2010-05-20, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Fast du kan inte tänka dig att många föräldrar faktiskt gör sin deal med mamman utifrån sin situation och med barnens bästa i fokus.

Dom kanske har flyttat ifrån mamman och vill inte att barnen ska behöva pendla. Dom kanske har träffat en ny kvinna och vill inte att barnen ska behöva ställa om för mycket.

Alla frånskilda par jag känner, och det är några, har oavsett hur dom har löst det alltid tänkt på sina barn i första hand och sej själva i andra. En del bor hos pappan, en del bor föräldrarna så nära så barnen går emellan och bor hos båda, och en del bor hos mamman. Gemensamt för dom är att dom är vuxna nog att bry sig mer om barnen än den där fåniga rättvisan som du vill ha.
För dom finns det ingen dålig deal om barnen har det bra. Du kanske skulle anamma det tänket.

Hopplöst att spekulera i Logga-ut....
Vem vet vad som ligger bakom dessa lösningar?
Det vi vet är att det finns en avsevärd antal pappor som anser de vill ha det bättre, vi vet barnkonventionen inte efterföljs i många fall, vi vet man struntar i de mänskliga rättigheterna. Det är viktiga data som gör det angeläget att söka ändring, det kan ju vara så att det finns bra och naturliga lösningar för barn men det hindra ju inte att man förbättrar systemet för det. En obalans i ett system kan inte alltid uppvägas av att människor gör balanserade val, det är att ha en övertro på människors förmåga.
Citera
2010-05-20, 17:12
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Fast du kan inte tänka dig att många föräldrar faktiskt gör sin deal med mamman utifrån sin situation och med barnens bästa i fokus.

Dom kanske har flyttat ifrån mamman och vill inte att barnen ska behöva pendla. Dom kanske har träffat en ny kvinna och vill inte att barnen ska behöva ställa om för mycket.

Alla frånskilda par jag känner, och det är några, har oavsett hur dom har löst det alltid tänkt på sina barn i första hand och sej själva i andra. En del bor hos pappan, en del bor föräldrarna så nära så barnen går emellan och bor hos båda, och en del bor hos mamman. Gemensamt för dom är att dom är vuxna nog att bry sig mer om barnen än den där fåniga rättvisan som du vill ha.
För dom finns det ingen dålig deal om barnen har det bra. Du kanske skulle anamma det tänket.

Statistiskt sett låter det ganska osannolikt.
Citera
2010-05-20, 17:15
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massimo71
Hopplöst att spekulera i Logga-ut....
Vem vet vad som ligger bakom dessa lösningar?
Det vi vet är att det finns en avsevärd antal pappor som anser de vill ha det bättre, vi vet barnkonventionen inte efterföljs i många fall, vi vet man struntar i de mänskliga rättigheterna. Det är viktiga data som gör det angeläget att söka ändring, det kan ju vara så att det finns bra och naturliga lösningar för barn men det hindra ju inte att man förbättrar systemet för det. En obalans i ett system kan inte alltid uppvägas av att människor gör balanserade val, det är att ha en övertro på människors förmåga.
Spekulerar är ju vad du gör när du pratar om 200 000 fäder och låtsas veta vad som ligger bakom deras situation och vad dom känner och tycker.

Vilket bagaren med sin statistik klart visade att du uppenbarligen inte har en aning om. Likafullt kör du på i samma spår.

Avservärt antal pappor det var ett nytt sätt att uttrycka det på, vad innebär det nu då, 4% av 200 000 eller?
Vilka är det då det ska förändras för och på vilket sätt.
Hur ser det ut för den andelen? Varför har dom förlorat sina tvister? Hur ser det ut för barnen? Vilka förändringar är det som ska göras för barnens skull?
Citera
2010-05-20, 17:22
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Statistiskt sett låter det ganska osannolikt.
Vad låter osannolikt?
Att jag känner folk som skilt sig? Att dom löser sina tvister själv? Eller att dom tänker på barnen?
Du är medveten om att man inte tillämpar statistik på individnivå va? Annars är du det nu.
Citera
2010-05-20, 17:23
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jag förstår att du inte anser att man har rätt att försvara sig mot grova anklagelse om sexuella övergrepp om dessa inte sker i annan form än via tidningar och media.
Rättfärdigar du att uttnytja sitt barn genom att hänga ut henne offentligt bara för att försvara sitt anseende inför vänner?
Är det verkligen så att han hängde ut dottern för att försvara sig inför vännerna och inte i syfte för hans kamp att visa hur han blev behandlad i vårdnadstvisten av myndigheterna?
Citera
2010-05-20, 17:27
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ja självklart utgår man från början från att mamman kan ta hand om sitt barn.Tycker du att alla barn ska omhändertas på BB?

