2009-06-30, 12:09
Medlem
Hej

Tänker jag rätt nu:

Om jag har 100 000 kr och jag handlar varje dag med hela summan, räcker det med en uppgång på 1% om dagen för att jag ska klara mig?

Avanza ska ju ha sina avgifter + skatt om jag ska starta en enskild firma.

Sen tänker jag lite spontant att om en aktie som jag köper går upp 5-10% då behöver jag ju inte handa på en hel vecka, man ska inte vara girig.

Tack.
Citera
2009-06-30, 12:22
Medlem
Du ska betala courtageavgift (både när du köper och säljer) och vinstskatt också. Så du behöver lite större uppgångar än 1% om du går in med 100.000
Citera
2009-06-30, 12:49
Medlem
lönnmördares avatar
1% av 100 000 är ju 1 000.

Av de 1000 så är ca 80kr courtage (hos avanza iaf).

Kvar har du 920kr.

Om du inte använder kapitalförsäkring (vilket är att rekommendera) så får du betala 30%skatt

Då har du kvar 694kr som är dina pengar.

Men lyckas gå plus varje dag är svårt...
Citera
2009-06-30, 15:12
Medlem
Tack lönn..kan du förklara lite om kapitalförsäkring ang. enskild firma tack..varför behöver jag den?

Ja du, tjänar jag 694kr varje dag då är jag jäkligt nöjd ska ni veta
Citera
2009-06-30, 15:24
Medlem
ideations avatar
Varför köra enskild firma? Ingen skillnad vad jag vet eftersom den enskilda firman är Du. Skulle du uppnå stora summor pengar kan du möjligtvis starta ett aktiebolag från vilket du plockar lön. Men det är en senare fråga.

Skaffa kapitalförsäkringsdepå på Nordnet eller Avanza. Du betalar då skatt på hela ditt innehav en gång per år. Skatten är relativt låg så länge du inte blir mångmiljonär. Och blir du mångmiljonär kanske du kan tänka dig att betala denna lilla skatt ändå.
Läs mer här: https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/oversiktkapitalforsakring.html

Courtage kommer du inte undan så det måste du alltid räkna bort från möjlig vinst på dina investeringar.

Det är lätt att stirra sig lyckligt blind på enkla uträkningar som exempelvis en ökning av 2% per dag i några års tid. På pappret blir det stora summor pengar, men verkligheten är något mer komplex. Om du inte kan mycket om aktier skulle jag föreslå att du börjar med fonder tills du lärt dig mer.

Hitta dina egna gurus. Personer med stor kunskap och dokumenterade framgångar. Det finns ett gäng både i Sverige och utomlands som delar med sig av tips och portföljstrategier (vissa på sidor där medlemskap kostar pengar, men det kan det vara värt).

Kunskap, strategi och nerver... Det sista är det absolut svåraste. Har själv förlorat pengar på känslomässiga impulsbeslut.
Citera
2009-06-30, 16:20
Medlem
Tackar Ideaton för dina tips.
Citera
2009-06-30, 17:34
Medlem
Finans.killens avatar
Orealistiskt att leva på trading med 100 000, 2 mille brukar vara en OPTIMISTISK tumregel för vad man minst behöver.
Citera
2009-06-30, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare
1% av 100 000 är ju 1 000.

Av de 1000 så är ca 80kr courtage (hos avanza iaf).

Kvar har du 920kr.

Om du inte använder kapitalförsäkring (vilket är att rekommendera) så får du betala 30%skatt

Då har du kvar 694kr som är dina pengar.

Men lyckas gå plus varje dag är svårt...

Förklara gärna denna konstellation med kapitalfösäkringar och dess fördelar förutom skattefördelarna. Har hört en del om detta.
Citera
2009-06-30, 17:45
Medlem
lönnmördares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Förklara gärna denna konstellation med kapitalfösäkringar och dess fördelar förutom skattefördelarna. Har hört en del om detta.

I en kapitalförsäkring betalar du ej skatt för varje enskild aktieaffär, utan betalar istället en avgift vid slutet / början av året.

Du kan tjäna en hel del på detta, men du går miste om att ev. göra avdrag för förluster du gör.

Läs här för mer info:

https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=10421
Citera
2009-06-30, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare
I en kapitalförsäkring betalar du ej skatt för varje enskild aktieaffär, utan betalar istället en avgift vid slutet / början av året.

Du kan tjäna en hel del på detta, men du går miste om att ev. göra avdrag för förluster du gör.

Läs här för mer info:

https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=10421

Menar du att försäljning av aktier samt utdelningar är skattebefriade om det finns en kapitalförsäkring?
Citera
2009-06-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Orealistiskt att leva på trading med 100 000, 2 mille brukar vara en OPTIMISTISK tumregel för vad man minst behöver.

Inte för mig, jag har rätt låga omkostnader och allt är bättre än att arbeta åt någon annan.

Jag tror som sagt att folk är väldigt giriga och vill tjäna dom stora pengarna och det är där det brukar brista, jag tror faktiskt på att det räcker med någon enstaka procent om dagen.

Om jag skulle ha två miljoner kronor så skulle jag åka till Indonesien och leva bra på 2000 i månaden i en herrans massa år. Pengarna tar slut visst men då har man levt ett fantastiskt trevligt liv ett bra tag...för vad ska man med en massa pengar till när man är 70?
Citera
2009-06-30, 18:05
Medlem
joumas avatar
Citat:

Nja, räcker med några 100' att trada för, du kan ju få rätt schysst indradagsbelåning hos mäklaren. Sen vill man väl inte satsa hela sitt kapital, så att ha mer pengar (2 miljoner?) utanför börsen är väl inte helt fel för att känna sig trygg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in