Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-21, 22:38
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De var uppenbarligen inte ytligt bekanta. De har setts av flera vid olika tillfällen - och gissningsvis var det inte de enda gångerna de sammanstrålade.
Ok, kan väl köpa det för diskussionens skull det med att de kände varandra på promenadbasis.

Detta leder till frågan hur de kunde stycka da Costa utan att först ha dödat henne? Likstelhet börjar inträffa 2-6h efter döden och når sitt maximum 10-14h efter. En slapp kropp är fruktansvärt svår att flytta på utan hjälpmedel. Hon skulle i princip ha segnat ned utanför rättsläkarstationen, de hittar henne av en slump någon timma senare och börjar sätta igång helt obekymrade över att någon kanske just såg henne och håller på att ringa till polisen.
Citera
2015-04-21, 22:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ok, kan väl köpa det för diskussionens skull det med att de kände varandra på promenadbasis.

Detta leder till frågan hur de kunde stycka da Costa utan att först ha dödat henne? Likstelhet börjar inträffa 2-6h efter döden och når sitt maximum 10-14h efter. En slapp kropp är fruktansvärt svår att flytta på utan hjälpmedel. Hon skulle i princip ha segnat ned utanför rättsläkarstationen, de hittar henne av en slump någon timma senare och börjar sätta igång helt obekymrade över att någon kanske just såg henne och håller på att ringa till polisen.
Nej, du kanske inte har märkt det men man brukar faktiskt röja undan avlidna så snart det går och inte invänta likstelheten för att kunna flytta dem ..

Två män har knappast något problem med att frakta en kvinna av hennes storlek död, sovande, medvetslös eller i vilket tillstånd som helst ...

Dessutom kan hon väl ha dött under deras sjuka lekar precis var som helst .. att flytta kroppar i bil var inte nytt ens på åttio-talet faktiskt.
Citera
2015-04-21, 23:09
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Nu sa inte rätten det - rätten sa att det är klarlagt att de utfört styckningen.

Hur jag skulle ställa mig om rätten hade gjort ett annat resonemang kring det som binder dem vid styckningen kan jag givetvis inte svara på - eftersom rätten inte gjort något annat resonemang - vilket i sig då innebär att jag inte kan ta ställning till ett resonemang som inte existerar.

Ok du utgår ifrån att dom är oskyldiga till mordet om det är ett mord alls... det är vad rätten också sa
Citera
2015-04-21, 23:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Ok du utgår ifrån att dom är oskyldiga till mordet om det är ett mord alls... det är vad rätten också sa
Nej, det var inte vad rätten sa. Rätten sa att man inte kunde fastställa hur hon dött och därmed kunde man inte heller fälla för mord ..
Att de var oskyldiga sa rätten inte.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8866_zps0196d2d1.jpg.html?sort=9&o=64
Senast redigerad av micro113 2015-04-21 kl. 23:47.
Citera
2015-04-22, 00:12
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Nej, det var inte vad rätten sa. Rätten sa att man inte kunde fastställa hur hon dött och därmed kunde man inte heller fälla för mord ..
Att de var oskyldiga sa rätten inte.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8866_zps0196d2d1.jpg.html?sort=9&o=64

Rätten sa heller inte att dom var skyldiga till styckning... det kan en rätt inte veta för om dom inte bevittnar brottet själva. Du vänder kappan efter vinden micro113...
Citera
2015-04-22, 00:15
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Nej, du kanske inte har märkt det men man brukar faktiskt röja undan avlidna så snart det går och inte invänta likstelheten för att kunna flytta dem ..
Men de hade ju inte dödat henne. Det var liksom inte en föregångare till Mats Alm i skogen.
Citat:
Två män har knappast något problem med att frakta en kvinna av hennes storlek död, sovande, medvetslös eller i vilket tillstånd som helst ...

Dessutom kan hon väl ha dött under deras sjuka lekar precis var som helst .. att flytta kroppar i bil var inte nytt ens på åttio-talet faktiskt.
Inte samma sak som att på ett smidigt sätt flytta kroppen i och ur bilen. I synnerhet inte ur intill rättsläkarstationen.

Detta leder då till frågan att om de nu råkade ha ihjäl henne någonstans som inte var inne på rättsläkarstationen, varför styckade de inte henne där?
Citera
2015-04-22, 00:22
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Nu sa inte rätten det - rätten sa att det är klarlagt att de utfört styckningen.

Hur jag skulle ställa mig om rätten hade gjort ett annat resonemang kring det som binder dem vid styckningen kan jag givetvis inte svara på - eftersom rätten inte gjort något annat resonemang - vilket i sig då innebär att jag inte kan ta ställning till ett resonemang som inte existerar.

