2003-11-23, 19:57
Awaiting Email Confirmation
Någon som har köpt luftvapen via internet från danmark?

Tyskland har ju strängare lagstiftningar än oss vad gäller anslagskraften, England är lite mer generösa men säljer inte billiga märken som hatsan.. Är det någon som testat att beställa luftvapen från Danmark?
De tycks ju inte ha några som helst lagstiftningar kring anslagskraften och en del online-butiker säljer kraftiga hatsan-bössor för dryga femhundringen i svenska kronor (5.5mm - 230m/s)

Jag har länge varit inne på att beställa en kraftig bössa, men har inte vågat..

Hör av er om ni vet något..

2047
Citera
2003-11-23, 20:44
Medlem
assmans avatar
du skulle inte kunna slänga med en länk till nån web-shop i danmark?
Citera
2003-11-23, 22:01
Medlem
assman: http://www.kgb-vest.dk/
Citera
2003-11-24, 01:08
Awaiting Email Confirmation
Om någon får för sig att beställa något, eller har beställt något från den, eller andra sidor - så kan ni ju posta hur det gick här i denna tråden..

Vore verkligen kul med en så kraftig bössa..

2047
Citera
2003-11-24, 13:54
Medlem
Fonuss avatar
Såg en gång, på Widfors tror jag, ett luftgevär i cal .25 alltså 6,35 mm. Det såg i övrigt ganska vanligt ut, rätt stort, en sådan modell där man spänner med en "spak" som sitter under pipan. Någon som känner till detta. Har för mig att detta vapen erfodrade licens.
Citera
2003-11-25, 17:20
Medlem
Har för mig

Jag har för mig att gränsen ligger på 10 joule i anslagsenergi.
Men jag kan ju ha hört fel.

För många 22 och större luftbössor krävs det bara tillstånd.
Inte samma sak som licens.

Jag ringde polisen för 5-6 år sedan angående en 22 luftbössa, och vad damen i andra ändan svarade mig då var att det bara var en ren formalitet. Det kanske var för att det gällde mig visserligen och jag hade licens på ett antal vapen redan..Men som jag förstog det så var det inga särskilda problem att få ett tillstånd. Krävdes inget speciellt såsom skåp etc, bara gå upp och be om ett med andra ord.

Jag hade ett gamo som spänndes med en arm undertill. Det ploppade upp en "kasset" för kulan, som man sedan tryckte ner.
Gamo är ju rätt vanliga luftgevär i sverige. (spansk tillverkade tror jag)
Det kanske var ett sådant du såg i fönstret?
Citera
2003-11-25, 19:29
Medlem
drinkmilks avatar
400 m/s!!!

Hej
Jag vet att det finns ett svenskt företag som gör luftgevär med en utgångshastighet på 400m/s hur otroligt det än låter, men jag kommer inte ihåg vad det heter. Läste om dem i en tidning eller såg på TV. Förmodligen förstnämnda. De får alltså bara sälja sina grejer utomlands. Både hagel och kula. Det kan ha varit kolsyra också. Kommer inte ihåg.
Citera
2003-11-26, 13:36
Medlem
Det finns en uppsjö av luftvapen. De kalibrar jag kommer på direkt är kal 177, kal .22, och kaliber 6.35. Jag har för mig att Daisy har en kaliber 4.4 mm också.

Gränsen för anslagsenergin i ett luftvapen får vara max 10 Joule, sedan är det licens. Men jag vet inte vad som gäller för transport och förvaring.

Länken nedan kan vara av intresse.

Jägareförbundet - nytt om luftvapen

EDIT:
De får sälja sina luftvapen i Sverige om du har licens att inneha vapnet.
Citera
2003-11-26, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Hej
Jag vet att det finns ett svenskt företag som gör luftgevär med en utgångshastighet på 400m/s hur otroligt det än låter, men jag kommer inte ihåg vad det heter. Läste om dem i en tidning eller såg på TV. Förmodligen förstnämnda. De får alltså bara sälja sina grejer utomlands. Både hagel och kula. Det kan ha varit kolsyra också. Kommer inte ihåg.

Shinsung gör pneumatiska luftvapen i kalibrar upp till 9mm. Dessa har en anslagsenegi på över 100J. Ganska kraftiga saker..

Mvh
Citera
2003-11-27, 19:44
Medlem
CNC process FX-Precharge är en svensk firma som tillverkar PCP(precompressedpressure) gevär i kaliber .22 och .177. .22:an har en utgångshastighet på närmare 300m/s och är licensfritt. Ut till kund gör gevären precis under maxtillåtna hastighet, men man kan lätt strypa av sitt gevär.

Hammer Arms and Equipment i Lund bl. a säljer dessa gevär.

http://www.hammerarms.com/

Trevliga gevär. Helt rekylfria.

/JoHsJo
Citera
2003-11-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonus
Såg en gång, på Widfors tror jag, ett luftgevär i cal .25 alltså 6,35 mm. Det såg i övrigt ganska vanligt ut, rätt stort, en sådan modell där man spänner med en "spak" som sitter under pipan. Någon som känner till detta. Har för mig att detta vapen erfodrade licens.

Förmodligen ett Webley Eclipse i kal. 25 Alternativt ett Weirauch HW77. De är de enda "underspännare" i kal. 25 som säljs i Sverige. Båda går att hitta licensfria på begagnatmarknaden eftersom licens på dessa gevär inte infördes förrän 1994 och är därför oregistrerade - licensfria. Kan kosta en del dock. Dessa har en utgångshastighet på ca: 170-200m/s

/JoHsJo
Citera
2003-11-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helmask
Jag har för mig att gränsen ligger på 10 joule i anslagsenergi.
Men jag kan ju ha hört fel.

För många 22 och större luftbössor krävs det bara tillstånd.
Inte samma sak som licens.

Jag ringde polisen för 5-6 år sedan angående en 22 luftbössa, och vad damen i andra ändan svarade mig då var att det bara var en ren formalitet. Det kanske var för att det gällde mig visserligen och jag hade licens på ett antal vapen redan..Men som jag förstog det så var det inga särskilda problem att få ett tillstånd. Krävdes inget speciellt såsom skåp etc, bara gå upp och be om ett med andra ord.

I vissa polisdistrikt är det lättare att få licens på en revolver i magnumkaliber än ett luftgevär. Detta på grund av att det är svårt att formulera "varför" du behöver ett kraftigt luftgevär till just träningsskytte som du ju avser använda geväret till. Om man har jägarexamen kan man i vissa fall få såkallad "skyddsjaktlicens".

/ JoHsJo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in