2007-11-21, 11:56
Medlem
jobras avatar
Obducenten

Obducenten och hans dåvarande flickvän/fru hade ju ett ganska perverst intresse för sex. Men det var ju inget de hymlade med utan lånade gladligen ut sina videos med sex och avrättningar osv. Han var ju en speciell människa som inte direkt var social. Hon var ju mer normal, dock med detta intresse för grovt våld och sex
Citera
2007-11-21, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Humungus
Visst verkar han obducenten lite mysko och hade lite udda intressen, men det i sig och att besöka prostituerade är ju knappast bevis i ett mordfall.

Nej, men det kan ta ner Per Lindbergs trovärdighet när han vill utmåla obducenten, en stamkund hos gatuprostituerade och en man med intresse för SM och våldsporr och extrema våldsfilmer - som "en vanlig kille".

I ett aktuellt fall klagar folk på Hampus Hellekant som framtida läkare. Jag skulle inte velat behandlas av en pervers jävel som hade videoklippsamlingen "avskurna halsar" hemma.
Citera
2007-11-21, 17:45
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
är inte alls insatt i fallet och har inte tid för det för tillfället, men jag hoppas ändå någon av er som är insatta har lust att svara lite kort.

mina kunskaper om fallet är begränsade och det var många år sen jag hörde talas om detta,

Bli inte arg nu men...
Sluta lägg ner en massa tid på att skriva en massa gissningar och tyckanden. Läs på istället. Inget du säger är nytt. Det är lite tröttande att se samma frågor komma upp gång på gång på gång igen och igen och igen....
Citera
2007-11-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Enligt Per Lindebergs bok "Döden Är En Man", så hängde dörrkedjan löst iskruvad med bara en skruv (s. 34). Obducenten och hans kvinnliga bekant Monika visade för poliserna hur de hade fått upp dörren. Obducentens fru hade enligt samma bok försökt att ta livet av sig ett antal gånger tidigare.

Det enda självmordsförsök som finns belagt är när obducentens fru tog en överdos astmamedicin vid 14 års ålder. De övriga självmordsförsökten är uppgift från obducenten, och därför naturligtvis även lindeberg - och ingen annan. (sanningen är en sällsynt gäst, sidan 247). Kvinnans mamma talade med henne några timmar innan hon dog och anade inget.

Inte bara den position som liket hittades i är märklig:
Borgnäs hänvisar till en professor i rättsmedicin som hävdar att mot bakgrund av skadorna på frun var det en post mortem (efter döden) hängning utan de karakteristiska skador som annars uppstår t ex blånader i ansiktet och små punktformiga blödningar i ögonens bindehinnor.

Obducenten och hans fru var på väg att skiljas. Hade skilsmässan fullbordats hade obducenten inte längre varit förmånstagare för hennes två livförsäkringar på 163 800 kr med den tidens penningvärde. Dessutom fick han som fortfarande gift efterlevandepension och har där kvitterat ut 1,1 milj kr fram till 2003. Han hade dessutom en skuld till frun på 60 000 för att lösa ut henne från deras lägenhet.

Paret undertecknade sina skilsmässohandlingar samma dag frun dog. De skulle skickas dan därefter, vilket ju aldrig blev av i och med dödsfallet. En tillfällighet?
Citera
2007-12-02, 23:21
Medlem
BoISarens avatar
Styckmordsläkarna kräver 40 miljoner

Citat:
På onsdag bänkar sig de så kallade styckmordsläkarna ännu en gång inför rätta.
De hävdar att staten förstört deras liv och vill ha 40 miljoner kronor i skadestånd.
De frikändes från styckmord för 20 år sedan. Men deras tillvaro har ändå slagits i spillror anser de båda före detta läkarna

http://www.city.se/nyheter/1.951302/styckmordslakarna-kraver-40-miljoner
Citera
2007-12-05, 01:51
Medlem
Killarna värmer upp inför skadestånd-rättegången?

"En person har hittats död i ett vattendrag i Haninge.
- Huvudet var åtskilt från kroppen, säger polisinspektör Tommy Fortkord."

http://www.city.se/nyheter/1.954227/dod-person-hittad-i-haninge
Citera
2007-12-05, 09:00
Medlem
kalabalikens avatar
Jag har för mig att jag ställt denna fråga förut utan att få nåt svar så jag testar igen.

I nån dokumentär på SVT nämdes att antingen obducenten eller allmänläkaren förnekat att överhuvudtaget ha träffat daCosta, medan en kvinnlig polis vittnade i rättegången om att hon sett dem tillsammans på T-banan vid ett tillfälle. Tas det upp i böckerna som de flesta i tråden verkar ha läst, och hur förklaras det i så fall. Minns polisen fel?

Eller minns jag fel?
Citera
2007-12-05, 10:22
Medlem
Ny misstänkt...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1396485.ab
Citera
2007-12-05, 10:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Jag har för mig att jag ställt denna fråga förut utan att få nåt svar så jag testar igen.

I nån dokumentär på SVT nämdes att antingen obducenten eller allmänläkaren förnekat att överhuvudtaget ha träffat daCosta, medan en kvinnlig polis vittnade i rättegången om att hon sett dem tillsammans på T-banan vid ett tillfälle. Tas det upp i böckerna som de flesta i tråden verkar ha läst, och hur förklaras det i så fall. Minns polisen fel?

Eller minns jag fel?
Jag har läst Lindebergs bok men minns inte den detaljen. Teet Herm (obducenten) umgicks en del med prostituerade så det är ju fullt tänkbart. Men det gör honom knappast till styckmördare.

Hela grundfelet med teorin obducenten&allmänläkaren var att dessa inte kände varandra och endast träffats vid något enstaka tillfälle. Detta är vederlagt.

Som jag skrivit tidigare i denna tråd finns det intressant dokumentation från ett polisförhör med de båda tillsammans. Obducenten fattar inte varför han parats ihop med den andre och tar själv över förhöret när polisen tappat tråden. Obducenten ställer en radda intrikata och pressande frågor till Thomas Allgen (allmänläkaren).

Det var detta förhör som fick mig helt övertygad om att hela historien är ett falsarium.
Citera
2007-12-05, 11:11
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag har läst Lindebergs bok men minns inte den detaljen. Teet Herm (obducenten) umgicks en del med prostituerade så det är ju fullt tänkbart. Men det gör honom knappast till styckmördare.

Det har du rätt i, men det är ett problem för Teet om han ljugit om detta.

Finns domen upplagd nånstans? Skulle vara intressant att ta del av den underkända bevisningen.
Citera
2007-12-05, 11:44
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Som jag minns det från Döden är en man så var det aldrig bevisat att poliskvinnan såg Härm tillsammans med DaCosta, utan att det snarare rörde sig om en efterhandskonstruktion/önsketänkande. Hon skulle ha haft en kollega med sig som aldrig lyckades bli identifierad och dessutom var det åratal i efterhand som hon kom och hävdade att hon sett Härm. Skulle du minnas om och i så fall när du såg en snubbe på tunnelbanan?
Citera
2007-12-05, 11:49
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Som jag minns det från Döden är en man så var det aldrig bevisat att poliskvinnan såg Härm tillsammans med DaCosta, utan att det snarare rörde sig om en efterhandskonstruktion/önsketänkande. Hon skulle ha haft en kollega med sig som aldrig lyckades bli identifierad och dessutom var det åratal i efterhand som hon kom och hävdade att hon sett Härm. Skulle du minnas om och i så fall när du såg en snubbe på tunnelbanan?

Nix, det skulle jag inte. Åtminstone inte om jag inte känt till personerna innan ganska väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in