2009-04-03, 07:41
Medlem
finde3213s avatar
Några medielänkar

Svt Debatt 25/9. Allmänläkaren träder fram. Borgnäs,Lambertz, Leif GW och Lindeberg medverkar
http://media.svt.se/download/mcc/poddtv/vast/debatt/debattpodd005.mp4

SVT dokumentären Styckmordet
http://www.youtube.com/watch?v=DErdOpSSfFE

P3 dokumentär om mordet på da Costa
http://www.sr.se/LaddaHem/P3/dokumentar/Catrine%20da%20Costa.mp3

Fotohandlarparet bandinspelning
http://www.mediemordet.com/fotohandlarparet/

Jovan Rajs bandinspelning
http://www.mediemordet.com/jovan-rajs/
Citera
2009-04-03, 10:29
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Nja....mer Teet berättelse via Lindberg som avslöjar hennes mående.
Han tyckte väl det var upphetsande fick sexuella vinster med hennes slampighet.Det är inte många normala män som gillar att frun prostituerar sig .Gillade betrakta henne när hon bjöd ut sig till andra män, offentligt.
Det är inte många män som går tillsammans med sin fru till Malmskillnadsgatan för köpa sex- nästa stund hennes ångest.
Det kan vara helt okej att göra allt detta MEN han visste hon mådde psykiskt dåligt.Då stoppar man snoppen innanför brallorna och leder sin fru till psyk.Han visste att hon var en fara för sitt eget liv.
Han såg hennes ångest /depressioner ,stoppade henne när hon hotade ta sitt liv.Tyckte det var viktigt hon fick kontakt med psykiatriker.

Jag vet män som har fruar med liknande diagnos/beteende de står på knäna och ber psyk om hjälp. Mäktar inte med destruktiviteten.
Sådana här tjejer kan bli LPT:ade ,stor risk för deras liv och hon dog också.
Hade Teet jobbat på bygge skulle det vara en sak men så välutbildad som han var är det anmärkningsvärt.

Detta är fetnej.

Jag har fått intrycket att du verkligen gått igenom utredningen noggrant men av ditt resonemang här fattar jag nada. För det första är det inte Lindebergs teser jag stöder mig på utan det material som finns i polisutredningen. Jag stöder mig på de personer som faktiskt umgicks med ex-hustrun den sista tiden. Inget annat.

Det är ju flera väninnor som berättar i förhör och målar upp en bild som gör att ex-hustrun är en perfekt självmordskandidat. Jag ser inga luckor. Har du gått igenom andra dödsfallsutredningar? Om du jämför med dessa ser du att även detta fall är tämligen "normalt" för hur det brukar se ut vid självmord. Först en lång depression inför det stundande ögonblicket för att den sista tiden upplevas som glad och positiv. Vilket är standard för människor som "bestämt sig".

Sedan känns det inte det minsta konstigt att Obducenten i sina enormt omfångsrika utsagor målar upp en bild som stöds till fullo av det hennes väninnor berättar...

Ditt resonemang att Obducenten "utnyttjat" ex-hustruns psykiska labilitet känns bara tragiskt. Det är märkligt att jag inte delar din uppfattning på någon punkt trots att vi tydligen ska ha gått igenom exakt samma material. Har du någonsin haft ett förhållande med en människa som inte mår helt ok? Jag har haft det och jag kan säga dig att jag inte har någon moralkaka att slänga på Obducenten angående ex-hustrun.

Du målar ju upp en bild där ex-hustrun inte har en egen vilja, inte kan gå själv, inte kan ta egna beslut och annat. Du måste ju rimligtvis tillerkänna henne en egen hjärna. Hoppas jag. För det hade hon ju. Och om du gör det måste du väl rimligtvis också inse att ex-hustrun hade en stor del i att förhållandet blev som det blev. Typ 50 procents skuld/förtjänst kanske? Hon kan ju inte slippa undan ansvar bara för att hon tog livet av sig.

