2010-06-17, 13:10
Medlem
Darkmore anser med allt som framkommit inom utredningen att det kan vara till gagn för båda parter att reflektera över vad som framkommit under trådens framväxt.

de slutsatser som kan dras av den utredning som är genomförd, är att båda parter bör reflektera över vad som framkommit under trådens framväxt.

Darkmore anser att prata om sig själv i tredje person låter konstigt, samt relativt ovanligt i en utredning.
Citera
2010-06-17, 13:26
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det står i någon av de översta styckena, jag har inte texten i datorn utan läst den i tråden(någonstans).
Det står något liknande: Utredaren bedömmer att situationen är bra (?) för x när vi träffas.

Förutom det är det en märklig text i sin helhet att tala i tredje person samt att uttrycka sig på det sätt som gjorts om det är en utredare, för då är utredaren inte objektiv alls.
Däremot blir hela texten logisk om ett juridiskt ombud skrivit den med stöd av utredningen.
Men jag kan inte hitta det du syftar på.
Citera
2010-06-17, 13:27
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Det står i någon av de översta styckena, jag har inte texten i datorn utan läst den i tråden(någonstans).
Det står något liknande: Utredaren bedömmer att situationen är bra (?) för x när vi träffas.

Förutom det är det en märklig text i sin helhet att tala i tredje person samt att uttrycka sig på det sätt som gjorts om det är en utredare, för då är utredaren inte objektiv alls.
Däremot blir hela texten logisk om ett juridiskt ombud skrivit den med stöd av utredningen.

Det finns inget märkligt med utredningen, möjligen kan FB kommentar och citat blandas ihop, sammanfattningsvis säger utredningen det daddy hela tiden hävdat, och därav har saken nu en ny riktning.

Den här flickan och pappan tillika modern har utsatts för övergrepp av tjänsteperson/er.
Daddys uppmärksammande av detta hjälper till förändringar, vilket troligast blir syftet med bloggen.

Soc. kan bjäbba hur mycket de vill, det är Domstolen som avgör, tyvärr slarvar man igenom alltför ofta och litar för mycket på soc. utan att inse risken av att tyckanden, personliga antaganden grundar mången utredning.
Citera
2010-06-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Darkmore anser med allt som framkommit inom utredningen att det kan vara till gagn för båda parter att reflektera över vad som framkommit under trådens framväxt.

de slutsatser som kan dras av den utredning som är genomförd, är att båda parter bör reflektera över vad som framkommit under trådens framväxt.

Darkmore anser att prata om sig själv i tredje person låter konstigt, samt relativt ovanligt i en utredning.

Gud anser att den desinformation som framförts i tråden vid flera tillfällen i den pågående diskussionen, inte gagnar någon av de parter som berörs av myndigheters tjänsteutövande.
Slutsatser av den genomförda utredningen i ärendet är att de båda vuxna inblandade parterna tillsammans och var för sig kan ses ansvariga för den uppkomna situationen.

Gud menar vidare att omnämnande av den egna personen i tredje person endast är förbehållet kungliga personer. Samt Gud.
Senast redigerad av gud talar 2010-06-17 kl. 13:43.
Citera
2010-06-17, 14:30
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Ett flertal personer har nu försökt få dig att begripa skillnaden mellan brottslig verksamhet och skadlig verksamhet i förhållande till ett barn. KiaW är ett exempel men logga-ut har på ett föredömligt pedagogiskt sätt förklarat deras olika innebörder och verkningar, men också vilken instans som hanterar vilken fråga och utifrån vilket fokus. Det finns flera exempel på personer som vänligt och sakligt har försökt få dig att begripa.

Juridiken tar hand om de juridiska frågorna och socialtjänsten de sociala i enlighet med SOL.
Trots att flera här har visat att de förstår skillnaderna så fortsätter du med en dåres envishet att framföra dina missuppfattningar.

Ja, eller hur? Det borde inte vara svårt att förstå. Det finns ju många sorters beteende som inte är olgligt, men som ändå kan anses olämpligt av socialstyrelsen om de skulle göra en utredning av boendeförhållande.

