2010-04-27, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acor
"Om det under förundersökningen visar sig att man anser att någon kan anses vara skäligen misstänkt för brottet ska den misstänkte få veta att han är skäligen misstänkt. Det kallas att han delges misstanke om det brott som begåtts." Som jag förstår det så delges man ej att det pågår en förundersökning utan om och när de anser att det finns anledning till åtal.

Ja just det, det låter rimligt. Vad är det så som utreds och när ska det här bli klart. Tuesday skrev att det sen några månader.... vad pågår egentligen. Och vårdnadsutredning är då inte klar eller fattar jag ingenting nu igen?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglaklara
Snacka om kinapuff i en myrstack!

Imorgon öppnar TR, men varför utvecklar inte Thuesday sitt påstående ?

Om detta påstående(ofredande) skulle ha med VT att göra skulle den med all säkerhet ligga i utredningen.(den aktuella, färdiga)

Jag gissar att det är ett försök att misskreditera.
Thuesday är å andra sidan känd för att ha korrekt information när h*n yttrar sig, och har inte i någon tråd jag hittills sett gått in för att misskreditera någon. Varför skulle h*n ha det syftet just här?
H*n har väl inte ens varit särskilt aktiv i denna tråd, såvitt jag sett.
Citera
Bannlyst
Citat:
Fel !

Men förklara gärna.
Citera
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
"Om det under förundersökningen visar sig att man anser att någon kan anses vara skäligen misstänkt för brottet ska den misstänkte få veta att han är skäligen misstänkt. Det kallas att han delges misstanke om det brott som begåtts." Som jag förstår det så delges man ej att det pågår en förundersökning utan om och när de anser att det finns anledning till åtal.

Det är en total felläsning, mannen. Läs ditt eget inlägg en gång till.

För säkerhets skull upplyser jag dig här och nu. En förundersökning kan bedrivas om vad som helst utan att det behöver finnas någon misstänkt. Om det däremot dyker upp den lägsta graden av misstanke - skäligen misstänkt - mot någon person ska givetvis den misstänkte informeras om vad misstankarna handlar om så att denne kan försvara sig.

När en person delgetts misstanke om brott är det sedan mil till ett åtal. För det första ska den misstänkte få berätta sin version, det ska göras diverse utredningsåtgärder för att kolla det ena och det andra och det måste göras fler förhör. En förundersökning kan sedan leda till ett åtal men det absolut vanligaste är ett förundersökningar - läggs ner.

I det här fallet ska någon sorts brottsutredning ha pågått i några månader och någon misstänkt finns inte. I vart fall är det inte denna pappa. Svårare än så är det inte.
Citera
2010-04-27, 20:29
Medlem
Så det är inte åtal som gäller? Men en förundersökning kan ändå pågå under en tid, ibland ganska länge, innan någon delges misstanke.
Citera
2010-04-27, 20:32
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Så det är inte åtal som gäller? Men en förundersökning kan ändå pågå under en tid, ibland ganska länge, innan någon delges misstanke.

Exakt. Det är väldigt vanligt att ingen delges misstanke om brott. Antingen hittar man ingen misstänkt eller också finner man inget stöd för anklagelserna och då är det onödigt att förhöra någon.
Citera
2010-04-27, 20:33
Medlem
Är det någon som vet om det finns några utlåtanden från någon barnpsykolog?
Citera
2010-04-27, 20:52
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Är det någon som vet om det finns några utlåtanden från någon barnpsykolog?

Kontakt pågående, därför att man har börjat se att modern och mormor skadar flickan.
Citera
2010-04-27, 20:54
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Thuesday är å andra sidan känd för att ha korrekt information när h*n yttrar sig, och har inte i någon tråd jag hittills sett gått in för att misskreditera någon. Varför skulle h*n ha det syftet just här?
H*n har väl inte ens varit särskilt aktiv i denna tråd, såvitt jag sett.

Det var inte riktat så, utan snarare isåfall ännu en grundlös anklagelse, saken har nu hamnat i det läget att alla sådana stärker daddys sak.
Citera
2010-04-27, 20:55
Medlem
Ok. Har inte flickan träffat någon barnpsykolog tidigare t.ex. i samband med anmälningarna?
Citera
2010-04-27, 20:56
Bannlyst
Citat:
Kontakt pågående, därför att man har börjat se att modern och mormor skadar flickan.

Intressant, har man sån uppgifter så kan man ju dra andra slutsatser än vad jag gjort hittills. Får se hur det hela utvecklar sig då.

Du konstaterar att man har börjat se att modern och mormor skadar flickan, vem menar du med "man"?
Citera
2010-04-27, 21:20
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Intressant, har man sån uppgifter så kan man ju dra andra slutsatser än vad jag gjort hittills. Får se hur det hela utvecklar sig då.

Du konstaterar att man har börjat se att modern och mormor skadar flickan, vem menar du med "man"?

Soc.

Jag fick en helt annan bild när jag läste vårdnadsutredningen, där framgår för mig som följt daddy att han hela tiden utelämnat omständigheter runt modern, för att skydda sitt barns mor, vilket påminde mig det alltid varit hans kamp att fråga myndigheterna varför familjen inte fått den hjälp som efterfrågats av honom.

Rättelse: modern och mormors agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in