1. Samtliga förhör/spaningsuppslag med
Kicki, CdC:s barndomskamrat, som även intervjuas i SVT-dokumentären "Det svenska styckmordet". Datumet i förhöret är en uppenbar felskrivning. Det korrekta datumet ska ju såklart vara den 19 november 1984, inte 1983. Som Eremona påpekat längre tillbaka i tråden så är det ganska anmärkningsvärt att det dröjer långt in i november tills hon hörs.
Länk till förhöret: https://www.dropbox.com/scl/fi/8t7wb...=i9ehwa0n&dl=0
Min kommentar: Vad är det för trams med att hon kastat telefonboken? Det verkar vara ganska vanligt förekommande i den här utredningen att de som hörs gjort sig av med viktiga adressuppgifter.
En annan sak: Kan TÅ vara den "äldre man" som CdC ska ha nämnt för Kicki i början av april? I så fall ska ju alltså TÅ haft tillgång till en lägenhet redan då som CdC ofta fick disponera själv. Dvs en annan lägenhet än den senare. Men eftersom TÅ och BM letade efter CdC i city den 10 juni så spelar det förmodligen kanske ingen roll i vilket fall.
2. Samtliga förhör/spaningsuppslag med
Kickis f.d. man. Han hörde själv av sig till polisen redan den 15 augusti 1984.
Länk till förhör (dialogprotokoll):
https://www.dropbox.com/scl/fi/faziz...=xh9tuwbn&dl=0
3. Samtliga föhör/spaningsuppslag med
Claes Burger. Verkligen inte mycket att hänga i granen. Ytterst knapphändigt. Frågan är om han medvetet säger CdC:s namn fel för att det ska verka som att han inte kände henne särskilt väl, eller om han helt enkelt inte visste. Alternativt beror felet på L Selin som förde anteckningarna.
Länk till förhör: https://www.dropbox.com/scl/fi/6lz7v...=jjywgcye&dl=0
4. Samtliga spaningsuppslag/förhör med
Beppans syster. Detta är samma delvis maskerade förhör som Eremona tidigare postat en ordagrann återgivelse av. Jag har enbart maskerat personuppgifterna i dokumenthuvudet, övriga maskeringar är gjorda av polisens arkivarie:
Länk till föhör: https://www.dropbox.com/scl/fi/5g8af...=5ikpfcl8&dl=0
Min kommentar: Maskeringarna på sid. 2 kommer överklagas.
5. Samtliga förhör/spaningsuppslag med den man som var skriven på Eugeniavägen 45 i september 1984.
Svar från polisen: Ej påträffats.
6. Förundersökningen återupptas 1999, där Solnamannen delges skäligen misstanke för mordet. Att polisen får upp ögonen för honom ska bero på ett vittnesmål från en
taxichaufför som säger sig ha skjutsat Solnamannen och CdC till Solnamannens bostad på Ingemansgatan, i nära anslutning till det datum då CdC senast sågs i livet. Jag begärde ut samtliga förhör med taxichauffören.
Länk till förhören: https://www.dropbox.com/scl/fi/rdaei...=htrzbzm4&dl=0
Min kommentar: Tydligen hörde taxichauffören själv av sig till polisen redan den 15 augusti 1984! Det är intressant att jämföra hans vittnesuppgifter från 1984 med de som han senare lämnade 1999. I förhöret 1984 nämner han inte ett ord om att han även kände igen Solnamannen. Taxichauffören verkar ju även ha svårigheter att peka ut mannen, trots att denne ska ha varit stamkund i en butik som taxichauffören jobbat i. Även om fotokollektionerna som han fick titta i finns bevarade så tror jag aldrig polisen skulle lämna ut dem. Hur som helst så verkar uppgifterna inte alls lika säkra som Bo Åström fick det att verka när jag pratade med honom.
7. I förhören med Solnamannen så omnämns en M**** J****** som säger att hon varit i Solnamannens bostad för att hämta upp sina personliga ägodelar som CdC ska ha fått med sig dit av misstag. Jag begärde ut förhören/vittnesuppgifterna från denna kvinna. Jag har redan tidigare postat svaret jag fick, men skriver det igen.
Svar från polisen: 14 sidor förhör funna med denna kvinna. Samtliga 14 sidor bedöms omfattas av sekretess och lämnas därför inte ut.
Min kommentar: Jag var mest bara intresserad av att se ifall hennes uppgifter hade någon som helst substans. Jag blev lite förvånad över att det fanns så mycket som 14 sidor förhör med henne. Jag kommer överklaga detta. Förhören/förhöret bör kunna lämnas ut delvis maskerat.
8. I förhören med Solnamannen så nämns även hans före detta flickvän Liselotte, som ska ha suttit inne för narkotikasmuggling. Jag begärde ut samtliga förhör med henne. Jag har redan tidigare postat svaret jag fick från polisen, men skriver det igen.
Svar från polisen: 6 sidor förhör funna med Liselotte. Samtliga 6 sidor bedöms omfattas av sekretess och lämnas därför inte ut.
Min kommentar: Jag var mest bara nyfiken på ifall hon kände CdC och ifall det fanns någon eventuell koppling till CdC:s narkotikasmuggling/narkotikaaffärer. Även detta kommer överklagas. Förhöret bör kunna lämnas ut delvis maskerat.
9. De förhör med Solnamannen som gjorts tillgängliga på nätet är från 7 - 9 oktober 1999 (när
han satt häktad), samt ett från den 2 december 1999 där han tillfrågas om eventuella smycken som kan ha tillhört CcD. Jag frågade arkivet om det finns några mer förhör/spaningsuppslag med honom, för i sådana fall skulle jag begära ut dem.
Svar från polisen: Några fler förhör har inte påträffats
10. Jag frågade om det fanns några förhör med Solnamannens far i 1999-utredningen.
11. Jag frågade även om det fanns något PM/spaningsuppslag/tjänsteanteckning i 1999-utredningen där polisen redogör för vad som talar för Solnamannen som gärningsman/vad som gör honom till huvudmisstänkt, inklusive någon slags beskrivning av hur mordet/styckningen i så fall ska ha gått till? Jag frågade också om det fanns någon form av upprättad preliminär tidslinje med datum i 1999-utredningen.
Det var allt för den här gången. Jag vill bara tydliggöra att alla ovanstående punkter frågade jag om vid ett och samma tillfälle, det vill säga en och samma förfrågan. Därför känns det lite konstigt att två av förhören inte lämnades ut alls, medan andra lämnades ut delvis maskerade.