2010-06-11, 00:00
Medlem
Logga-ut.

Vad var det du ville få förtydligat av Sev. eller fråga? Ett abrupt påstående kallar jag ovanstående för.

Leroy
Citera
2010-06-11, 00:06
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Vad vet du om vad jag vet om "processerna"? Och vad vet du om min utbildning?

Nu gällde frågan hur man utesluter psykosocial misär. Hur noga granskas föräldrarna och deras eventuella påverkan?
Om du är insatt så vet du redan vilken process både barn och föräldrar går igenom innan man kommer fram till en diagnos. Är du inte insatt så är inte det här rätt forum för att dra det.
Jag förstår inte riktigt vad du vinner på din tes där du ska skuldbelägga föräldrar till barn med dessa diagnoser. Ger det dej något särskilt i din roll som lärarinna?
Citera
2010-06-11, 00:09
Medlem
Leroy

Jag har läst på. Jag har följt Daddys blogg och hans skriverier i stort sett sedan han började skriva.

Daddys egen anmälan på mamman var det mest konstiga jag läst.

Daddy har ingen urskiljningsförmåga. Hans dotter har inte blivit misshandlad av mamman. Dessutom anmälde han inte, han mailade till fel ställe och iom att utredning nyligen var gjord då så tog man ingen hänsyn till Daddys omogna, drastiska mail. Med all rätt. Barnet är inte misshandlat. Bobby var misshandlad.

Dessutom visade sig ju att Soc hade startat en utredning i de sexuellt gränsöverskridande lekarna i samma veva. Min tanke är ju, att Daddy, som vanligt måste "sätta dit" mamman för även detta.
Citera
Medlem
Ahmenvaf.

Nej Ahmenvaf.

DU GÖR DET TILL HANS PROBLEM. Du glömmer barnet.

Du glömmer historien. Du skriver för att du hakat upp dig på något och inte kan se till sak, du väljer att ifrågasätta person.

Trovärdighet och inte ADHD är det som det handlar om egentligen och det har tyvärr de flesta missat.
Men hur allt slutar beror ju på vad som hinner ikapp förr eller senare.

Leroy
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvafan
Sev

Du vet att ADHD, mm flera andra neurologiska tillstånd har vissa ärftliga faktorer?

Vad är det som säger att dina "skitiga och hungriga" ungar inte har just en förälder med samma diagos som barnet? De får helt enkelt inte vardagen att gå ihop. De klarar inte av att ge sina barn någon som helst kontinuitet eller några som helst ramar. Dubbelt kaos.

Jäpp, också en förklaring som jag ser det.
Citat:
Vad fint och lätt de föräldrarna måste ha det med personal som dig.

Jäpp, jag är ganska förstående och just de föräldrarna brukar ha ett stort förtroende för mig

Citat:
För att återgå till ämnet Daddy. Daddy är ingen olämplig pappa för att han har ADHD. Han är en olämplig pappa för att han inte inser sitt handikapp och försöker ordna sin tillvaro efter den. Han söker inte hjälp och stöd där den finns, dvs inte här på nätet.

Man tappar inte bort sina barn gång efter annan, man glömmer inte sina möten med dem som betyder mest för en, man skiter inte i att jobba och försörja sina barn, man ser till att barnen har någonstans att bo. Man glömmer inte deras födelsedagar. Man hotar/stalkar/hänger inte ut dem heller.
Man begär inte vårdnaden när man inte ens kan ta hand om sig själv. Och man tvingar ingen 4-åring att passa in i en egan ramar. Man tigger inte pengar av exen eller på nätet.

Att allt detta kan bero på ADHD är säkert, sant och riktigt. Men det är ju inte diagnosen som är problemet. Det är ju betendet som är problemet.

Varenda en av oss skulle väl "hejja" på Daddy om han verkligen försökte, kämpade och slet för sitt egna liv och för sina barn. Men Daddy gör ju tvärt om. Det är hans problem!

Håller med dig i allt här förutsatt att beskrivningen stämmer. Samtidigt så tror jag inte att ett fördömande av Daddy kommer att göra honom mer benägen att söka hjälp. Lika lite som reservationslöst "påhejande".

Däremot tror jag aldrig att någon är helt körd, utan att saker kan ske om man har folk omkring sig som verkligen bryr sig och det undrar jag om Daddy har. Många backar ju undan när någon beter sig aggressivt, istället för att sätta de där nödvändiga gränserna. Jag tror att Daddy behöver professionell hjälp och ett bra socialt nätverk som kan stötta honom, samtidigt som de vågar sätta ner foten - det är min erfarenhet av vad utåtagerande, lättriggade personer behöver.
Citera
2010-06-11, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Om du är insatt så vet du redan vilken process både barn och föräldrar går igenom innan man kommer fram till en diagnos. Är du inte insatt så är inte det här rätt forum för att dra det.
Jag förstår inte riktigt vad du vinner på din tes där du ska skuldbelägga föräldrar till barn med dessa diagnoser. Ger det dej något särskilt i din roll som lärarinna?

