2010-06-12, 20:44
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Man kan se det som spekulation i ett neutralt fall med ungefär samma förutsättningar. Det är ju möjligt att båda föräldrana ballar ur eller att det funkar jättebra.

Vi är väl överens om att flickan har rätt till båda sina föräldrar? Då bör man pröva alla vägar som leder till flickans bästa.
Ja det är precis så jag ser det och jag tror det skulle kunna vara för flickans bästa.
Tänk om det fungerar och hon får veta att hennes pappa älskar henne och hon får känna att hon får älska sin pappa.
Det är en vinst bättre än vad som helst för henne.
Citera
2010-06-12, 20:52
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Det är ju det som görs, dvs pröva alla vägar för flickans bästa, tyvärr är inte Daddy flickans bästa.
Flickan har rätt till båda sina föräldrar men om en förälder inte är bra för henne så varför ska hon tvingas fortsätta utsätta sig för den då? Det står ju utom allt rimligt förnuft.
Nej alla vägar prövas inte alls, det är helt fel.
Jag anser att det är mamman som inte är bra för henne, så varför skall hon tvingas att fortsätta utsättas för den dåliga föräldern genom dagligt liv.

Men det du grovt missar ideligen är flickans rätt, flickans känslor osv.
Jag finner det otroligt konstigt att du som vill verka så insatt inte ens kan förstå vad det är flickan utsätts för av sin mamma.
Flickans reaktioner är en spegel på mammans obearbetade känslor, det är så klart.
Daddy har inte haft möjlighet (om man nu kan kalla det för möjlighet) att påverka flickan så illa som hennes mamma har.
Det är väl möjligtvis det enda han känna sig trygg med när det far till förhandlingar, han har inte träffat henne tillräckligt mycket samt haft en kontaktperson närvarande hela tiden.
Inte ens du kan slingra dig förbi det.
Självklart har även daddy gjort fel ingen är felfri, men det är trots allt mamman som valt att välja bort flickans känslor till förmån för sina egna.

Glömde, det åligger mamman som boendeförälder att positivt förbereda flickan inför umgänge och det verkar hon tyvärr inte klara av.
Senast redigerad av angelinthesky 2010-06-12 kl. 21:01.
Citera
2010-06-12, 21:02
Medlem
AITS

DU tycker att mamman är dålig. Därför ska barnet skiljas från mamman?

Vilken fakta har du på att mamman är dålig för barnet?

4-5 åringar beter sig som barnet i ovanliga situationer. Skulle det vara ett skäl att sätta föräldrar och barn på utredningshem? Att skilja barnet från den enda trygga punkt hon vet om, mamman?

Har man inte skadat barnet innan så kan du vara säker på att hon är genomskadad efter det. Vet du öht något om hur barn fungerar?

Dina uttalanden får mig att rysa. Du är inte intresserad av barnets bästa. Du ber för Daddy, till vilket pris som helst.
Citera
2010-06-12, 21:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Nej, jag måste inte någonting. Har mamman ljugit eller påverkat flickan att uttala sig som hon gjorde i förhöret, så måste hon däremot ta tillbaka de misstankar hon framlagt och be om ursäkt för dem på ett så tydligt vis att ingen skugga därefter kan falla på Daddy. Har utredaren överttolkat förhöret, inte tagit hänsyn till barns tidsbegrepp etc så kanske en bättre intervjuare skulle vara på sin plats.

En dom kommer inte att få de två att samarbeta mer än på pappret och barnet behöver mer än så!

Ja, det är klart att hon behöver. Men du kan inte ducka för fakta här. Föräldrarna kommer inte att komma överens. Det är extremt osannolikt.

Det är tydligen i det läget som en doktrin säger att vårdnaden skall gå till mamman ensam, även om det är visat i utredningen att hon faktiskt har försvårat umgänget mellan pappan och dottern, i princip redan från början. Därför att det anses att om inte föräldrna kan samarbeta går den ensamma vårdnaden till den som haft mest hand om barnet, trots att denna till har bedömts som den som ligger bakom samarbetssvårigheterna. Vilket är fallet här, trots att filibustrarna gör sitt bästa att dölja det med en massa ovidkommande skitprat.

I vissa fall dömer man dock helt motsatt, som i fallet ovan, där de falska beskyllningarna ledde till att mamman förlorade vårdnaden. Därmed inte sagt att beskyllningarna är falska också här, men obestyrkta och nedlagda är de också här. Trots det använder socialen fortfarande dessa beskyllningar mot Daddy. Det är oerhört skumt.

En man blir offentligt anklagad för pedofili av myndigheten och de vägrar fria honom, trots att de inte får gehör hos polis och åklagare.

