Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-30, 12:33
Medlem
_Fiskarns avatar
var nere och fick äntligen tag på en DVI sladd till min adater mini-DVI -> DVI.
Tyvärr till min förvåning när jag kom hem så var det givetvis fel DVI sladd den ser ut såhär: [:-: ::: ::] medans apples adapters ingång ser ut såhär: [ - ::::::]

min fråga är då, kan man rycka bort [:-: ::: ::] (de fet markerade) och få det hela till att fungera ändå, eller är jag tvungen att lämna tillbaka kabeln och leta efter DVI -> VGA kabel någon annan stanns?
Citera
2009-06-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
var nere och fick äntligen tag på en DVI sladd till min adater mini-DVI -> DVI.
Tyvärr till min förvåning när jag kom hem så var det givetvis fel DVI sladd den ser ut såhär: [:-: ::: ::] medans apples adapters ingång ser ut såhär: [ - ::::::]

min fråga är då, kan man rycka bort [:-: ::: ::] (de fet markerade) och få det hela till att fungera ändå, eller är jag tvungen att lämna tillbaka kabeln och leta efter DVI -> VGA kabel någon annan stanns?

http://www.deltaco.se/?itemid=(DVI-5)
Finns en del adaptrar från DVI-D till DVI-I
Citera
2009-06-30, 13:27
Medlem
_Fiskarns avatar
inget svar på frågan...
Citera
2009-06-30, 13:32
Medlem
Pallemans avatar
Felet är att du har en DVI-I kabel och adaptern är en DVI-D.

Varför skulle du måsta köpa en DVI-VGA kabel istället? Lämna tillbaka den du har köpt och kör på en DVI-D istället.

Kan tyvärr inte svara på din fråga ang. att slita bort delar ur kontakten.
Citera
2009-06-30, 13:57
Medlem
_Fiskarns avatar
testade att slita bort de små då jag kikade in på http://www.interfacebus.com/Design_Connector_Digital_Visual_Interface_DVI_Bus. html
och det visar sig vara enbart analoga signaler som skickas via de jag vill slita bort.

testade att slita bort dom men de funkade inte då mitten pallen var för liten.

nu kan jag ärligt säga att jag har fan tröttnat så förbannat och funderar på att sälja min skit macbook, eftersom man hela tiden måste kompromissa i apple bög högen!
Citera
2009-06-30, 13:58
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Felet är att du har en DVI-I kabel och adaptern är en DVI-D.

Varför skulle du måsta köpa en DVI-VGA kabel istället? Lämna tillbaka den du har köpt och kör på en DVI-D istället.

Kan tyvärr inte svara på din fråga ang. att slita bort delar ur kontakten.

har letat i hela stan efter en sådan dvi till vga men detta var det enda stället som hade. och de hade inga andra.
Citera
2009-06-30, 16:58
Medlem
Durkslags avatar
Den kontakten du sa att det fanns på adaptern är en DVI-D, som Palleman skrev, vilket enbart skickar ut digitala signaler och du skulle tydligen ha det till VGA, men det kommer tyvärr inte fungera alls då det är helt olika signaler som inte trivs bra ihop.
Om du inte har en annan adapter från MacBook'en så är det enbart en DVI-D-kabel du kan använda dig av som du exempelvis får konvertera till HDMI (samma signaler) om du har det på TV'n.

Kort sagt:
Måste du koppla in datorn med VGA så blir det till att köpa en ny adapter som klarar analoga signaler eller köpa en dyr Digital-till-analog-omvandlare, DAC.
Citera
2009-06-30, 17:09
Medlem
u_n_mes avatar
Problemet är inte att du har macbook utan att du bor i en liten fitthåla.. btw hört talas om att beställa över internet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in