Jag hoppas att du fattar mitt resonemang här. Min åsikt är att jag också hade haft samma typ av problem att handskas med som Obducenten hade och jag är inte alls säker på att jag lyckats "bättre". Nej, ditt resonemang här känns oerhört märkligt.

Du missar ju en punkt här. Du säger att det finns män som vädjar till psyket om hjälp för att de inte står ut med frugan. Självklart. Lika självklart som att det finns män som INTE gör det utan försöker kämpa på. Utan att mena något illa med det. Och inte minst finns det kvinnor i exakt samma situation. Det är ju liksom inte så att man springer till psyket direkt. Det vanliga psykpersonalen hör är ju berättelser som "han/hon har mått dåligt i flera år". Eller hur? Om en person hinner ta sitt liv innan "flera år" har gått så kan väl knappast maken/makan klandras?

Hur agerade då Obducenten? Jo, han såg ju till att hon fick kontakt med psykolog. Dessutom lämnade henne och träffade en annan flickvän. Alltså, hallå mannen? Han orkade ju uppenbarligen inte med henne riktigt. Och med facit i hand är det alltid lätt att vara efterklok.

Så mitt svar är nej till hela ditt resonemang. Obegripligt faktiskt. Jag tycker att Obducenten var snäll mot henne.
Citera
2009-04-03, 11:19
Medlem
Mayitos avatar
Ett exempel på ett annat självmord som kanske kan sätta saker och ting i dess rätta perspektiv. Det handlar om Svullo. Hans ex-sambo Gitte är dessutom den stora experten i sammanhanget med sina 17 år inom psykvården.

http://www.expressen.se/1.283479

Så hur agerade då experten? Jo, hon försökte men räckte liksom inte till hela vägen...

Gitte Nilsson berättar:
– Allt rasade för honom. Jag såg i hans blick att han bröt ihop. Han hade nått botten. Jag stängde av min mobiltelefon på natten. På onsdag morgon hade han ringt mellan 10 och 20 samtal. Sista samtalen hörde jag att han sov, tungt, tungt. Jag är tämligen säker på att han dog där i onsdags morse.

Say what? Här har vi en människa som arbetat inom psykvården i 17 år och hjälpt Svullo till psyket. Nu fanns Svullo hemma i Huddinge. Hon såg där i lägenheten att han brutit samman. Han hade "nått botten". Så vad gjorde då experten?

Larmade polis? Brandkår? Ambulans? Eller rent av psykvården igen? Nej, hon stängde av mobilen! Låt mig repetera: hon stängde av mobilen. Trots sina 17 år inom psykvården och dessutom sina egna iakttagelser att hennes ex just brutit ihop...så stängde hon AV mobilen...

Jag kan inte tänka mig annat än att du är väldigt kritisk mot hur Gitte agerade här? Detta är väl rent av misstänkt? Tja, vi kan väl säga att om det hade sett ut så kring ex-hustruns död så hade väl Obducenten förmodligen dömts för länge sen...
Senast redigerad av Mayito 2009-04-03 kl. 11:30.
Citera
2009-04-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Detta är fetnej.

.
Självklart så har HON ansvar för sitt liv.
Hon hade INTE en lång depression snarare hela livet var väl upp och ner.Hennes första självmordsförsök var vid 15 års ålder.Omgivningen ansåg att hon var sårbar.Hennes psykiatriker har uttalat sig. Sen lever jag absolut med någon som inte mår helt ok – mig själv och mina partners (som anhöriga)vet även innebörden av omtanke.
Har även haft relationer med läkare som misstänkte min diagnos innan jag själv förstod sambandet och skaffade diagnos.
Så jag kan absolut relatera till symptom som skönjas även promiskuösitet.

Jag tycker att Teet´s berättelse väger tyngre som han förmedlat till Lindberg än väninnor ,eftersom han levt med henne 24/7 under många år.
Sen om han är sann ,det vet jag inte men tror så.