Du får gärna kommentera fallet ovan. Borde myndigheterna där ha väntat på att situationen skulle lösa sig själv? Borde de ha väntat och sett hur allt skulle utveckla sig, för "barnets skull"?
Citera
2010-06-12, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är klart att hon behöver. Men du kan inte ducka för fakta här. Föräldrarna kommer inte att komma överens. Det är extremt osannolikt.

Det är tydligen i det läget som en doktrin säger att vårdnaden skall gå till mamman ensam, även om det är visat i utredningen att hon faktiskt har försvårat umgänget mellan pappan och dottern, i princip redan från början. Därför att det anses att om inte föräldrna kan samarbeta går den ensamma vårdnaden till den som haft mest hand om barnet, trots att denna till har bedömts som den som ligger bakom samarbetssvårigheterna. Vilket är fallet här, trots att filibustrarna gör sitt bästa att dölja det med en massa ovidkommande skitprat.

I vissa fall dömer man dock helt motsatt, som i fallet ovan, där de falska beskyllningarna ledde till att mamman förlorade vårdnaden. Därmed inte sagt att beskyllningarna är falska också här, men obestyrkta och nedlagda är de också här. Trots det använder socialen fortfarande dessa beskyllningar mot Daddy. Det är oerhört skumt.

En man blir offentligt anklagad för pedofili av myndigheten och de vägrar fria honom, trots att de inte får gehör hos polis och åklagare.

Du får gärna kommentera fallet ovan. Borde myndigheterna där ha väntat på att situationen skulle lösa sig själv? Borde de ha väntat och sett hur allt skulle utveckla sig, för "barnets skull"?

Vilket fall talar du om? Kan du länka?
Citera
2010-06-12, 21:25
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:

Det jag fetade tycker jag talar för sig själv, det är så det döms i de allra flesta fall.
Det jag fetade och kursiverade tror vi kommer att få se mer av.
Citera
2010-06-12, 21:34
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:

Det går inte att bilda sej någon uppfattning alls med hjälp av den korta artikel du länkar till.
För att kunna uttala sej om vad som hänt i ett fall så måste man faktiskt ha lite mer på fötterna än några korta rader i en artikel.
Det enda man kan konstatera är ju att tingsrätten anser att den har fått tillräckligt med material för att fatta det beslut man fattat. Om det är fel eller rätt beslut och om det borde ha kommit tidigare eller har kommit för snabbt går ju inte att uttala sej om utan att se underlagen till besluten.

I fallet har i alla fall föräldrarna till slut nått en egen överenskommelse som hovrätten godkänner och alltså samarbetat i något form.
Citat:

Sedan kvinnan överklagat domen till hovrätten har parterna träffat en överenskommelse, och gemensamt begärt att hovrätten ska lägga denna till grund för domen i målet. Enligt denna ska mannen ha ensam vårdnad om barnen, och umgänget i övrigt regleras på visst sätt.

Eftersom hovrätten finner att vad parterna kommit överens om i fråga om vårdnad och umgänge får anses vara förenligt med barnens bästa, finns också förutsättningar att genom dom förordna om detta.
Senast redigerad av Logga-ut 2010-06-12 kl. 21:39.
Citera
2010-06-12, 21:50
Medlem
Kimbo7s avatar
"Sanningen kanske befinner sig någonstans mittemellan" är en klyscha, men jag tycker det är så tråkigt att en del debattörer låser sig i ett extremt antingen-eller-tänkande. Nu vill inte jag hålla på och dra upp förhören igen, men som jag tolkar dem är det tydligt att anmälan var befogad, men att det som hänt ansågs för det första inte olagligt, och för det andra inte över gränsen. Det är svåra bedömningar att göra. Men om en mammas oro antas ha varit överdriven är faktiskt något helt annat än att hon ljugit. Det var för övrigt inte mamman som anmälde. Och Daddy har själv på senare tid sagt sig inte ha några agg mot henne längre.
Sedan var det någon som antog att de mer "sansade" debattörerna (som jag skulle tro att jag räknas till) var en och samma person, en stalker som satt inspärrad på psyket och listigt använde sig av en mängd nick. Det där tror inte jag ett dugg på. Hur som helst är jag endast Kimbo7.
Några tycker tydligen att flickan ska ryckas från sin mamma och placeras hos sin pappa på heltid. Grattis till den omtanken om barn. Andra påstår sig veta att mamman och barnet lever i en "sjuklig symbios". Det menar jag är förtal. Otroligt att man tar sig rätten att skriva så om en ung mamma och hennes barn.
Ett på sikt utökat övervakat umgänge är kanske den bästa lösningen.
Citera
2010-06-12, 22:03
Medlem
fosforeras avatar
Citat:
Du kör ju samma taktik som Daddy och sliter saker ur sitt sammanhang för att få till dina sjuka skruvningar. Jag förstår varför du inte ville länka till dina "källor" för då hade ditt resonemang fallit pladask.

