallet ur en annan vinkel.
Citera
2012-03-17, 17:54
Medlem
Citat:

Välkommen tillbaka L-n2011. Vi är många som saknat dina väl genomtänkta inlägg. Hur går det med din research på Malmskillnadsgatan? Har Du hittat några fler vittnen?
Citera
2012-03-19, 18:30
Medlem
Citat:

Here we go again...
Citera
2012-03-20, 22:15
Medlem
Herr Lindholms avatar
Olle Möller - Efterspel:
Så sent som 2007 begärde en anhörig till Olle Möller rättelse av Jovan Rajs uppgifter i boken Nordens farligaste kvinna. Rajs hade påstått att Möller gjort sig skyldig till två mord på småflickor under 1950-talet. Rättsläkaren Robert Grundin menar att Rajs blandat ihop Möllers fall med Färnström.
Varför är jag inte förvånad över Rajs? Färnström fälldes dessutom för "bara" ett mord, så fullt blås på Rajs inkompetenscylindrar.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-03-20 kl. 22:19.
Citera
2012-03-23, 13:24
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Olle Möller - Efterspel:
Så sent som 2007 begärde en anhörig till Olle Möller rättelse av Jovan Rajs uppgifter i boken Nordens farligaste kvinna. Rajs hade påstått att Möller gjort sig skyldig till två mord på småflickor under 1950-talet. Rättsläkaren Robert Grundin menar att Rajs blandat ihop Möllers fall med Färnström.
Varför är jag inte förvånad över Rajs? Färnström fälldes dessutom för "bara" ett mord, så fullt blås på Rajs inkompetenscylindrar.

Rajs förtjänar en riktig djupgranskning av någon grävande journalist.

Finns nog till en hel bok.
Citera
2012-03-24, 13:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Rajs förtjänar en riktig djupgranskning av någon grävande journalist.

Finns nog till en hel bok.
Definitivt.

Det sket ju sig mellan Härm och Rajs då Härm använde sig av data från utrotningslägersäcklet Rascher i en text. Kontroversiellt i sig, men att Rajs överlevde ghettot i Szeged, tvångsarbete i Österrike samt Bergen-Belsen gjorde det ju inte bättre. Att Härm dessutom är est, verkade vara knepig socialt och lade till sig med en excentrisk klädstil var ju bara pricken över i-et.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-03-24 kl. 13:31.
Citera
2012-03-24, 14:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag känner alltså inte till denna kvinnas fullständiga namn.

Det hela rör ett resonemang i Lars Borgnäs bok Sanningen är en sällsynt gäst, sjunde kapitlet Döden vid E4, underrubrik Seriemord?. Rättsläkaren Olle Lindquist har tillsammans med Anne-Catherines far sedan länge varit drivande i ett ärekränkande försök att svärta ner Teet Härms rykte ytterligare genom att inte bara anklaga honom för mord på Catrine Da Costa och Anne-Catherine Härm utan även på ytterligare fyra kvinnor. Borgnäs hänger i sin bok på detta tåg genom att komma med egna teorier runt ett påstått tillvägagångssätt, bland annat teorin att de föregivna offren skulle vara kopplade samman genom närheten till E4:an. Alltihop höggradigt spekulativt.

På sidan 320 i pocketversionen av Sanningen är en sällsynt gäst skriver Borgnäs: "När Olle Lindquist tipsade polisen om de mord han ansåg kunde ha samband med varandra ingick i serien de tre ouppklarade prostitutionsmorden på Annika, Catrine och Elisabeth.
Men Lindquist placerade också in Anne-Catherines dödsfall i serien. Han inkluderade också en prostituerad kvinna, Eva som begått vad som såg ut som självmord 1987 (min understrykning). Även ett kvinnomord i Humlegården sommaren 1982 fanns med på Lindquist lista."

Enligt denna teori skulle alltså Teet Härm ha seriemördat sex olika kvinnor.

