2010-05-07, 17:06
Medlem
Ståltomten.

Citat:
Jag personligen hoppas han kan få umgås mer med sin dotter och bara ta det lugnt.. livet är ju kort

Det var bra och välformulerat. !

Det hoppas jag oxå

Livet är kort.

Leroy
Citera
2010-05-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är inte alltid personuppgifter finns med om rätten beslutat att sekretessbelägga dessa. Det är vanligt man gör då barn är inblandade.

Bortsett från det så nog måste du se skillnaden mellan att hämta ut specifika handlingar och att publicera personuppgifter i ett sammanhang.
Att man som i det här fallet kränker ett barns rätt att vara anonym i samband med känsliga uppgifter kan väl inte vara så svårt att förstå?
Inte heller vilka risker man utsätter barnet för genom att publicera identifierbara saker på ett forum där pedofiler och annat löst folk hänger? Gör man det dessutom med kontroversiella åsikter och hård kritik finns också risken att motkritik kommer, och på fb är det väl ganska allmänt kännt att risken är stor att motkritiken inte alltid är rumsren eller sansad.
I slutändan är det faktiskt barnet som utsätts för risker, och i detta fallet av en förälder som säger sig enbart ha barnets bästa för ögonen.
Jag har plockat ut mängder med domar, senast i dag. Jag har aldrig fått någon där personuppgifterna på parterna och barnen är borttagna. Och ja, jag förstår hur du menar. Nej det är inte svårt att förstå. Men jag känner ju en viss fundersamhet ändå.
Citera
2010-05-07, 17:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en större diskussion som inte riktigt hör hemma här. Men det här är Flashback och du själv deltar med liv och lust i diskussioner som baseras på känsliga personuppgifter.

När det gäller Daddys blogg, så ifrågasätter inte DI att den har ett journalistiskt ändamål.

Den här diskussionen har också ett journalistiskt ändamål, så LadyMystica, micro113, Binkermuniten, bagaren29 m.fl kommer därför också undan med att skriva mycket allmänt kränkande uppgifter och speciellt integritetskränkande uppgifter om Daddy och hans dotter, därför att det de skriver går under det journalistiska undantaget i PUL.

Det är bra att så sker, för annars hade vi inte kunnat diskutera dessa frågor alls på nätforum som Flashback.

Ovanstående debattörer skall också vara glada över att Flashback garanterar deras anonymitet, för mycket av det de skriver om Daddy ligger definitivt på gränsen till förtal.

Bra sagt, det fria ordet kan inte försvaras hårt nog och vi ska vara väldigt glada för att vi har
den möjligheten.

//Reimer
Citera
2010-05-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ja, lägg märke till att det inte är syftet med bloggen som DI har synpunkter på. Det står klart att Daddys blogg är för journalistiska ändamål. Han får alltså blogga om ämnet och försöka väcka opinion för både sitt eget fall och för allmänna frågor kopplat till detta.

Däremot får han enligt DI inte lägga ut personuppgifter ur domar, därför att dessa i sammanhanget är integritetskränkande för framförallt dottern, enligt DI.

Detta är dåliga nyheter för det fria ordet i det större perspektivet, eftersom offenltiga handlingar utan sekretess bör vara tillgängliga för allmänheten.
Vad bra, nu behövde jag inte skriva det. Vad jag har förstått är bloggen redan rensat på det som datainspektionen vill skulle bort. Jag tycker det är bra att de ser på bloggen som ett journalistiskta ändamål, det tycker jag Jocke skall ta till sig som något positivt.
Citera
2010-05-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Japp, det är så det är. Jag vilja se hur många av JR's anhängare som skulle försvara det "fria ordet" om det visade sig att en mamma skulle börja blogga och lägga ut s mycket info om sin ex-man/barn som JR gjort. Då skulle DI's beslut hyllas - självfallet.

Tomtar !
Men hallå, det har jag sett på mer än en blogg. Jag har också sett när det har lagts ut info om andras barn. Det blev till och med en galen namninsamling vid ett tillfälle. Som sagt, jag har sett det på mer än ett, två och tre ställen. Men detta har såklart inte med tråden att göra.
Citera
2010-05-07, 17:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja visst och det säger också DI.

(sid 6)

Det vore en grav missuppfattning att tro att DI på något sätt tar ställning mot Daddys rätt att diskutera frågan eller att DI tar ställning i sakfrågan.

DI:s utlåtande gäller integritet kontra allmänintresse i att publicera känsliga personuppgifter. De säger här att det inte alltid är befogat att publicera sådana uppgifter, även om uppgifterna stammar ur offentliga dokument.

Tyvärr ger de sig på rätten att publicera uppgifter ur offentliga domar, vilket är mycket olyckligt ur ett större perspektiv.

Fast de säger inte att allt som publiceras har ett journalistiskt ändamål
Citat:
Det står klart att mycket av det som publiceras har ett ändamål att rikta kritik och väcka debatt i frågor av betydelse för allmänheten och att det därför har ett journalistiskt ändamål.

Citat:
Frågan är då om det i det publicerade materialet finns sådana uppgifter av rent privat karaktär som inte kan anses ha ett journalistiskt ändamål.
Det resonerar man sig fram till att så är det - och konstaterar att det till om med kan föreligga brott enligt §49 och vara möjligt att utkräva skadestånd enligt §48.

Två punkter anses ligga inom ramen för journalistiskt ändamål och frias.

Citat:
Riskerna för negativa sociala konsekvenser för de inblandade, i synnerhet barnet är uppenbara
Citera
2010-05-07, 17:16
Medlem
Citat:
Det är en större diskussion som inte riktigt hör hemma här. Men det här är Flashback och du själv deltar med liv och lust i diskussioner som baseras på känsliga personuppgifter.

