Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
Hade man eldat upp kroppen så hade man inte hittat någon kropp
Ditt inlägg innehåller nästan bara grova felaktigheter. Ingen har bevisat någonting. Ingen har kunnat bevisa var Catrine da Costa dog, hur hon dog och vem eller vilka som eventuellt var närvarande när hon dog, och ingen har någonsin erkänt mord på och styckning av Catrine da Costa, punkt slut.
Men din sista fråga är iaf lite intressant, och jag har funderat på samma sak, men likstyckningar verkar vara paradoxala, och präglas vanligen av både pragmatism och kaos. De allra flesta likstyckningar är rationellt motiverade - transportstyckningar - men de flesta likstyckare är noviser, stressade och instabila.
Skärskådar man likstyckningar så ser man snabbt att de omgärdas av slarv och grova missar (det finns blodspår i styckarens hem, han gör jack i golvet, han beter sig misstänkt, han dumpar kroppsdelar nära brottplatsen osv), och det verkar inte som att man kan kräva någon hundraprocentig arbetsinsats, om uttrycket tillåts här.
Och det finns väl alltid frågetecken. Ja, varför eldades inte kroppsdelarna upp, så att fingeravtrycken förstördes, varför höggs inte händerna av och förstördes seperat (många likstyckare glömmer att utplåna fingeravtryck och/eller förstöra likets händer, vilket är märkligt), varför sänktes inte säckarna i vattnet osv ...
Och det finns bara en kungsväg till full förståelse, och den är styckarens hjärna. För att fullt förstå Catrine da Costas sorgliga öde måste vi tala med den eller de som är skyldiga. Varje likstyckning är unik och varje styckare är unik, även om det finns vissa tydliga socioekonomiska och hälsomässiga aspekter att ta hänsyn till.
Att vår man var helt psykiskt normal kan vi nog utesluta, och han var antagligen socialt belastad, och han hade sannolikt kriminell erfarenhet, och han bör matcha offret, han bör befinna sig på samma sociala nivå.
Och nu kom jag att tänka på ett känt fall, men fan, jag har glömt detaljerna. Det var en man som begick ett mord och utplånade hela liket i sin kakelugn, och det tog bra många år innan sanningen uppdagade. Visst går det att göra aska av ett lik, om man har tid och iskalla nerver