Man kan inte hindra någons destruktivitet men man kan tala om ”jag tänker inte delta när du utsätter dig själv ”

Det är självmord men jag skulle inte vilja leva med en partner med detta beteendet.Det är 1000% skadligt för mig.
Behöver människor som stödjer friskt beteende.
Senast redigerad av Hag22 2009-04-03 kl. 12:50.
Citera
2009-04-03, 12:58
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Självklart så har HON ansvar för sitt liv.
Hon hade INTE en lång depression snarare hela livet var väl upp och ner.Hennes första självmordsförsök var vid 15 års ålder.Omgivningen ansåg att hon var sårbar.Hennes psykiatriker har uttalat sig. Sen lever jag absolut med någon som inte mår helt ok – mig själv och mina partners (som anhöriga)vet även innebörden av omtanke.
Har även haft relationer med läkare som misstänkte min diagnos innan jag själv förstod sambandet och skaffade diagnos.
Så jag kan absolut relatera till symptom som skönjas även promiskuösitet.

Jag tycker att Teet´s berättelse väger tyngre som han förmedlat till Lindberg än väninnor ,eftersom han levt med henne 24/7 under många år.
Sen om han är sann ,det vet jag inte men tror så.

Man kan inte hindra någons destruktivitet men man kan tala om ”jag tänker inte delta när du utsätter dig själv ”

Jo, jo, men nu försöker du faktiskt att vara väldigt klok i efterhand. Jag tycker inte alls att det är självklart att Obducenten borde ha satt ner foten kraftfullare mot ex-hustrun lössläppta leverne. Han försökte ju göra det men inte tillräckligt mycket om jag ska tro dig. Låt oss säga att han hade gjort det. Hur det det låtit då? Så här kanske:

"Obducenten ville styra hustrun"

"Obducenten försökte kontrollera hustrun"

"Hustrun fick aldrig sin frihet"

Alltså, hänger du med på detta? Det är inte lätt att vara man alltid...

Sedan håller jag med om att Obducentens egen berättelse är betydligt mer värd än väninnornas. Jag påstod bara att väninnornas vittnesmål stödde hans berättelse. Stödbevisning alltså. Ex-hustrun hade en egen vilja och eget ansvar och hon levde ett liv som till ganska så stora delar störde Obducenten. Vilket jag har full förståelse för.

Sedan tror jag att du blandar samman Lindebergs bok med utredningen. Jag har läst utredningen. I den finns inte bara polisförhören med Obducentens utförliga utsagor. Där finns också som du säkert känner till hans långa utläggningar till sin...psykolog som han fick sig ordinerad. Där tömmer sig Obducenten verkligen om sin ex-hustru. Jag stöder min uppfattning på dessa psykologsamtal + polisförhören. Inte Lindebergs bok.

Och jag säger att lika lite som vi kan klandra Gitte för Svullos död kan vi klandra Obducenten för ex-hustruns död.
Citera
2009-04-03, 13:57
Medlem
Mr.Stanleys avatar
.
Senast redigerad av Mr.Stanley 2009-04-03 kl. 14:43.
Citera
2009-04-03, 15:46
Medlem
Citat:
Jo, jo, men nu försöker du faktiskt att vara väldigt klok i efterhand. Jag tycker inte alls att det är självklart att Obducenten borde ha satt ner foten kraftfullare mot ex-hustrun lössläppta leverne. Han försökte ju göra det men inte tillräckligt mycket om jag ska tro dig. Låt oss säga att han hade gjort det. Hur det det låtit då? Så här kanske:

"Obducenten ville styra hustrun"

"Obducenten försökte kontrollera hustrun"

"Hustrun fick aldrig sin frihet"

Alltså, hänger du med på detta? Det är inte lätt att vara man alltid...

Sedan håller jag med om att Obducentens egen berättelse är betydligt mer värd än väninnornas. Jag påstod bara att väninnornas vittnesmål stödde hans berättelse. Stödbevisning alltså. Ex-hustrun hade en egen vilja och eget ansvar och hon levde ett liv som till ganska så stora delar störde Obducenten. Vilket jag har full förståelse för.

