Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-06-30, 21:56
  #1
Medlem
Joint08s avatar
Hejsan

Jag hade tänkt testa på att måla med olje färger men det är så sjukt dyrt på artistica.nu

Det jag vill testa på att måla är lite abstrakta målningar med jazz motiv, typ i den här stilen http://jelayer.deviantart.com/art/Jazz-Trio-94582559

Har hittat billiga färger från amerikanska web shops men frakten skrämmer lite, här är en sida jag verkligen gillar http://www.aswexpress.com/

Min första fråga är angående skillnaden mellan Winsor & Newton's artist grade och student grade färger, jag vill gärna köpa artist kvaliteten trots priserna då jag helst målar med så pigment starka färger som möjligt, men har aldrig testat på seriösare traditionell målning så det kanske är okay med student grade? =/

undrar även vilka storlekar jag bör köpa på borstar, även vilken typ.

När det gäller att använda mer olja på varje lager för att slippa sprickor, är ett lager det man tidigare målat och låtit torka eller hur funkar det exakt?
och kan man som nybörjare måla klart en målning från början till slut utan att jobba i lager?

Uppskattar alla tips och råd ni har, specielt angående vilka färger och borstar jag bör köpa, bra butiker i stockholm med bra priser, kanske någon nybörjar kit som är värd pengarna?

MVH
Citera
2009-07-01, 19:40
  #2
Medlem
knickedickens avatar
De flesta konstnärer idag jobbar nog utan lager-på-lager. Det är onekligen enklare att skippa sådan teknik, som möjligen är något man ger sig in på när man blivit varm i kläderna.

Annars, om man börjar bygga i flera lager, gäller att det underliggande lagret ska torka innan nästa, och att varje nytt lager ska vara lite fetare än föregående. Antingen genom att man tunnar ut de underliggande lagren med terpentin (=mindre fet färg) eller genom en liten tillsats av olja i senare lager. Eller både och - först späder du med mest terpentin, och sedan späder du med mer olja. Ofta blir det bättre att köra en blandning av olja och terpentin, än bara ren olja, eftersom allt för fet färg kan bete sig konstigt när den torkar.

Lagren man lägger över är transparenta, så du kan exempelvis bygga upp form med ljus och skugga i gråskala i en undermålning, och sedan lägga laserande lager med de kulörer du vill ha över det. Det kräver även lite kännedom om olika pigment, eftersom pigmenten är mer eller mindre transparenta.

Lager på lager är kort och gott omständligt, och inget att rekommendera till folk som ska börja måla.

Angående inköp och kvalitet har jag inte så aktuella råd. Det var nog över tio år sedan jag slutade måla. Men jag tyckte att de riktigt billiga färgerna var usla. W & N student grade var det inget större fel på, men det var ofta roligare att måla ju bättre kvalitet man köpte. Har du tittat på Beckers Artist? Såg att de finns här exempelvis: http://www.artistica.nu/default.asp?...sp?id=514~main När jag höll på var Beckers aningen billigare än W & Ns konstnärskvalitet, men nästan lika bra.

Det finns inget som hindrar att du köper färger av olika märken. Då blir det kanske lättare att bilda sig en egen uppfattning. Vill man köra med extremt klara, starka färger i knallrött, orange och gult, så var W & N klart bättre, medan man kan hålla sig till billigare märken för svart, jordfärger och annat dämpat. (Men det var bara mina preferenser, och jag tror att det är ganska personligt utifrån vad man vill åstadkomma med färgerna.)

Penslar? Köp svinborst i lite olika storlekar, och var noga med att sköta dem. Ett par mjukare penslar av hår eller syntet kan vara bra om du vill fördriva färger (dvs. skapa mjuka toningar mellan två olika nyanser du lagt bredvid varandra på duken. Det görs bäst genom att stryka längs med gränsen mellan de två nyanserna, inte på tvären.)
Citera
2009-07-01, 22:50
  #3
Medlem
Joint08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
De flesta konstnärer idag jobbar nog utan lager-på-lager. Det är onekligen enklare att skippa sådan teknik, som möjligen är något man ger sig in på när man blivit varm i kläderna.

Annars, om man börjar bygga i flera lager, gäller att det underliggande lagret ska torka innan nästa, och att varje nytt lager ska vara lite fetare än föregående. Antingen genom att man tunnar ut de underliggande lagren med terpentin (=mindre fet färg) eller genom en liten tillsats av olja i senare lager. Eller både och - först späder du med mest terpentin, och sedan späder du med mer olja. Ofta blir det bättre att köra en blandning av olja och terpentin, än bara ren olja, eftersom allt för fet färg kan bete sig konstigt när den torkar.