Nej, jag kör ingen teknik för att visa nånting om dig. Du är totalt oväsentlig för mig som person (och det trots att jag finner dig både obehaglig och smått gränsöverskridande i din fixering på barns sexualitet och könsorgan).

Vad jag gjorde var att demonstrera mekanismerna i en pöbelrättegång som denna när den körs på nätet av anonyma som inte har tillgång till fakta och när den drivs av illvilliga tolkningar av utomstående utan full insikt och med ett personligt agg till den anklagade som gör dem hänsynslösa mot det barn de säger sig agera för.

Jag demonstrerade hur man kan tolka till synses skadliga beteende med barn på ett illvilligt sätt. Jag demonstrerade också hur effektivt anklagelser kan framföras genom insinuanta frågor och att det bäst sker utan faktiska källhänvisningar så att de som den aggressiva angriparen hoppas dra med sig i sin fällande dom inte kan verifiera sanningshalten i det påstådda. Att du kände dig träffad av min text, där jag inte nämnde dig alls, och trots att jag inte anklagade dig för nåt utan bara ställde insinuanta frågor demonstrerar ypperligt väl hur du och Binkermuniten skött era små "samtal" här, samtal där ni anklagar inte bara pappan utan även barnets farmor och hela hennes familj på pappans sida.

Men man får trots allt påstå att jag faktiskt var mer generös än du och Binkermuniten när ni anklagar Daddy på dubiösa grunder för dittan och dattan för jag gav i allafall ett sätt för dig att söka upp exemplen i min spoiler och fylla på med upplysande information som var mer till din fördel.

Citat:
Dina oseriösa "källhänvisningar" visar ju bara att du inte har ordentligt på fötterna när du inte vågar länka till ursprungs-inlägget på fb.

Exactly. Den polletten tycks äntligen ha trillat ner, mister. Var är då dina egna icke oseriösa källhänvisningar till allt det som ifrågasatts här gång på gång? För att upprepa dina egna slutsatser: Du har inte har ordentligt på fötterna när du inte ens vågar uppge dina källhänvisningar på fb!

Här är det jag ville diskutera. Notera att du inte finns omnämnd. Du och dina personliga demoner är inte viktiga alls i själva fallet som diskuteras här. Det är ditt agerande som ringledare i den här cirkusen som står i fokus.

Citat:
Ursprungligen postat av fosforera
Avgörandet om en förälder är olämplig eller ej fälls som tur är inte genom pöbelrättegångar på nätet. Därför är det helt utan vikt i detta fallet vad du anser om en annan förälders lämplighet. De personliga gränserna för vad som är en lämplig förälder skiftar nämligen radikalt från person till person. Min personliga gräns för vad som är att anse en lämplig förälder utesluter till exempel föräldrar som uppfostrar sina barn till att bli rasister och även föräldrar som sitter hela dagarna på internet och frossar i sexuella beskrivningar av andras barn. Men det innebär inte att jag skulle få för mig att för den sakens skull gå ut och propagera för att enskilda rasister och sådana med olustiga sexfixeringar borde mista vårdnaden om sina barn! Eller ens komma på tanken att anmäla någon anonymt till socialen för misstanke om sexuellt överskridande med barn utifrån egna tolkningar av sånt man läser på nätet.

Jag får också erkänna att jag personligen helst hade uteslutit föräldrar som sitter och åtnjuter porr ihop med sina barn. Hur ställer du dig själv t.ex till misstanken att ett sådant porrsurfande med barn kanske skulle kunna klassas som gränsöverskridande beteende eftersom den gemensamma porraktiviteten skulle kunna vara en ursäkt för t.ex pappan i familjen att ta tillfället i akt att sitta och hetsa upp sig sexuellt tillsammans med lillsonen över de lättklädda flickor i barnens ålder som barnet troligen föredrar att runka till, och där det dessutom ingår porrsurf till sajter så avancerat skumma att hela datorn blir ett råttnäste av virus och spyware? Tror du att det hade kunnat bli betraktat som ett gränsöverskridande beteende eller ej här, t.ex om det vrängts till lite negativt genom att det beskrivs ihop med svavelosande moralförmaningar och lite beskrivningar av misären som offren för trafficking och porrindustrin ofta hamnar i, och om det presenteras för bedömning bland folk som helst tolkar så illasinnat som möjligt om tillfälle ges---och alltid automatiskt så fort det sägs handla om Barnens Bästa?