När det gäller Daddys blogg, så ifrågasätter inte DI att den har ett journalistiskt ändamål.

Den här diskussionen har också ett journalistiskt ändamål, så LadyMystica, micro113, Binkermuniten, bagaren29 m.fl kommer därför också undan med att skriva mycket allmänt kränkande uppgifter och speciellt integritetskränkande uppgifter om Daddy och hans dotter, därför att det de skriver går under det journalistiska undantaget i PUL.

Det är bra att så sker, för annars hade vi inte kunnat diskutera dessa frågor alls på nätforum som Flashback.

Ovanstående debattörer skall också vara glada över att Flashback garanterar deras anonymitet, för mycket av det de skriver om Daddy ligger definitivt på gränsen till förtal.

Kommentarerna om det fria ordet var svar på din kommentar 2847 där du själv initierar den diskussionen som du nu snbbt avslutar. Iofs med rätta, den borde aldrig kommit upp här.

Inte heller bör reglerna för Flashback diskuteras här.
Daddy har gjort sig själv till en offentlig person. Sådana diskuteras på Flashback. Har du någon annan åsikt vore det intressant att få ta del av dem. Men i en annan tråd.

Ingen här har missuppfattat Datainspektionens beslut. Alla här har förstått innebörden och att man kan se daddys blogg som en blogg med journalistisk inriktning avsedd av väcka debatt och informera. Det är inget att ifrågasätta och går knappast att missuppfatta.
Det var daddys omdömeslösa val att lägga ut uppgifter om andra personer, varav en omyndig, som beslutet gällde.
Att skriva om händelser och företeelser på en blogg inbegriper inte rätten att hänga ut ostraffade privatpersoner och ffa inte barn.
Citera
2010-05-07, 17:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Jaha -- hur och varför blev vi föremål för det här inlägget då?
Citera
2010-05-07, 17:23
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jaha -- hur och varför blev vi föremål för det här inlägget då?

En sådan fråga får man bara inte ställa om man vill betraktas som - närvarande i verkligheten.

Jag erkänner ju i alla fall när jag går över gränsen och att jag gör det medvetet.
Citera
2010-05-07, 17:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
En sådan fråga får man bara inte ställa om man vill betraktas som - närvarande i verkligheten.

Jag erkänner ju i alla fall när jag går över gränsen och att jag gör det medvetet.

Aj fan, har du sett micro som närvarande i verkligheten?

//Reimer
Citera
2010-05-07, 17:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Kommentarerna om det fria ordet var svar på din kommentar 2847 där du själv initierar den diskussionen som du nu snbbt avslutar. Iofs med rätta, den borde aldrig kommit upp här.

Inte heller bör reglerna för Flashback diskuteras här.
Daddy har gjort sig själv till en offentlig person. Sådana diskuteras på Flashback. Har du någon annan åsikt vore det intressant att få ta del av dem. Men i en annan tråd.

Daddys är en lätt identifierbar person som diskuteras i denna tråd under undantaget i PUL för journalistiska ändamål. Att diskutera om han gjort sig skyldig till sexuella övergrepp mot sin dotter är definitivt integritetskränkande ur alla aspekter. Det tycks råda någon missuppfattning om att bara därför att Daddy själv skriver om de sakerna, så har man därför automatiskt rätt att fortsätta att diskutera saken här. Så förhåller sig det förstås inte. Man är en lika god kålsupare själv och hade likaledes Daddy brutut mot PUL, om det inte var så att detr fanns ett allmänintresse.

Citat:
Ingen här har missuppfattat Datainspektionens beslut. Alla här har förstått innebörden och att man kan se daddys blogg som en blogg med journalistisk inriktning avsedd av väcka debatt och informera. Det är inget att ifrågasätta och går knappast att missuppfatta.
Det var daddys omdömeslösa val att lägga ut uppgifter om andra personer, varav en omyndig, som beslutet gällde.
Att skriva om händelser och företeelser på en blogg inbegriper inte rätten att hänga ut ostraffade privatpersoner och ffa inte barn.

Jo, du har missuppfattat det. Vi har fortfarande rätten att "hänga ut" ostraffade privatpersoner och t.o.m barn om det är motiverat med hänsyn till allmänintresset. Däremot är det inte givet att man i alla lägen har rätt att publicera vilka uppgifter som helst om vem som helst i vilket sammanhang som helst.

I det här fallet ansåg DI att det inte var motiverat att lägga ut vissa integritetskränkande uppgifter, inte därför att det i sig var helt omotiverat, men därför att det sammantaget inte var nog motiverat.
Citera
2010-05-07, 17:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Daddys är en lätt identifierbar person som diskuteras i denna tråd under undantaget i PUL för journalistiska ändamål. Att diskutera om han gjort sig skyldig till sexuella övergrepp mot sin dotter är definitivt integritetskränkande ur alla aspekter. Det tycks råda någon missuppfattning om att bara därför att Daddy själv skriver om de sakerna, så har man därför automatiskt rätt att fortsätta att diskutera saken här. Så förhåller sig det förstås inte. Man är en lika god kålsupare själv och hade likaledes Daddy brutut mot PUL, om det inte var så att detr fanns ett allmänintresse.
Du vet vad brödtext är va? Det innebär att det blir frågan om förtalsmål, inte PUL.
Eftersom det inte handlar om uppgifter och inte i en form, som faller under PUL i den här tråden.

Edit;
Och förtalsmål blir nog svårt att få till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in