Lagren man lägger över är transparenta, så du kan exempelvis bygga upp form med ljus och skugga i gråskala i en undermålning, och sedan lägga laserande lager med de kulörer du vill ha över det. Det kräver även lite kännedom om olika pigment, eftersom pigmenten är mer eller mindre transparenta.

Lager på lager är kort och gott omständligt, och inget att rekommendera till folk som ska börja måla.

Angående inköp och kvalitet har jag inte så aktuella råd. Det var nog över tio år sedan jag slutade måla. Men jag tyckte att de riktigt billiga färgerna var usla. W & N student grade var det inget större fel på, men det var ofta roligare att måla ju bättre kvalitet man köpte. Har du tittat på Beckers Artist? Såg att de finns här exempelvis: http://www.artistica.nu/default.asp?...sp?id=514~main När jag höll på var Beckers aningen billigare än W & Ns konstnärskvalitet, men nästan lika bra.

Det finns inget som hindrar att du köper färger av olika märken. Då blir det kanske lättare att bilda sig en egen uppfattning. Vill man köra med extremt klara, starka färger i knallrött, orange och gult, så var W & N klart bättre, medan man kan hålla sig till billigare märken för svart, jordfärger och annat dämpat. (Men det var bara mina preferenser, och jag tror att det är ganska personligt utifrån vad man vill åstadkomma med färgerna.)

Penslar? Köp svinborst i lite olika storlekar, och var noga med att sköta dem. Ett par mjukare penslar av hår eller syntet kan vara bra om du vill fördriva färger (dvs. skapa mjuka toningar mellan två olika nyanser du lagt bredvid varandra på duken. Det görs bäst genom att stryka längs med gränsen mellan de två nyanserna, inte på tvären.)

Tack för att du tog dig tid att svara

Det där med att börja på grå skala låter som något jag verkligen ska testa på, tack för tipset

Jag tror nog att jag kommer att köra på artist kvalite färger men en väldigt begränsad palett, ultramarine, aliz crimson, burnt umber, någon grön och gul samt flake white hade jag tänkt mig.

Men behöver fortfarande lite tips på afärer i stockholm eller online butiker med billig frakt och bra priser på utbudet,
det gick att köpa artist kvalite färger och tillbehör väldigt billigt på http://www.aswexpress.com/ men frakten varierar mellan 200-400 på de sidor jag kollat upp hittills, och det blir lika dyrt igen =/
Citera
2009-07-02, 21:02
  #4
Medlem
Clay Allisons avatar
Skillnaden mellan studie- och konstnärsfärger ligger mest i ljusbeständigheten, dvs pigmentets förmåga att behålla sin kulör även efter år av solljus.

Vill du att lystern ska finnas kvar riktigt länge så väljer du dyr färg. räcker det med några tiotals år kan du köra på studiefärger.

Tycker annars att knickedicken gav ett bra svar. Tänk bara på att när det kommer till fetare eller magrare färglager, så handlar det om små små skillnader.
Citera
2009-07-03, 09:14
  #5
Medlem
Joint08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Skillnaden mellan studie- och konstnärsfärger ligger mest i ljusbeständigheten, dvs pigmentets förmåga att behålla sin kulör även efter år av solljus.

Vill du att lystern ska finnas kvar riktigt länge så väljer du dyr färg. räcker det med några tiotals år kan du köra på studiefärger.

Tycker annars att knickedicken gav ett bra svar. Tänk bara på att när det kommer till fetare eller magrare färglager, så handlar det om små små skillnader.

Jag trodde att studie färger hade en annan konsistens typ lösaktigt, samt att färgen inte är lika färg stark utan mer utblandat och ljusare, fast har aldrig tidigare använt mig av varken studie eller någon annan sorts oljefärg så det är skönt att höra att skillnaden endast ligger i hur länge det håller, för jag hade bara tänkt mig att testa mig fram lite men knappast behålla något

isf kommer studie kvalitén att passa mina behov perfekt, kör nog på winton då, behöver fortfarande lite tips på butiker i stockholm, alternativt web sidor med bra priser
Citera
2009-07-03, 19:19
  #6
Medlem
knickedickens avatar
Jag har för mig att W&Ns studiekvalitet hade en märkning på tuben som talade om hur god beständighet färgen har. Tror det markerades med en till tre stjärnor. Men det kan ju ha ändrats sedan jag höll på. Hur som helst bör nog många av pigmenten vara beständiga även i studiekvalitet, men det beror på hur dyrbart pigmentet är. Studiekvalitet innefattar väl en del billigare ersättningar för dyrare pigment.