1. Anne-Catherine Härm (död 6 januari 1982)
2. Annika Nordberg (död 16 juli 1982)
3. Kristina Bäckman (död 31 juli 1982)
4. Elisabeth Jansson (försvunnen 18 december,funnen 22 december 1982)
5. Catrine Da Costa (försvunnen troligen 10 juni 1984, funnen 18 juli 1984)
6. Eva (1987)

Det skulle ändock vara av intresse att höra den fullständiga teorin från förstahandskällan Olle Lindquist och inte bara i referat. Jag antar att en gemensam nämnare för kvinnorna är att alla vid något tillfälle hade prostituerat sig, enligt Lindquist. Varför Bäckman anses vara prostituerad känner jag inte till, jag vet inte om något talat för detta.
http://www.expressen.se/1.761982

Frågan jag svarade på här en bra bit längre bak i tråden är vem den kvinna som Borgnäs namnger som Eva i sin bok var. Hon ingick alltså i den serie av föregivna kvinnormord den sedermera deslegitimerade rättsläkaren Olle Lindqvist trodde Teet Härm var skyldig till.

Jag kopplade av någon anledning då inte riktigt vem som menades, men Eva är alltså identisk med den kvinna som i Döden är en man kallades Lena G.

Eva eller Lena G. var den prostituerade som sommaren 1986 berättade för polisen Jan Bihlar att Teet Härm för henne i augusti 1984 gråtande hade erkänt mordet på Da Costa. Problemet med hennes berättelse var att hon ändrat den ett flertal gånger och att hon när hon först förhördes hösten 1984 inte alls berättade om denne händelse. Historien finns med början på sidan 448 i den kartonerade orginalupplagan av Döden är en man.

I Olle Lindqvists fantasi var Eva/Lena G: s självmord sommaren 1987 antagligen inte ett själmord, utan seriemördarens Teet Härms lyckade försök att röja ett farligt vittne ur vägen. Det behöver knappt nämnas att det inte finns minsta bevis för något sådant eller ens minsta skäl att tvivla på att kvinna tog sitt eget liv.

Jag såg för någon dag sedan Jovan Rajs framträda i TV4 angående en ung svensk man som kanske tagits av daga utomlands. Still going strong.

Lars Borgnäs gör sitt bästa för att framställa seriemördarteorin som sin egen upptäckt, men i själva verket följer han tätt i spåren av spekulationer som först framfördes av Jovan Rajs, Olle Lindqvist och Anne-Cathrine Härms far Rolf Svanberg, men som då alltså såg något annorlunda ut.

Olle Lindqvists seriemördarteori då uppdaterad:

1. Anne-Catherine Härm (död 6 januari 1982)
2. Annika Nordberg (död 16 juli 1982)
3. Kristina Bäckman (död 31 juli 1982)
4. Elisabeth Jansson (försvunnen 18 december,funnen 22 december 1982)
5. Catrine Da Costa (försvunnen troligen 10 juni 1984, funnen 18 juli 1984)
6. Lena G. aka Eva (begick självmord sommaren 1987)

Borgnäs skriver i Sanningen är en sällsynt gäst att " De prostituerade kvinnorna från Malmskillnadsgatan, vars berättelser jag återger i viss längd i boken, ges sina riktiga förnamn".

Stämmer det, så borde kvinnans namn alltså verkligen varit Eva. Lindeberg skriver iofs inte ut att Lena G. är ett fingerat namn, så det är också möjligt att hon hette så. Om någon vet vad hennes riktiga namn var får ni gärna upplysa om det.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2012-03-24 kl. 14:13.
Citera
2012-04-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Precis HUR skulle regeringen ge dom upprättelse tänkte du?

Ex gratia.

"Det finns möjlighet för regeringen att hjälpa dem som råkat illa ut och utan att få kompensation när juridiska möjligheter saknas. Det kallas Ex Gratia - av nåd eller tack/samhet, penningsunderstöd. Det handlar om när ingen direkt kan ställas till ansvar." (googlat).