Exempelvis: att som vuxen ofta gå omkring naken hemma, att som vuxen ibland dricka starköl till frukost i barns närvaro , att som vuxen ha en hög med hårdporrtidningar liggande bredvid toaletten, att som vuxen bjuda på pizza till frukost..

Olagligt? Nej. Sammantaget olämpligt? Ja.
Citera
2010-06-17, 14:33
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Oskuldspresumtion är ett begrepp inom rättsväsendet. Sociala myndigheter jobbar inte på samma sätt eller utifrån samma regelverk men trots det går inte deras uppdrag ut på att "sätta dit" nån.

Detta faktum kan du nog skriva tusen gånger här men det kommer helt enkelt att förbises av de som vill förbise det.

Det är helt möjligt att detta blir en fundamental blotta i systemet som kan exploateras av endera parten i en vårdnadstvist. Jag kan inte komma på något bra sätt att fixa det, dock. Att dra varje "he said, she said"- familjekonflikt i rättsväsendet låter komplicerat och dyrt.

Kanske borde ledarskap, lönenivå och kompetenskrav höjas på socialkontoren. Definitivt borde bra och opartisk statistik tas fram som beslutsunderlag. Kanske har detta gjorts redan, och det finns en relevant länk, vore intressant att läsa. Kanske har en sådan länk redan postats här men den signalen har drunknat i bruset...

Som jag har sagt tidigare är det "bästa" (eller enda bra?) som jag kan se med Joakims blogg, att den uppmärksammar falskanklagelser i vårdnadstvister som ett möjligt systematiskt fenomen, och också ger en möjlig datapunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror du kommer att få svårt att få dem att förstå det här i tråden. Det är ett väldigt svårt tankesätt fört många att applicera på verkligheten eftersom de ser det som en abstrakt princip som inte har med verkligheten att göra. Medan i själva verket det är en grundläggande mänsklig rättighet!

Det ska jag komma ihåg nästa gång jag blir stoppad av snuten, vare sig jag har heroinpåsarna på mig eller inte, och vare sig bakluckan är full av lik eller ej.

Då kan jag ju köra från platsen i en dimma av stämningsansökanspapper!

Skämt åsido, naturligtvis ska Europakonventionen (eller vad det nu hette) gälla överallt, på samma sätt som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter ska gälla överallt. Men såna absoluta regler och ideal blir ju ofta lite besudlade här nere på jorden ...
Senast redigerad av Ståltomten 2010-06-17 kl. 14:53.
Citera
2010-06-17, 15:25
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Men jag kan inte hitta det du syftar på.
Detta är den text som är postad i tråden:
Detta är den text jag syftade på (fetad i spoilern):
Citat:
Utredaren med viss erfarenhet av barn tyckte att
allt var helt normalt när vi träffades.
Detta är en del av texten som visar att den som skrivit texten inte är objektiv utan för daddys talan (också fetad i spoilern):
Citat:
Han får inte bli en av de
många anonyma frånvarande fäder som det frågas efter när barnen får
problem i tonåren.

Ytterligare tecken på att det snarare är någon som företräder daddy finns, en utredare får inte föra den vuxnes talan på detta sätt när det är barnet som ska vara i fokus, och fler finns men hinner inte lyfta fram alla:
Citat:
Om C blir fortsatt ensam vårdnadshavare kommer Joakim att marginaliseras.

Därför är jag av uppfattningen att texten är skriven av ett ombud med stöd av utredningen.
Citera
2010-06-17, 15:32
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Han har att vänta in det nya beslutet. Punkt slut.

Fast det här handlar egentligen inte om daddys tvist.

Det gick rykten här om att han nu "gett upp". Jag misstänker att bloggandet delvis kan ha med detta att göra: Bättre att vara en martyr som tvingats ge upp, än att bara få delvis upprättelse i slutändan (i "slutstriden")

Det är klart, om man ens andas en sån cynisk tanke, är man väl en empatistörd psykopat. Eller går Fminazismens ärenden.