Vad gäller styrkan (klarheten) på färgen var W&N överlägsna när jag målade, när det gällde sådant som kadmiumfärger. Deras kadmiumröda i konstnärskvalitet var så stark att den nästan fick ögonen att blöda när man använde den helt oblandad. Men kadmium kanske har förbjudits pga giftighet nu?

Nu lär det väl ha skett en del produktutveckling under de senaste åren, men om jag ska sammanfatta läget som det var när jag målade, så gick det åt ganska mycket tid och pengar innan jag hade hittat ett urval färger jag tyckte funkade med tanke på pris och kvalitet. Och vad som funkar är nog helt olika beroende på vilka effekter man söker i sitt måleri.
Citera
2009-07-03, 19:42
  #7
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Jag har för mig att W&Ns studiekvalitet hade en märkning på tuben som talade om hur god beständighet färgen har. Tror det markerades med en till tre stjärnor. Men det kan ju ha ändrats sedan jag höll på. Hur som helst bör nog många av pigmenten vara beständiga även i studiekvalitet, men det beror på hur dyrbart pigmentet är. Studiekvalitet innefattar väl en del billigare ersättningar för dyrare pigment.

Vad gäller styrkan (klarheten) på färgen var W&N överlägsna när jag målade, när det gällde sådant som kadmiumfärger. Deras kadmiumröda i konstnärskvalitet var så stark att den nästan fick ögonen att blöda när man använde den helt oblandad. Men kadmium kanske har förbjudits pga giftighet nu?

Nu lär det väl ha skett en del produktutveckling under de senaste åren, men om jag ska sammanfatta läget som det var när jag målade, så gick det åt ganska mycket tid och pengar innan jag hade hittat ett urval färger jag tyckte funkade med tanke på pris och kvalitet. Och vad som funkar är nog helt olika beroende på vilka effekter man söker i sitt måleri.


Jo så är det helt klart. På jordfärger kan nog beständigheten vara i stort sett likvärdig, medan de klara gula och röda färgerna har en betydligt kortare livslängd.


Apropå färgers konsistens så varierar det mycket från kulör till kulör inom samma fabrikat, och även mellan fabrikaten. Det behöver inte innebära sämre kvalitet utan är mest en smaksak. Fast när det kommer till riktigt billiga oljefärger, typ oljefärglådor med en massa kinesiska bokstäver på, så är både konsistens och kvalitet undermålig. Låt inte snålheten bedra visheten på den punkten.
Citera
2009-07-03, 22:29
  #8
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast när det kommer till riktigt billiga oljefärger, typ oljefärglådor med en massa kinesiska bokstäver på, så är både konsistens och kvalitet undermålig. Låt inte snålheten bedra visheten på den punkten.
Det stämmer utan tvekan. Mina första oljefärger var just en sådan låda från Clas Ohlson. Det finns en risk att nybörjare ger upp för att de inte lyckas göra något snyggt med sådana färger, men det är svårt att måla något skapligt med dem även för den som har vanan inne.
Citera
2010-08-10, 13:38
  #9
Medlem
flashmac2s avatar
hej! jag tänkte börja målade med olja och jag har tittar runt en hel del på vad jag behöver för att kunna göra mina målningar, så jag tänkte bara höra med er på flashback om ni har lite åsikter ang. mina förslag..

jag tänkte måla på plywood och jag vill verkligen behålla alla textuer i bakgrunden då jag tycker att plywood är fint, då tänkte jag börja med en gesso/primer och jag har hitta denna: Liquitex Clear Gesso, det är en transparent gesso, vilket betyder att jag får behålla alla texturer i bakgrunden, och jag kan även tona hela skiva om jag tillsätter färg och liquin medium i "gesson"

sedan tänkte jag måla med winsor & netton artist´s oil blandat med liquin medium, så att jag kan bygga upp olika lager för att få en jämn och detaljerad målning, kommer väl antagligen att få vänta 1-3 dagar innan jag kan måla över det undre lagret?

sen har jag bara lite frågar ang lite andra produkter..
1. vad har linolja för egenskap när man blandar ut den med färgen?
2. terpentin har dykt några gånger med, men jag kan inte hitta en förklaring till vad den gör?
3. och slutligen så har jag en fråga om förtunningar, vissa säger att men kan blanda ut färgen med förtunningar men om jag förstår det rätt så förstör man då strukturen i oljan? och därför bör jag hålla min till liquin om jag vill tunna ut färg och använda förtunning endast när jag rengör mina penslar.
Citera
2010-08-10, 14:08
  #10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmac2
hej! jag tänkte börja målade med olja och jag har tittar runt en hel del på vad jag behöver för att kunna göra mina målningar, så jag tänkte bara höra med er på flashback om ni har lite åsikter ang. mina förslag..