För övrigt har jag inte varit inne på tråden på evigheter, kul att se att den lever. Speciellt kul att se HusvagnsSvensson och Noicer, att ni fortfarande håller igång
Citera
2012-04-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
"Jag är alltså den som polisen av en ren slump hittade filmen hos; det hade varit inbrott, en av Riksbyggen anställd vaktmästare hade hittat en massa filmer och FÖRE polisutredningen tagit hem EN. Just DEN var Lars-Eriks och mitt experiment med specialeffekter. Vaktmästaren lämnade den då till polisen, som tyckte den verkade
föga trovärdig. Den skickades då till den i media så omtalade Jovan Rajs, som skrev att det nog var äkta & dessutom tillfogade "KANNIBALISM - på lek eller allvar". Tja...det var inte bara dumt, det var en katastrof. Polisen trodde Rajs knarkat, slängde undan filmen tills den 3 år senare kom att användas för att smutskasta mig, som då blivit obduktionstekniker och jobbade - skötsamt - på ett sjukhus. DÅ blev
filmen aktuell. Det tog ett år av utredning innan polisens ens avslöjade att det gällde filmen. Jag hade då förlorat familj, företag, tjänst och ett par miljoner som investerats
i företaget. Lars-Erik ringde mkt riktigt till polisen och sade han levde, och filmen förlorade allt värde i en rättegång, men i MEDIA hade den valsat runt - t om i Spanien.
Så jag fick aldrig bemöta det som påståtts, enär rätten aldrig såg den, och mitt liv var redan sabbat av Aftonbladet. Det Lars-Erik skriver är sant. Flera tidningar tog upp eländet, och de flesta såg att filmen var fake. X på censuren fick se den och tyckte "liket" av gips (inte Lars-Erik) mest påminde om en krokodil! Men skadan var skedd och
jag råkade mycket, mycket illa ut. Kompensation? Om filmen lett till rättegång - sure!
Men nu gjorde den inte det, och jag stod försvarslös. Jag har filmen kvar, MINUS de tre minuter extramaterial där vi visar hur vi gjort effekterna och presenterar oss.
Men FILMEN, MED RIKSÅKLAGARENS STÄMPEL, finns här. DET VAR EN VIDRIG TID.
Jag var fredlös, rent ut sagt. Jag frågade polisen vad DE trott: "Om vi trott du mördat & styckat nån, tror du inte vi plockat in dig då?" blev svaret. Åklagaren skrattade åt alltihop och sade: "HA HA HA! Ett SÅNT fall får man väl aldrig mer!" Stor humor.
Jag skrattade inte så mycket. Inte min släkt heller. De mådde illa av hur jag behandlades, sedan tappade mamma och pappa livslusten. Det gick inte att muntra
upp mig. Inom loppet av 4 år var mina föräldrar döda, jag ensam och stämplad som en man skulle "jaga och kolla" hela tiden...Det höll på att kosta mig livet.
Det var mkt tack vare Lars-Erik jag INTE dog. And so the story ends, we're told... "

Ännu en person som råkat illa ut tack vare media och även den numer ökände Rajs.

Men Gud, ursäkta OT, men vad är detta?
Citera
2012-04-12, 23:03
Medlem
Igår utsändes ett knapphändigt TT-telegram med rubriken "JK: Ingen ny prövning om skadestånd". Söker man i Affärsdatas nyhetsdatabas och Retriever-info (f.d. Mediearkivet) på sökfraserna "Catrine da Costa" och "styckmord*"ger sökresultatet närmast intryck av att telegrammet endast publicerats i Helsingborgs-Dagblad.
Ger det en rättvisande bild, eller har telegrammet/nyheten fått någon övrig spridning i tryckt media?

(Nätpubliceringar av telegrammet förekommer visserligen, men sådant har väl antagligen ett betydligt mindre genomslag bland läsare.)

Kollar man närmare (i Retriever-info's PDF-fil för aktuell sida i Helsingborgs Dagblad) framgår det att Helsingborgs Dagblad kortat ner rubriken till något som i mina ögon framstår som potentiellt vilseledande. Rubriken lyder: "Ingen ny prövning om skadestånd" (alltså utan att precisera det som en uppfattning från JK). Det ger ju närmast intryck av att skadeståndsmålet härmed skulle vara över. Är det sant, att JK:s uppfattning om vad som bör ske i detta fall praktiskt taget fungerar som ett avgörande veto? I så fall vore det värt väldigt mycket större offentlig uppmärksamhet kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in