Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvafan
Sev
Du vet att ADHD, mm flera andra neurologiska tillstånd har vissa ärftliga faktorer?
Vad är det som säger att dina "skitiga och hungriga" ungar inte har just en förälder med samma diagos som barnet? De får helt enkelt inte vardagen att gå ihop. De klarar inte av att ge sina barn någon som helst kontinuitet eller några som helst ramar. Dubbelt kaos.
Jäpp, också en förklaring som jag ser det.
Citat:
Vad fint och lätt de föräldrarna måste ha det med personal som dig.
Jäpp, jag är ganska förstående och just de föräldrarna brukar ha ett stort förtroende för mig
Citat:
För att återgå till ämnet Daddy. Daddy är ingen olämplig pappa för att han har ADHD. Han är en olämplig pappa för att han inte inser sitt handikapp och försöker ordna sin tillvaro efter den. Han söker inte hjälp och stöd där den finns, dvs inte här på nätet.
Man tappar inte bort sina barn gång efter annan, man glömmer inte sina möten med dem som betyder mest för en, man skiter inte i att jobba och försörja sina barn, man ser till att barnen har någonstans att bo. Man glömmer inte deras födelsedagar. Man hotar/stalkar/hänger inte ut dem heller.
Man begär inte vårdnaden när man inte ens kan ta hand om sig själv. Och man tvingar ingen 4-åring att passa in i en egan ramar. Man tigger inte pengar av exen eller på nätet.
Att allt detta kan bero på ADHD är säkert, sant och riktigt. Men det är ju inte diagnosen som är problemet. Det är ju betendet som är problemet.
Varenda en av oss skulle väl "hejja" på Daddy om han verkligen försökte, kämpade och slet för sitt egna liv och för sina barn. Men Daddy gör ju tvärt om. Det är hans problem!
Håller med dig i allt här förutsatt att beskrivningen stämmer. Samtidigt så tror jag inte att ett fördömande av Daddy kommer att göra honom mer benägen att söka hjälp. Lika lite som reservationslöst "påhejande".
Däremot tror jag aldrig att någon är helt körd, utan att saker kan ske om man har folk omkring sig som verkligen bryr sig och det undrar jag om Daddy har. Många backar ju undan när någon beter sig aggressivt, istället för att sätta de där nödvändiga gränserna. Jag tror att Daddy behöver professionell hjälp och ett bra socialt nätverk som kan stötta honom, samtidigt som de vågar sätta ner foten - det är min erfarenhet av vad utåtagerande, lättriggade personer behöver.