Sedan tror jag att du blandar samman Lindebergs bok med utredningen. Jag har läst utredningen. I den finns inte bara polisförhören med Obducentens utförliga utsagor. Där finns också som du säkert känner till hans långa utläggningar till sin...psykolog som han fick sig ordinerad. Där tömmer sig Obducenten verkligen om sin ex-hustru. Jag stöder min uppfattning på dessa psykologsamtal + polisförhören. Inte Lindebergs bok.

Och jag säger att lika lite som vi kan klandra Gitte för Svullos död kan vi klandra Obducenten för ex-hustruns död.
Försöker inte ens vara klok utan är färgad så det skriker om det.
Vi har förmodligen läst samma,mina erfarenheter gör att jag väger ord och tolkar på annat sätt.
På denna punkt är jag inte neutral men tycker ändå jag är rättvis ,han kan inte belastas för hennes död men livsstil.
Det är tragiskt att utredare inte såg till helheten.Jag tror inte AC önskade honom detta.

Jag finner det märkligt att man uppmärksammar viss destruktivitet som negativ men gillar destruktiva promiskuösa sidan som inte gynnar hennes hälsa.
Jag är oföränderlig på den punkten.
Kan jag inte ens få tycka han förtjänar lite smisk?
Citera
2009-04-03, 16:15
Medlem
Mayitos avatar

Faktiskt inte. Han förtjänar ingen smisk alls. Tvärtom. Du skriver själv att du är färgad av dina egna upplevelser. Du har din subjektiva sanning. Jag anser att den är orimlig. Får nästan intrycket att det mer fungerar som nåt sorts reningsbad för dig själv. Du skriver också ut själva orsaken till min inställning.

Ex-hustrun önskade honom inte detta. Inte ens hon. Varför ska då du inta en annan hållning? Ponera att hon inte hade tagit sitt liv utan typ hittat en annan pojkvän och levt sitt liv vidare. Då hade ju hela denna bit försvunnit från din sinnebild. Detta är inget annat än slumpens inverkan på världshändelsernas utveckling.

Exhustrun tog sitt liv. För 28 år sedan. Vilket fortfarande hålls emot Obducenten. Hajar du? Det är minst tre polisutredningar gjorda kring fallet. Menar du att han ska lida ännu mer? Räcker det inte med att hans ex faktiskt tog sitt liv? Som jag bedömer det var det illa nog och han var helt ärlig i sin sorg.

Du är nog lite för färgad för denna diskussion.
Citera
2009-04-03, 17:00
Medlem
Nu har jag inte riktigt plöjt hela tråden, så jag ber om ursäkt om jag frågar om nåt som redan varit uppe, men går det någonstans att lyssna på eller läsa en utskrift av Marika Ehrenkronas intervju med obducenten? Vore intressant att få reda på vad han säger ordagrant under det "inlindade erkännandet".
Citera
2009-04-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIA
Nej jag har inte läst bakgrunden till några av domarna, dock har jag pratat med folk som stått i direkt kontakt med utredarna.

Med utredare, menar du tunnelbanepolisen som plötsligt drabbades av decennielånga detaljminnen från resor i t-banan? Dramatikern Hanna Olsson? Eller kanske Lannes-Dahlström som kan berätta om hur alla som inte gillar filmjölk i själva verket är incestoffer.
Citera
2009-04-03, 19:19
Medlem
Citat:

Faktiskt inte. Han förtjänar ingen smisk alls. Tvärtom. Du skriver själv att du är färgad av dina egna upplevelser. Du har din subjektiva sanning. Jag anser att den är orimlig. Får nästan intrycket att det mer fungerar som nåt sorts reningsbad för dig själv. Du skriver också ut själva orsaken till min inställning.

