Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Alltså - jag vet inte om jag har en märklig moraluppfattning, men är det så hemskt att just en läkare går till horor? Jag som patient är mest intresserad av att han ger mig god vård. Spelar det i detta samanhang så stor roll om han gått till prostituerade eller snattat ur kaffekassan?
Nej, han var rättsläkare och det torde vara den enda läkare du inte kan boka tid hos. Dessutom var han och hans dåvarande fru långt ifrån ensamma om att ha köpt sex.
Något år tidigare avslöjades att justitieministern och sannolikt andra politiker köpt sex av en 14-åring. 14-åriga tjejer ansågs inte lika utsatta då som nu, idag hade man hängt ut dem som pedofiler och de hade dömts för våldtäkt.
Samma sak med prostitution. Kvinnor sålde helt öppet sex i Stockholms innerstad och detta torde ha lockat en del kunder som annars inte bemödat sig. Försvarar det inte alls, bara klargör att Härm inte köpte sex 2011 utan på tidigt 80-tal, han var en av tusentals kunder.
Till skillnad från de flesta i tråden kan jag ha viss förståelse för Jovan Rajs reaktioner där och då. Gubben är säkert mentalsjuk men han verkade uppriktigt skrämd av Härm, han pressades av polisen, chockades över anklagelserna och försöker "hjälpa till" och därefter bli av med Härm. Polisen borde omedelbart kopplat bort honom, ålagt tystnadsplikt och tagit in expertis från annat håll.