2009-06-30, 18:56
Medlem
c^2s avatar
Vilka är fördelarna vs. nackdelarna? Jag har kört ubuntu 100% (inte dualboot) i tre år och anser mig behärska det bra, men har hört att många lite mer erfararna föredrar fedora då dom anser ubuntu vara mer för dom som vill prova på, vad kan jag vänta mig?

Och tar det lång tid för mig som kört 100% ubuntu i 3 år att vänja mig vid fedora, eller är det mycket saker som är annars?
Citera
2009-06-30, 19:08
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Vilka är fördelarna vs. nackdelarna? Jag har kört ubuntu 100% (inte dualboot) i tre år och anser mig behärska det bra, men har hört att många lite mer erfararna föredrar fedora då dom anser ubuntu vara mer för dom som vill prova på, vad kan jag vänta mig?

Och tar det lång tid för mig som kört 100% ubuntu i 3 år att vänja mig vid fedora, eller är det mycket saker som är annars?

Typ samma skit som i Ubuntu? Du byter apt-get mot yum... sen är det väl rätt lika. Kanske att vissa filer ligger på andra ställen men tror knappast det är någon revolution.
Citera
2009-06-30, 19:34
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Linux som linux. Det enda som skiljer distributionerna är ju paket och beroenden. Den stora skilnaden mellan ubuntu och fedora är pakethanteraren. ubuntus bygger på debian medans fedoras bygger på redhat. Lär dig att hantera rpm paket istället för deb paket så märker du snart att det i stort sett är den enda stora skilnaden. Någonting annat som skiljer dem åt är att slutna accelererade drivrutiner ligger i repos hos ubuntu medans du måste lägga till ett par repos och installera dem manuellt i fedora.

Eller använda autoten
http://dnmouse.org/autoten.html

Ubuntu hade ett liknande script förut som hette automatix, numera ultimatix.
Citera
2009-07-01, 21:15
Medlem
c^2s avatar
okej, ingen annan dist ni kan rekommendera gärna med motivering
Citera
2009-07-01, 21:47
Medlem
Jag har kört Fedora i ett par år nu och jag gillar det skarpt! Kanske är en vanesak, men jag föredrar YUM före apt-get i alla lägen. Communityn kanske är lite bättre för ubuntu-användare, men det är margniellt imo...

Fedora är snabba med att implementera ny teknik vilket jag ser som ett stort plus.
Citera
2009-07-01, 22:31
Medlem
Beror på vad du vill åstakomma.

Vill du prova något nytt och spännande så är det väl bäst att testa något BSD eller kanske rent av Solaris.

Är du däremot ute efter lära dig mer om dom olika paketsystemen så är väl Fedora ett bra val, där kan du testa rpm ett tag.

I övrigt är dom olika Linux-distarna väldigt snarlika när man väl lärt sig byta från defaulttemat i gnome.
Citera
2009-07-01, 22:54
Medlem
xcb567s avatar
Fördelarna med fedoran jämfört med ubuntu är att dom har ett större företag bakom sej och det är inte en debian-med-diverse-extra-pilleplupper-livecd.

Nackdelarna med fedoran är att dom är mycket mer bleeding edge (om ja inte missminner mej helt så har nån inom RH sagt rakt ut att fedora är en beta plattform för RHEL). Skiftar du till fedora har du nya fina (och skinande?) versioner av allt.

Personlig åsikt, är så lycklig att RH (fedora) har gnome som standard och inte nya KDE 4 (jaja, jag nyss vant mej vid dagis-xp)
Jag skulle råda dej att installera o glo runt i slackware, debian och fedora, bilda dej en egen åsikt och skit i vad alla andra (inkl mej) säger
För är du hyfsat van vid linux så kommer du snabbt märka vilken distro du verkligen ogillar.
Citera
2009-07-01, 23:05
Medlem
Holger Meinss avatar
Jag har hört att Fedora 11 ska vara äldigt bra, med användbara features mm., däremot har jag inte kört det själv, jag sitter på Ubuntu.
http://blogg.idg.se/openforce/entry.jsp?messid=10900
Citera
2009-07-01, 23:28
Medlem
Santa Clauss avatar
Som andra sagt, det är nästan samma sak...

Vill du prova något nytt, som är lite anorlunda så rekommenderar jag Gentoo (classic install), eller kanske Arch.
Citera
2009-07-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Som andra sagt, det är nästan samma sak...

Vill du prova något nytt, som är lite anorlunda så rekommenderar jag Gentoo (classic install), eller kanske Arch.
Kan starkt rekomendera arch, körde tidigare ubuntu, men efter att uppdaterat till 9.04 så åkta jag på korrupta filsystem typ varannan dag, inte så kul. Så jag kollade runt lite och hittade arch, inte alls svårt, slipper kompilering, om du inte vill ha det senaste, men du kan fortfarande välja precis det du vill ha. Pakethanteraren pacman kan vara lite struligt med dependendys men har fungerat bra för mig, tips om du vill lära dig linux lite mer från grunden, men inte gå så djupt som gentoo.
Citera
2009-07-02, 10:58
Bannlyst
Om du verkligen vill prova något nytt kan du prova FreeBSD.
Citera
2009-07-02, 14:03
Medlem
Alex Delarges avatar
Jag har uppfattat Fedora som mycket mer cutting edge än Ubuntu, iaf de senaste åren. T. ex. ubuntu var ganska sena med att implementerar pulseaudio. Och de implementerade det inte direkt superbra heller. Däremot på fedora fungerade det jättebra (även med flash 9).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in