Och hur ställer du dig t.ex till de föräldrar som drivs av en oemotståndlig lust att ideligen föra ytligt sett snaskiga diskussioner på nätet om barns sexualitet, t.ex i sammanhang där det ingår sånt som att en 7-åring fick lov att suga på sin mammas bröst, där det också ingår tal om stånd på spädbarn, tal om att flickors könsorgan också tränar sig, och som sagt, en otrolig massa äckliga fantasier om hur ett barn runkar av sin pappa som får anses snaskiga på alla sätt och vis? Lämplig förälder eller ej? Vad tror du pöbeln skulle få för sig att fälla för dom om det fallet behandlats som Daddys gör här, dvs huvudsakligen utifrån illasinnade spekulationer utan källor och med åsikten att även om rättsväsendet friat, så är det viktigt att fälla här för om minsta misstanke finns måste man definitivt förhindra umgänge?
Citera
2010-06-12, 22:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Det går inte att bilda sej någon uppfattning alls med hjälp av den korta artikel du länkar till.
För att kunna uttala sej om vad som hänt i ett fall så måste man faktiskt ha lite mer på fötterna än några korta rader i en artikel.
Det enda man kan konstatera är ju att tingsrätten anser att den har fått tillräckligt med material för att fatta det beslut man fattat. Om det är fel eller rätt beslut och om det borde ha kommit tidigare eller har kommit för snabbt går ju inte att uttala sej om utan att se underlagen till besluten.

I fallet har i alla fall föräldrarna till slut nått en egen överenskommelse som hovrätten godkänner och alltså samarbetat i något form.

Det är klart att det går att bilda sig en uppfattning. Det har rätten gjort.

Citat:
Tingsrätten konstaterade dock att det inte fanns någon bärande utredning som ger stöd för att mannen skulle vara utsatt för otillbörliga handlingar av sin pappa. Tvärtom ger den samlade barnpsykiatriska expertisen i målet synnerligen strakt stöd för slutsatsen att barnen inte varit utsatta för några handlingar med exempelvis sexuellt innehåll, menare tingsrätten, som även konstaterade att samtliga förundersökningar mot pappan lagts ned.

Kvinnans misstankar och förhållningssätt mot mannen har medfört att barnen far illa och att barnen inte tillåtits ha en naturlig kontakt med sin pappa.

Utredningen gav enligt tingsrätten starkt stöd för att mannen är den förälder som kan sörja för att barnen har en kontinuerlig kontakt med den andra föräldern. Även med beaktande av de omställningsproblem som det innebär för barnen att överflytta vårdnaden till pappan framstår detta enligt tingsrätten som det klart bästa för barnen.

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Mammans-anklagelser-om-sexuellt-gransoverskridande-handlingar-ger-pappan-ensam-vardnad/

Vilket är nästan exakt vad som sägs att man kommit fram till i den sista enmansutredningen i Daddys fall, om man utesluter biten att TR kommit fram till att vårdnaden skall övergå till Daddy.

Så det skulle kunna vara likadant även här. Likheterna är rätt slående.

Här skulle det ju iofs kunna vara så att Daddy är skyldig till vad han anklagas för. Men då bör kanske någon kunna visa det, kanske i domstol. Bör man inte komma till ett definitivt beslut vid någon tidpunkt?
Citera
2010-06-12, 22:58
Bannlyst
Citat:
Här skulle det ju iofs kunna vara så att Daddy är skyldig till vad han anklagas för. Men då bör kanske någon kunna visa det, kanske i domstol. Bör man inte komma till ett definitivt beslut vid någon tidpunkt?

Detta är lite intressant - vad var rättens bedömning av intervjun med barnet? Har det övervakade umgänget något alls med dessa anklagelser att göra?
Citera
2010-06-12, 23:03
Medlem
Husvagnen:
Utan att ha läst artikeln så är varje fall väldigt unikt.
Och de förutsättningar som det fall du hänvisar till går med all säkerhet emot ett annat fall osv.

Sedan finns det faktorer som putativt nödvärn alternativt putativ nöd att ta i beaktning ang. anmälningar om övergrepp osv.
och sedan finns det kvinnliga Daddys oxå. det ska gudarna veta. Varje person är unik och varje fall är unikt.

Har jag bommat något men söker daddy ensam vårdnad? och nu vill jag bara ha ett rakt svar. söker han enskild vårdnad? eller vad söker han får något?
Om han får enskild vårdnad kommer ett antal frågor att ställa sig i min skalle men vi börjar med det.

Vad konkret söker han för vårdnad av flickan? Har ens aning om det själv?
Jag menar för någon helg sedan skulle han ju sluta träffa flickan de få timmar han får träffa henne osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in