2010-05-27, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Vill du tala om Henrik.
Jag tolkar det som om att han som en klok människa inte sover naken med sina fyraåringar, och som om hans barn inte har lekt med hans snopp, eftersom han om en ansvarsfull vuxen sett till att det inte händer.

Jag vet faktiskt inte någon som upplevt att deras fyraåringar leker med deras morgonstånd, men jag har väl konstiga eller ovanligt förutseende bekanta.
Man behöver inte göra särskilt mycket för att "se till att sådant inte händer" som om barn naturligt skulle vilja leka med sina föräldrars könsorgan och att man skulle måsta behöva värja sig mot sådant.
Jag, mitt ex och min nuvarande fru är naturligt nakna med barnen, vi bastar bland annat nakna men aldrig någonsin har något liknande problem uppstått som det i Daddys fall.
Citera
2010-05-27, 20:47
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg

Alltså, min poäng, som du helt missade, var att när anmälningen kom, så trots att det var båda föräldrarna som hade badat med barnen, så var det alltså fördomarna som tog över och man hämtade just mannen. Trots att de inte visste vem som hade gjort något fel eller ens ifall något övergrepp skett. Jag har inte sagt något om att man borde lägga ner någon utredning, men hur vore det om man istället antog att man inget faktiskt visste och utredde utifrån den ståndpunkten istället för att automatiskt anta att det var mannen? Den tolkning du gjorde utifrån det jag skrev var inte riktigt korrekt, jag har ingen dubbel syn på mammor.
Beror inte det på vad som berättades för socialtjänsten och polisen? Om det dom hörde rörde ett övergrepp från faderns sida, som mamman hade berättat om till väninnan, så har ju mamman larmat via ombud och det är fadern som ska avlägsnas.
Frågan är alltså vad var det som sades, och vad sa väninnan i sin anmälan till sociala och polis, dom agerar ju utifrån den information dom har.
Citera
2010-05-27, 20:48
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du har inte barn va?
Jag finner det inte det minsta konstigt om han inte vaknade, barnet har legat i sängen hela natten...det är snarare en förändring som gör att man vaknar, tex om barnet öppnat dörren eller gått runt i rummet.
Flickan var kvar i sängen, och beröring har han säkert haft under natten på olika ställen på kroppen, hjärnan kopplar bort sånt för att kunna sova...

Jag vet inte hur många gånger jag vaknat på morgonen då mina barn legat med armar och ben överallt på mej, och ja ibland en fot i rumpan och det är inte därför jag vaknat...jag lovar att jag hade vaknat omgående om någon av dem hade stigit upp ur sängen.
Instämmer helt.
För att inte tala om när jag ligger vaknar så nära kanten för att jag långsamt blir förpassad helt omedveten av barnen till yttersta delen av sängen, det behövs inte mer än en liten puff så hamnar jag på golvet. Barnen däremot har gott om plats

Eller när barnen var riktigt små och inte kunde ta sig från sin säng till vår säng. Vaknar på morgonen och där ligger en liten underbar bebis vilken jag har hämtat i sömnen och jag vet att jag inte är ensam om detta.
Citera
2010-05-27, 20:48
Medlem
Jag tycker Daddy agerade fruktansvärt fel i Bjästafallet (och det var genom den tråden jag började läsa den här).

Tyvärr får många av hans motståndare här sympatierna att svänga eftersom de beter sig lika illa som han har gjort.
  • Daddy har adhd - visst men det räcker inte med adhd för att man ska vara en dålig förälder. En funktionsnedsättning kan förstås göra att man inte klarar av att ansvara för ett barn fullt ut (men jag vet inte om Daddys adhd gör det) men isf tycker jag att ska samhället gå in och stötta så att barnet kan vara med sin förälderi så hög grad som möjligt.
  • Daddy har skulder - visst men om barnet inte blir lidande är det inget skäl för att stoppa umgänge.
  • Daddy sover för tungt på nättera - vet inte ens vad jag ska svara på det, kan väl knappast innebära att han inte ska få ha oövervakat umgänge

Om Daddy däremot har betett sig på ett sexuellt sätt mot sitt barn eller tillåtit det omvända måste absolut något göras. Finns det inga bevis för att det är så, finns det inte mycket mer soc att göra än att ha regelbunden kontakt med flickan för att se hur hon utvecklas och mår.

Någon borde också upplysa Daddy om att hans agerande på nätet kan slå tillbaka mot dottern och skada andra unga människor.

Daddy verkar haft vissa missbruksproblem, liksom mamman. Jag hoppas de fått hjälp för det och lagt det bakom sig. Annars måste givetvis båda utredas.

Båda kan ha ljugit och gjort fel men att vrida och vända på förhör och blogganteckningar i svart-vita nätdiskussioner kommer knappast ge oss sanningen. Vi vet ju inte exakt vad som skett, det gör bara Daddy och mamman. Även om man, som vissa i tråden, känner någon av föräldrarna kan man aldrig veta hela bilden och är dessutom subjektiv.

Utan att ha några bevis för det får jag uppfattningen att båda föräldrarna är (eller har varit) ganska sköra så ingen av dem är kanske den optimala föräldern - men det viktiga är att de är good enough. Tycker att det är rimligt att anta att båda föräldrarna mår dåligt – om inte annat för den situation de befinner sig i. Jag hoppas för flickans skull att de får det stöd och den eventuella behandling som de behöver.

