Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, men det är ju mamman som har hand om dottern och Daddy som bara får träffa henne i begränsad omfattning. Det primära här är inte vem som skall ha vårdnaden om flickan eller vem som skall vinna över sin motpart eller om prestige.
Den aspekt av fallet som vi diskuterar är om Daddy skall ha rätt till obevakat umgänge med sin dotter eller inte. Det handlar alltså inte om någon vårdnadstvist, där parterna gör sitt bästa för att svärta ner varandra..
Det är ju en pågående vårdnadstvist om jag inte läst fel? beslutet om att moderns skall ha ensamvårdnad är väl än så länge bara ett interimistiskt beslut? Alltså är vårdnadstvisten i full gång fortfarande.
Citat:
Och odisputabla fakta tycks visa att umgänget inte skett i någon större och kontinuerlig utsträckning. Daddy har alltså rätt på den punkten.
Ja om vi ska gå på vad JR säger så framstår det ju som att umgänget inte fungerar, delvis på det han kallar sabotage men samtidigt för att dottern blivit rädd för honom om jag inte läst helt fel(iofs en sorts sabotage). Men återigen så är den enda källan avseende hur umgänget fungerat/inte fungerat JR och hans blogg, rätta mig gärna om jag har fel? Det kan finnas andra faktorer som ligger bakom varför mamman valt att hålla dottern hemma, det vet vi inte, sen att JR gärna direkt antar att det är det värsta tänkbara anledningen medvetet sabotage. Det är mycket möjligt att han har rätt i det, men hans spekuationer är inte sanning, det kan vara så att det funnits en godtagbar anledning att hålla dottern hemma, men att då läget mellan JR och hans ex är så infekterat så känner inte hon att hon har någon skyldighet att informera honom om detta. Småaktigt som fan, men ändå helt inom hennes rätt som ensam vårdnadshavare (interimistiskt).
Citat:
Vad är det för bevis som Daddy skall lägga fram? Vad är det rimligtvis som kan ändra på bilden av vad som händer? Vad är det för hemska saker om Daddy som det hela tiden antyds kan ha mörkats?
Att han driver en blogg eller att han tappat bort sonen i ett varuhus är ju fullständigt egalt i sammanhanget. Att han blivit misstänkt för den s.k snoppleken vet vi ju, men de anklagelserna har man tydligen inte gått vidare med.
Som jag se det så finns det inga bevis han kan lägga fram förutom en vårdnadsutredning där det framgår att det bästa för dottern är delad vårdnad/ensam vårdnad till JR. Fram tills dess så får man fortsätta spekulera i vad som är rätt och fel.
Sen som tidigare påpekats att bara för att man friats i en brottsutredning betyder inte det att socialtjänsten "friat" en. De har helt andra riktlinjer att förhålla sig till än en domstol och jag ser det som synnerligen märkligt att de skulle fortsätta med att hjälpa mamman med att
"förhindra umgänget" till denna grad om de inte hade en viss "oro". Sen att ja, det kan ju tänkas vara så att de på soc låter sina personliga åsikter kring JR färga deras handlande, är det så är det förjävligt och de ska direkt avskedas.
Har jobbat med ett par sådana som ej kunnat hålla sig proffessionella utan låtit sitt eget tyckande och tänkande speglas i utredningar. Dock kan jag säga att det är en försvinnande liten del av handläggare som agerar på detta viset, finns rötägg inom alla områden, tyvärr drabbar de på soc. ju människor som redan befinner sig i en svår och utsatt situation.