Jag vet inte varför man ska bortse ifrån föräldrars möjliga "skuld". Det har ju faktiskt gått så långt att man låter barn fara illa tills den dag de fyller femton och man kan omhänderta dem på s.k "eget beteende", allt för att inte föräldrarna ska ta illa upp!

Att känna skuld är inte alltid fel!
Citera
2010-06-11, 00:17
Medlem
Sev.

Men vaf. nu är du ju där och påstår och ställer önskemål om vad han skall och behöver.

Han kanske har folk som sätter gränser och sätter ner fötter, folk som bryr sig. Det är fint att konstatera att någon aldrig är riktigt körd det kanske finns en andra eller tredje chans bara folk visar sig vara villiga att lyssna in eller läsa på.

Klokt Sev.

Leroy
Citera
2010-06-11, 00:19
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jag vet inte varför man ska bortse ifrån föräldrars möjliga "skuld". Det har ju faktiskt gått så långt att man låter barn fara illa tills den dag de fyller femton och man kan omhänderta dem på s.k "eget beteende", allt för att inte föräldrarna ska ta illa upp!

Att känna skuld är inte alltid fel!
Därför att föräldrarna har inte skuld till att barnen får ADHD. Föräldrarna har skuld när barn far illa, men inte till att dom får dessa funktionshinder. Du blandar ihop dom två sakerna och du fattar det inte själv.
Citera
2010-06-11, 00:22
Medlem
Sev

Du kan påstå vad som helst om din yrkesroll. Jag kan inte kolla och jag är inte så intresserad heller.

Jag vet, ärligt sagt inte vad som skulle kunna hjälpa Daddy ur hans situation.

Jag dömmer Daddys handlingar. För att ett omyndigt barn drabbas av hans idiotier. Det är väl allas vår skyldighet att värna de små och svaga.

Daddy är inte svag. Han är bara inte stark på ett vettigt sätt. Han är varken snäll eller omtänksam. Ord är inget, handling är allt. Daddy kan förändra sig och situationen. Barnet kan inte ändra honom. Barnet har inget ansvar för det heller.

Leroy

Du och jag har inte samma åsikt. Barn har alltid rätt till sina föräldrar men föräldrarna har inte alltid rätt till sina barn. Det är min åsikt!

Du ska till varje pris få det till att jag inte bryr mig om barnet. Ur mitt perspektiv är barnet det enda jag bryr mig om. Vill Daddy fiska krabbor med sina barn så börjar han inte vid vattnet. Han börjar med sina egna problem. Fram tills han inser det ska umgänget vara bevakat.
Citera
2010-06-11, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
Sev.

Men vaf. nu är du ju där och påstår och ställer önskemål om vad han skall och behöver.

Han kanske har folk som sätter gränser och sätter ner fötter, folk som bryr sig. Det är fint att konstatera att någon aldrig är riktigt körd det kanske finns en andra eller tredje chans bara folk visar sig vara villiga att lyssna in eller läsa på.

Klokt Sev.

Leroy

Jag skriver uttryckligen att jag "tror" vissa saker. Att jag tror så ,beror bl.a på din och flera andra av Daddys påhejares totala oförmåga att på något sätt kritisera honom här i tråden. Allt Daddy gör är okey och förståeligt och sådant där tror jag inte riktigt på. Man brukar ha en mer nyanserad syn på sina medmänniskor, typ...jag håller med om det, men där tycker jag att han är ute och cyklar o.s.v. Därför tror jag att han är omgiven av ja-sägare, men visst...det kan finnas andra också.
Citera
2010-06-11, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Därför att föräldrarna har inte skuld till att barnen får ADHD. Föräldrarna har skuld när barn far illa, men inte till att dom får dessa funktionshinder. Du blandar ihop dom två sakerna och du fattar det inte själv.

Nej, så länge man inte kan peka på att det finns en hjärnskada så kan ADHD i princip bero på vad som helst - återigen ADHD är bara en benämning på symptom, inte på orsaken till symptomen. Vi droppar den diskussionen nu tycker jag, eftersom varken du eller jag kommer att vika en millimeter. Agree to disagree alltså!
Citera
2010-06-11, 00:32
Medlem
Leroy

Jag hade väldigt mycket sympatier för Daddy innan han "balla ur totalt".

Daddy får hur många chanser han behöver. Jag har ingen åsikt om den biten. Däremot skulle det förvåna mig mycket om han någon gång tog den chansen. Vi får väl se!?

Jag har som sagt ingen åsikt om chanserna. Men säkerligen har de som är i närkontakt med honom en massa åsikter i saken. De ska ju ändå leva med honom. Om än ofrivilligt, där kan vi aldrig veta om han fått 100-tals chanser eller ingen. Det är alltid upp till var och en som ska leva i den närmiljön.

Att barn till föräldrar med Daddys betende ger upp, är inte ovanligt. Det är ju ändå så att man står ut ett tag med att vänta på att föräldern ska komma. Någon gång kommer vara den sista som de väntar. Så är det bara. Sen kan vi tycka vad vi vill om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in