Jag erinrar mig när jag hade cyniska tankar om att Joakim kanske inte alls blivit en misshandlad martyr för sitt bloggandes skull. https://www.flashback.org/sp23179108
Citera
2010-06-17, 16:13
Medlem
Pinglaklaras avatar
Någon efterfrågade sakernas tillstånd och olika bedömningar i olika delar av landet.

http://www.skanskan.se/article/20100601/LUND/705319817/1057/*/jurist-sagar-socialtjansten

http://www.dn.se/insidan/ord-mot-ord-om-incestanklagelser-1.172234

http://www.dn.se/insidan/utredningar-baseras-pa-skvaller-1.593737

http://www.dn.se/insidan/man-kan-manipulera-en-utredning-utan-att-ljuga-1.970339

Det behöver icke vara bådas fel, att en är omöjlig!

Däremot är det djupt beklagligt att kompetensen är så pass undermålig när barnfamiljen behöver hjälp.
Citera
2010-06-17, 16:36
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:

Därför är jag av uppfattningen att texten är skriven av ett ombud med stöd av utredningen.

Jag raderade brödtexten, så din uppfattning som jag vill svara på blir tydlig, utredningen är gjord och den sammanfattar i sak det JR hävdat från början, jag har tillgång och har läst den, att sen blottlägga den här känns olustigt, och skulle icke falla mig in, så du har bara mitt ord på att den icke är skriven av annan än utsedd utredare med lång erfarenhet och god kompetens, vilket självklart måste bli följden när tidigare handläggning starkt kritiserats.

Att spekulera i om JR gett upp sina barn verkar ganska lösryckt samt garanterat felaktigt, VT:er är färskvara och likt livet i övrigt föränderligt.
Citera
2010-06-17, 16:52
Medlem
Citat:

Detta är den text jag syftade på (fetad i spoilern):

Vilken idiotisk text!
Självklart är den inte skriven av en opartisk utredare. Om man inte med "opartisk" menar någon som tar parti för daddy förstås.
Hur kan man komma på idén att nämna daddy som ensam vårdnadshavare? Enskild vårdnad som är så skadligt för barn, iaf när den innehas av mödrar.
Då tas ju rätten till 2 föräldrar bort från barnet och detsamma borde naturligtvis gälla när det omvända förhållandet råder.
Det finns mängder av subjektiva värderingar i texten som absolut inte har i en opartisk utredning att göra.
Däremot kan den förstås finnas i ett dokument skrivet av ett ombud som har arvode för att framställa daddy som exemplarisk förälder och som i sin desperata ambition använder sig av "medias förväntningar på föräldrar"(!) som argument. Han skriver tom att daddy "på ett helt annat vis skulle kunna sätta R:s långsiktiga behov i fokus"! Detta måste vara skrivet av en person som saknar kunskap om daddy helt och hållet. Daddy har tydligt uppvisat att han inte ens klarar att sätta sina egna långsiktiga behov i fokus.
Den här texten är jävligt illa skriven!
Citera
2010-06-17, 17:03
Medlem
Du får ursäkta att folk tvivlar...Pinglan.

Men det är alltid någon som har tillgång till det och det, och den text som Kia W undersöker och gör en enligt min bedömning en rätt korrekt bedömning av.

Känns som en partsinlaga.

Sedan håller alla sidor på med bombastiska inlägg där man gärna slänger in 3 raka "JAG VET".

Skitsamma.

Sagt det tidigare. Daddys dotter har rätt till sin pappa, om det kan ske så det gör henne gott. Tveksamt som det är just nu. Med det menar jag rättsläget.

Sedan att jag på ett personligt plan anser att daddy är en av de värsta formerna av människor är en annan sak.

"Jag har inget intresse av att kriga. Jag har aldrig velat det."
Lösryckt citat från näst senaste bloggandet av daddy.
Och rös till omedvetet. tills jag insåg vad det liknande.
Jo, en man sa nästan exakt samma saker den 2 eller 3 september 1939 när han höll ett tal inför riksdagen i Berlin.
Nu var det bara en egen reaktion och jämför inte daddy på något vis med den mannen. Dels för det är att förringa den skada den mannen orsakade och dels höja daddy.

Men ordvalet var otäckt likt.

Lev gott må gott på er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in