Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Oskuldspresumtion är ett begrepp inom rättsväsendet. Sociala myndigheter jobbar inte på samma sätt eller utifrån samma regelverk men trots det går inte deras uppdrag ut på att "sätta dit" nån.
Detta faktum kan du nog skriva tusen gånger här men det kommer helt enkelt att förbises av de som vill förbise det.
Det är helt möjligt att detta blir en fundamental blotta i systemet som kan exploateras av endera parten i en vårdnadstvist. Jag kan inte komma på något bra sätt att fixa det, dock. Att dra varje "he said, she said"- familjekonflikt i rättsväsendet låter komplicerat och dyrt.
Kanske borde ledarskap, lönenivå och kompetenskrav höjas på socialkontoren. Definitivt borde bra och opartisk statistik tas fram som beslutsunderlag. Kanske har detta gjorts redan, och det finns en relevant länk, vore intressant att läsa. Kanske har en sådan länk redan postats här men den signalen har drunknat i bruset...
Som jag har sagt tidigare är det "bästa" (eller enda bra?) som jag kan se med Joakims blogg, att den uppmärksammar falskanklagelser i vårdnadstvister som ett möjligt systematiskt fenomen, och också ger en möjlig datapunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror du kommer att få svårt att få dem att förstå det här i tråden. Det är ett väldigt svårt tankesätt fört många att applicera på verkligheten eftersom de ser det som en abstrakt princip som inte har med verkligheten att göra. Medan i själva verket det är en grundläggande mänsklig rättighet!
Det ska jag komma ihåg nästa gång jag blir stoppad av snuten, vare sig jag har heroinpåsarna på mig eller inte, och vare sig bakluckan är full av lik eller ej.
Då kan jag ju köra från platsen i en dimma av stämningsansökanspapper!
Skämt åsido, naturligtvis ska Europakonventionen (eller vad det nu hette) gälla överallt, på samma sätt som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter ska gälla överallt. Men såna absoluta regler och ideal blir ju ofta lite besudlade här nere på jorden ...