Jag kan inte se hur det hjälper dottern att folk dissekerar hennes föräldrar på det sätt som görs, hon har det nog tillräckligt jobbig med konflikten mellan hennes föräldrar utan att massa människor på nätet gräver fram allt möjligt (sant eller osant) och publicerar det. Förr eller senare kommer hon att läsa det...
Citera
2010-05-27, 20:49
Bannlyst
Citat:
Beror inte det på vad som berättades för socialtjänsten och polisen? Om det dom hörde rörde ett övergrepp från faderns sida, som mamman hade berättat om till väninnan, så har ju mamman larmat via ombud och det är fadern som ska avlägsnas.
Frågan är alltså vad var det som sades, och vad sa väninnan i sin anmälan till sociala och polis, dom agerar ju utifrån den information dom har.

Så mamman frånsade sig ansvaret på en väninna? Illa!
Citera
2010-05-27, 20:49
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Man behöver inte göra särskilt mycket för att "se till att sådant inte händer" som om barn naturligt skulle vilja leka med sina föräldrars könsorgan och att man skulle måsta behöva värja sig mot sådant.
Jag, mitt ex och min nuvarande fru är naturligt nakna med barnen, vi bastar bland annat nakna men aldrig någonsin har något liknande problem uppstått som det i Daddys fall.
Hur vet du det?
Det kan ha skett men du inte är medveten om det.
Det finns faktiskt par som älskar på natten där en av dom är sovande och minns ingenting.
Citera
2010-05-27, 20:52
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Nej, jag har inte heller hört talas om att det kräver extraordinära åtgärder. I och för sej så dom jag vet sover väl inte nakna med så stora barn i sängen men är i övrigt naturligt nakna kring sina barn när situationen är sådan, och som sagt jag har inte hört talas om någon som har råkat ut för att barnens nyfikenhet tagit sej sådana uttryck.

Jag tror sev råkat på en något avvikande typ av fyraåringar imo
Citera
2010-05-27, 20:53
Bannlyst
Citat:

Man trodde alltså att mamman hade bett väninnan om hjälp och det var därför man hämtade pappan.

Om man ska prata om ansvar här så har alltså något pågått som inte skulle ske, annars finns ju inte ansvar att prata om.
Citera
2010-05-27, 20:56
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:

Men då går de ju på hörsägen från en person som inte var med om händelsen, vilket ju borde vara grovt tjänstefel att redan då ta sida när man kan konstatera att man inget vet, allt man har är en misstanke om att något inte står rätt till, och den informationen har man fått av tredje part. Att sedan mamman var med och badade och att det inte var något som hände en gång, utan det var en naturlig del i familjens vardag.. Känns som att ni försöker övertolka en händelse och få det till att de gjorde rätt i hur de hanterade denna händelse. Allt jag försökte påvisa var att det finns fördomar och att man ofta går på ett visst förutbestämt mönster när sånt här kommer på tal.
Citera
2010-05-27, 20:58
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Man trodde alltså att mamman hade bett väninnan om hjälp och det var därför man hämtade pappan.

Om man ska prata om ansvar här så har alltså något pågått som inte skulle ske, annars finns ju inte ansvar att prata om.
Jag känner inte till det specifika fallet. Jag spekulerar bara i att anledningen till att man hämtar pappan men inte mamman kan ha mycket enkla orsaker och inte alls handla om diskriminering som det hela tiden skriks om i tråden.

Varför skulle dom hämta mamman om det gällde något som skett med pappan och som mamman delgett en tredje person som i sin tur larmar?
Vem vet vad väninnan sa till polisen?

Med vilken grund hävdar dom att enda skälet till att just pappan och inte mamman hämtades var det gamla diskriminerings kortet.

Man måste få hela fallet innan man kan hävda det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten

Så väninnan tolkade det som att mamman bad om hjälp, vidarebefordrade detta till polis (Visste mamman om detta?) och så hämtade man pappan? Vad hände sedan?

Vad var det som pågick? Antingen måste ju mamman sagt till väninnan att anmäla och då undrar jag varför hon inte gjorde det själv, alternativt har väninnan totalt missbedömt situationen och hur agerade mamman då när hon fick veta det?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Hur vet du det?
Det kan ha skett men du inte är medveten om det.
Det finns faktiskt par som älskar på natten där en av dom är sovande och minns ingenting.
Jösses vilken uppmärksam partner den sovande måste ha om den andra upplevde det som att de älskade
Hur kan man säga att ett par älskar om den ene aktivt medför akten och den andre sover?
Jag vill nog kalla det för att åtminstone den sovande är avsmullen i något rus eller så har den sjukliga sömnrubbningsproblem. Det kan faktiskt klassas som våldtäkt, illa.

Klarar man inte av att vakna när man har små barn så är det farligt, det är ju faktiskt att lämna sina barn vind för våg. I en ålder av 3-4 år så kan de hitta på många farliga saker. Det är nog lika bra att Daddy fortsätter med övervakat umgänge om han har sådana problem med sin uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in