Jag tycker Daddy agerade fruktansvärt fel i Bjästafallet (och det var genom den tråden jag började läsa den här).
Tyvärr får många av hans motståndare här sympatierna att svänga eftersom de beter sig lika illa som han har gjort.
- Daddy har adhd - visst men det räcker inte med adhd för att man ska vara en dålig förälder. En funktionsnedsättning kan förstås göra att man inte klarar av att ansvara för ett barn fullt ut (men jag vet inte om Daddys adhd gör det) men isf tycker jag att ska samhället gå in och stötta så att barnet kan vara med sin förälderi så hög grad som möjligt.
- Daddy har skulder - visst men om barnet inte blir lidande är det inget skäl för att stoppa umgänge.
- Daddy sover för tungt på nättera - vet inte ens vad jag ska svara på det, kan väl knappast innebära att han inte ska få ha oövervakat umgänge
Om Daddy däremot har betett sig på ett sexuellt sätt mot sitt barn eller tillåtit det omvända måste absolut något göras. Finns det inga bevis för att det är så, finns det inte mycket mer soc att göra än att ha regelbunden kontakt med flickan för att se hur hon utvecklas och mår.
Någon borde också upplysa Daddy om att hans agerande på nätet kan slå tillbaka mot dottern och skada andra unga människor.
Daddy verkar haft vissa missbruksproblem, liksom mamman. Jag hoppas de fått hjälp för det och lagt det bakom sig. Annars måste givetvis båda utredas.
Båda kan ha ljugit och gjort fel men att vrida och vända på förhör och blogganteckningar i svart-vita nätdiskussioner kommer knappast ge oss sanningen. Vi vet ju inte exakt vad som skett, det gör bara Daddy och mamman. Även om man, som vissa i tråden, känner någon av föräldrarna kan man aldrig veta hela bilden och är dessutom subjektiv.
Utan att ha några bevis för det får jag uppfattningen att båda föräldrarna är (eller har varit) ganska sköra så ingen av dem är kanske den optimala föräldern - men det viktiga är att de är good enough. Tycker att det är rimligt att anta att båda föräldrarna mår dåligt – om inte annat för den situation de befinner sig i. Jag hoppas för flickans skull att de får det stöd och den eventuella behandling som de behöver.
Jag kan inte se hur det hjälper dottern att folk dissekerar hennes föräldrar på det sätt som görs, hon har det nog tillräckligt jobbig med konflikten mellan hennes föräldrar utan att massa människor på nätet gräver fram allt möjligt (sant eller osant) och publicerar det. Förr eller senare kommer hon att läsa det...