Nu svarar du på flashbackministerns fråga ovan iofs, men skulle du inte kunna försöka rent lite småhypotetiskt vilja besvara den igen, om och utifall bevisningen var felaktig. Likt två bekanta på promenadbasis pratar sins emellan. Du kan gärna spoilertagga så att det inte framstår som din egentliga åsikt. Det hade varit intressant.
Citera
2015-04-22, 00:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men de hade ju inte dödat henne. Det var liksom inte en föregångare till Mats Alm i skogen.
Vem har sagt att de inte dödat henne*?
Citat:
Inte samma sak som att på ett smidigt sätt flytta kroppen i och ur bilen. I synnerhet inte ur intill rättsläkarstationen.
Varför skulle det vara svårare att lyfta henne i och ur en bil i närheten av rättsläkarstationen - där du dessutom kan köra bil ända fram till intaget - än någon annanstans?

Citat:
Detta leder då till frågan att om de nu råkade ha ihjäl henne någonstans som inte var inne på rättsläkarstationen, varför styckade de inte henne där?
De kanske tyckte en tom rättsläkarstation var bättre ur olika aspekter - bättre möjlighet att städa, bättre verktyg, ingen risk för att folk skulle trilla på hur som helst.

Det bästa är väl att du riktar frågan till dem som styckat henne faktiskt.
Citera
2015-04-22, 00:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Nu svarar du på flashbackministerns fråga ovan iofs, men skulle du inte kunna försöka rent lite småhypotetiskt vilja besvara den igen, om och utifall bevisningen var felaktig. Likt två bekanta på promenadbasis pratar sins emellan. Du kan gärna spoilertagga så att det inte framstår som din egentliga åsikt. Det hade varit intressant.
Du menar att jag skall fantisera ihop att det fanns bevis för att de var oskyldiga och sedan skall jag spekulera utifrån dessa påhittade bevis?

Vad skulle poängen vara med det menar du?

Och om jag nu fantiserar ihop att bevisen talade åt andra hållet - vad tror du då själv att slutsatsen som kunde dras från dessa ihopfantiserade bevis skulle bli?

Fantiserar jag om en blå himmel så lär ju inte min slutsats bli att den är röd ..
Citera
2015-04-22, 00:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vem har sagt att de inte dödat henne*?
Justitiemordet till dom. Om den inte förklarar hur de fick tag på liket så kan jag lika gärna låtsas att de bara hittade henne för resonemangets skull.
Citat:
Varför skulle det vara svårare att lyfta henne i och ur en bil i närheten av rättsläkarstationen - där du dessutom kan köra bil ända fram till intaget - än någon annanstans?
Sant. Bara det att det förutsätter att intaget var öppet eller att de kunde öppna den. Det förutsätter även att det inte är någon större skillnad mellan att ta ut en döing från en personbil eller att rulla ut en döing från en ambulans.
Citat:
De kanske tyckte en tom rättsläkarstation var bättre ur olika aspekter - bättre möjlighet att städa, bättre verktyg, ingen risk för att folk skulle trilla på hur som helst.
Jo, den risken var överhängande. Och även om det är *lättare* att städa där så är det inte samma sak som att man kan städa *snabbt*. Allt som allt skulle detta ha tagit ett par timmar.
Citat:
Det bästa är väl att du riktar frågan till dem som styckat henne faktiskt.
Och det vet vi inte vilka de är.

Man valde att nita dem med styckningen, för man visste att då det var preskriberat så kunde de inte överklaga det.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-04-22 kl. 00:47.
Citera
2015-04-22, 00:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Justitiemordet till dom. Om den inte förklarar hur de fick tag på liket så kan jag lika gärna låtsas att de bara hittade henne för resonemangets skull.Sant. Bara det att det förutsätter att intaget var öppet eller att de kunde öppna den. Det förutsätter även att det inte är någon större skillnad mellan att ta ut en döing från en personbil eller att rulla ut en döing från en ambulans.Jo, den risken var överhängande. Och även om det är *lättare* att städa där så är det inte samma sak som att man kan städa *snabbt*. Allt som allt skulle detta ha tagit ett par timmar.Och det vet vi inte vilka de är.

Man valde att nita dem med styckningen, för man visste att då det var preskriberat så kunde man inte överklaga det.
Döingarna åker i allmänhet inte ambulans till bårhuset ..

Jo, det är samma sak som att man också kan städa förhållandevis snabbt - obduktionsrummet är gjorda för att kunna städas effektivt och enkelt faktiskt.

Och givetvis -- du får väl låtsas vad tusan du vill, det har ju däremot inget att göra med fallet... låtsas på du.
Citera
2015-04-22, 00:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Det är nog få platser som är så lämpade för att dela en människa i mindre delar som ett obduktionsbord, inte minst med tanke på städningen efteråt, själva bordet är optimalt designat just för att man ska kunna nå kroppen från vilket håll som helst under olika manövrer med minsta möjliga besvär, ett badkar eller en diskbänk är betydligt mera svårarbetad av förståeliga skäl men visst går det om man är absolut tvungen men om gärningsmannen har tillgång till något liknande som på bilden nedan så borde nog valet ändå vara rätt så givet ????

http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/cdc-obduktionssal1.jpg
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-04-22 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in