Absolut inte! Vad får dig att tro det? Jag tycker tvärtom att det är en mycket bra grundprincip att utgå från att alla föräldrar är lämpliga.

Citat:
Innan några papper är skrivna så vet man inte ens vem som är pappan, har den tanken slagit dej?

Det är jag mycket väl medveten om. Det underliga är dock att så snart mannen erkänt sitt faderskap så får han inte per automatik gemensam vårdnad om sitt barn. Däremot blir han faktiskt per automatik underhållskyldig för barnet. En pappa ses alltså per automatik som kapabel att försörja sitt barn, däremot ses han inte som en lämplig förälder per automatik. Det är något som mamman först måste avgöra...

Citat:
Föräldrarna behöver ju inte ens känna varandra bara för att han är pappa, så hur kan du anse att man automatiskt ska förväntas kunna samarbeta bara för att man har haft samlag en gång?

Du menar alltså att man per automatik bör utgå från att två vuxna människor som skaffat barn ihop inte kan samarbeta?
Citera
2010-05-20, 17:31
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Vad låter osannolikt?
Att jag känner folk som skilt sig? Att dom löser sina tvister själv? Eller att dom tänker på barnen?
Du är medveten om att man inte tillämpar statistik på individnivå va? Annars är du det nu.

Hade vi bara pratat om ett och annat par så håller jag med dig. Nu talar vi om resultatet av hundratusentals pars separationer.
Citera
2010-05-20, 17:33
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Rättfärdigar du att uttnytja sitt barn genom att hänga ut henne offentligt bara för att försvara sitt anseende inför vänner?
Är det verkligen så att han hängde ut dottern för att försvara sig inför vännerna och inte i syfte för hans kamp att visa hur han blev behandlad i vårdnadstvisten av myndigheterna?

Det kan mycket väl ha varit en kombination. Utan att ha gått ut offentligt med vad han utsattes för hade det varit betydligt enklare för myndigheterna att slentrianmässigt anse honom som skyldig enligt devisen "ingen rök utan eld".
Citera
2010-05-20, 17:37
Bannlyst
Citat:
Spekulerar är ju vad du gör när du pratar om 200 000 fäder och låtsas veta vad som ligger bakom deras situation och vad dom känner och tycker.

Vilket bagaren med sin statistik klart visade att du uppenbarligen inte har en aning om. Likafullt kör du på i samma spår.

Avservärt antal pappor det var ett nytt sätt att uttrycka det på, vad innebär det nu då, 4% av 200 000 eller?
Hur ser det ut för den andelen? Varför har dom förlorat sina tvister? Hur ser det ut för barnen? Vilka förändringar är det som ska göras för barnens skull?

Varför målar du upp bilden av mig som att vara emot barns lika rätt till varandra?
I vad exakt är det du och jag har motsättningar egentligen?

Kan du tala ur skägget så att vi kan komma vidare, tack.
Citera
2010-05-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW

Läst vad du skrivit och du har så rätt idet du säger.

Jag tycker det är så djävla ynkligt att sitta och försvara en pappas uthängning av sin dotter med att det ska tjäna någon form av "större syfte". Det är inget annat än rent skitsnack.
Om vi nu ska prata om MR och framförallt barnkonventionen som en del verkar skrika sig hesa om så fort det passar ens syfte (har tom för mig att ngn trodde att "rätten till familj" var en MR ) så kan jag informera om att denna uthängning av dottern strider mot barnkonventionen. Behöver inte rabbla paragrafer då de flesta av er verkar så insatta...
Citera
2010-05-20, 17:39
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det kan mycket väl ha varit en kombination. Utan att ha gått ut offentligt med vad han utsattes för hade det varit betydligt enklare för myndigheterna att slentrianmässigt anse honom som skyldig enligt devisen "ingen rök utan eld".
Du menar att myndigheterna, dvs åklagaren, la ner fallet pga daddys blogg och inte pga vad utredningen visade?
Citera
2010-05-20, 17:43
Bannlyst
Citat:

Tror du överhuvudtaget på att barn och pappor diskrimineras?
Detta är ju viktigt att ta reda på för fortsatt diskussion med dig.

200 000 är med all säkerhet en siffra i underkant, bara i Storstockholm med 1,9 miljoner invånare är det 40-45 000 barn som ser sin far sällan eller aldrig. Du får räkna själv.

Men du får gärna kalla det för spekulationer, jag ser liksom inte vad skillnaden gör om statistik visar att det är 120 000 eller 220 000.Man borde ju reagera om det är ett (1) barn som drabbas. Håller du inte med mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in