Ex-hustrun önskade honom inte detta. Inte ens hon. Varför ska då du inta en annan hållning? Ponera att hon inte hade tagit sitt liv utan typ hittat en annan pojkvän och levt sitt liv vidare. Då hade ju hela denna bit försvunnit från din sinnebild. Detta är inget annat än slumpens inverkan på världshändelsernas utveckling.

Exhustrun tog sitt liv. För 28 år sedan. Vilket fortfarande hålls emot Obducenten. Hajar du? Det är minst tre polisutredningar gjorda kring fallet. Menar du att han ska lida ännu mer? Räcker det inte med att hans ex faktiskt tog sitt liv? Som jag bedömer det var det illa nog och han var helt ärlig i sin sorg.

Du är nog lite för färgad för denna diskussion.
Vad trist att jag inte fick det ...han kanske tycker det är skönt
Den sanningen är jag stolt över att INTE tycka personer som har psykiska problem bör prostituera sig etc.
Jag tror att vi är många som har erfarenhet av sexbranchen (den är stor måste inte prostituera sig)och är överens att psykisk ohälsa är inte bra om man vill gästspela branchen,kan bli farligt.

Berörande Teet så har jag tidigare nämnt hans självmordsförsök.
Surprise surprise >>Jag har samma åsikt här.
Aldrig att Teet hade pundardrog hemma under pågående förundersökning (tror det var 87).Jag är väldigt nyfiken på HUR han fick tag på det.
Han befann sig i en väldigt djup depression självmordförsöket är med facit i hand ”väntat” med tanke på hans hemska situation.
Tycker det vore intressant och veta om någon gav honom pundardrogen.
Du kanske vet?
Senast redigerad av Hag22 2009-04-03 kl. 19:22.
Citera
2009-04-03, 20:27
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Vad trist att jag inte fick det ...han kanske tycker det är skönt

Alltså, i största allmänhet delar jag din uppfattning att inget psykfall eller gränsande till det ska ägna sig åt prostitution. Det ska vara stabila människor som gör det av rätt skäl. Detta av hänsyn till både utövarna och deras kunder. Host.

Men nu handlade det om Obducenten kan lastas för att ex-hustrun levde destruktivt. Jag säger nej. Jag är övertygad om att ex-hustrun hittat dit av egen kraft. Jag är till och med inne på att Obducenten förlängde hennes liv med några år bara för att han accepterade henne som han gjorde.

Du nämnde det ju själv. Ex-hustrun hade ju problem redan som 14-åring. Hennes liv fram tills dess kan vi ju knappast lasta Obducenten för, eller hur? Ska vi då lägga skulden på någon annan? Gärna det.

Då har vi ju hennes föräldrar som huvudmisstänkta. Hård uppväxt, du vet. Mamman jobbade ju på Expressen som du nämnt. Pappan då? Var det inte han som var övertygad om att Obducenten mördat hans dotter? Var det inte han som drog in Obducenten i da Costa-fallet?

Aha! Förstår du vart jag vill komma? Här ska konspireras!

Om ex-hustrun aldrig tagit sitt liv hade hennes pappa aldrig blivit övertygad om att Obducenten mördat hans dotter. Då hade pappan heller aldrig kontaktat polisen med sina misstankar om att Obducenten troligen mördat da Costa också.

Så den stackars ex-hustrun lyckades helt ofrivilligt ställa till det riktigt ordentligt för sin ex-make genom att dö. Har jag nämnt slumpens inverkan på världshändelsernas utveckling?

Ok. Låt oss titta närmare på läget. Pappan tror att Obducenten mördat hans dotter. Det är pappan som drar in Obducenten i da Costa-fallet. Ex-hustrun hade problem redan som 14-åring innan hon träffade Obducenten. Alltså lastar vi föräldrarna. Vilken typ av problem hade då ex-hustrun, du som kan det här?

Hade hon inte exakt den typ av problem som man brukar tillskriva...incestoffer? Svartsjuka ställer till mycket skit i samhället...

Senast redigerad av Mayito 2009-04-03 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in