jag tänkte måla på plywood och jag vill verkligen behålla alla textuer i bakgrunden då jag tycker att plywood är fint, då tänkte jag börja med en gesso/primer och jag har hitta denna: Liquitex Clear Gesso, det är en transparent gesso, vilket betyder att jag får behålla alla texturer i bakgrunden, och jag kan även tona hela skiva om jag tillsätter färg och liquin medium i "gesson"

sedan tänkte jag måla med winsor & netton artist´s oil blandat med liquin medium, så att jag kan bygga upp olika lager för att få en jämn och detaljerad målning, kommer väl antagligen att få vänta 1-3 dagar innan jag kan måla över det undre lagret?

sen har jag bara lite frågar ang lite andra produkter..
1. vad har linolja för egenskap när man blandar ut den med färgen?
2. terpentin har dykt några gånger med, men jag kan inte hitta en förklaring till vad den gör?
3. och slutligen så har jag en fråga om förtunningar, vissa säger att men kan blanda ut färgen med förtunningar men om jag förstår det rätt så förstör man då strukturen i oljan? och därför bör jag hålla min till liquin om jag vill tunna ut färg och använda förtunning endast när jag rengör mina penslar.


Tycker ditt resonemang låter rimligt. Till frågorna:

1. Linoljan är färgens bindemedel, dvs det som håller ihop pigmentkornen och gör att färgen fäster vid underlaget. Det gör även färgen hanterlig så att den är lagom krämig.

2. Terpentin är oljefärgens förtunning (finns även andra förtunningar exv essence de petrol.) Terpentin blandat med linolja kallas målarmedium, som med olika fethet (mer linolja ger ett fetare medium och vice versa) underlättar vid övermålning av redan torkade lager oljefärg. Varje nytt lager färg ska helst vara fetare än det underliggande.

För mycket lösningsmedel kan göra att det blir för lite bindemedel, vilket i sin tur gör att färgen helt enkelt inte fäster på duken/pannån/ vad man nu målar på.

Detta är lite av överkurs tycker jag, och man klarar sig bra utan terpentin.

3. Se punkt 2
Citera
2010-08-10, 15:08
  #11
Medlem
flashmac2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tycker ditt resonemang låter rimligt. Till frågorna:

1. Linoljan är färgens bindemedel, dvs det som håller ihop pigmentkornen och gör att färgen fäster vid underlaget. Det gör även färgen hanterlig så att den är lagom krämig.

2. Terpentin är oljefärgens förtunning (finns även andra förtunningar exv essence de petrol.) Terpentin blandat med linolja kallas målarmedium, som med olika fethet (mer linolja ger ett fetare medium och vice versa) underlättar vid övermålning av redan torkade lager oljefärg. Varje nytt lager färg ska helst vara fetare än det underliggande.

För mycket lösningsmedel kan göra att det blir för lite bindemedel, vilket i sin tur gör att färgen helt enkelt inte fäster på duken/pannån/ vad man nu målar på.

Detta är lite av överkurs tycker jag, och man klarar sig bra utan terpentin.

3. Se punkt 2

hej! och tack så mycket för dina svar!

1. okej så med andra ord späder alla ut sin färg med medium eller linolja innan man börjar måla?

så då behöver jag egentligen bara liquin medium utav W&N? så blandar jag ut färgen tillsammans med liquin tills jag får önskad konstisens.
får man fråga hur du späder färgen från lager till lager till lansering?
Citera
2010-08-10, 15:17
  #12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmac2
hej! och tack så mycket för dina svar!

1. okej så med andra ord späder alla ut sin färg med medium eller linolja innan man börjar måla?

så då behöver jag egentligen bara liquin medium utav W&N? så blandar jag ut färgen tillsammans med liquin tills jag får önskad konstisens.
får man fråga hur du späder färgen från lager till lager till lansering?


Hej själv!

1. Nej, man kan måla med färgerna 'direkt ur tub' utan problem. Men de flesta använder nog målarmedium skulle jag tro.

Jag har ingen erfarenhet av Liquin, men generellt tycker jag att man ska vara försiktig med medier som skyndar på torkprocessen. Ofta kommer det problem längre fram, typ sprickbildning. Men kör på ändå, det kan ju bli skitbra - eller så lär du dig något av det.

Ska man jobba efter fetare och fetare-principen kan man i en glasburk blanda till medium av 25% linolja/75% förtunning och använda det till första lagret färg. Sen blandar man 50/50 till nästa lager, och 75/25 till det tredje. Du får planera målningen rent tekniskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in