2011-06-14, 09:25
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynnigWera
Med risk för att gå OT - men den senaste läsningen får mig att bli ännu mer övertygad om att mål som detta ska avgöras i domstolar som uteslutande arbetar med vårdnadstvister. Barn (och deras föräldrar förstås) förtjänar så mycket bättre än att få sitt framtida liv fastlagt av människor som ena dagen sysslar med stora bedrägerimål, nästa med småtjuvar och den tredje med vårdnadstvister. Oavsett om rådmannen läst, eller inte läst, all dokumentation anser jag att det behövs en spetskompetens och en lyhördhet utöver det vanliga. Och naturligtvis det ett genuint intresse för barn och deras behov som gör att man vill arbeta med dessa juridiska frågor. Något får mig att känna att den här sortens mål är något som råkar hamna på domarnas skrivbord som något de helst av allt skulle slippa ta i.
Du har fullständigt rätt, det är precis vad som behövs. Det skulle kunna minska risken för att barn och hela familjer far illa.
Citera
2011-06-14, 09:28
Medlem
Den dokumentation som rådmannen har att utgå ifrån är bla. dokumentationen från utredningshemmet, där står som följer:

Vi vill en än gång poängtera att observationerna mest handlar om R och C.
Vi har haft ytterst begränsade möjligheter att vare sig observera eller få J:s version av sitt förhållande tiil R.
Han säger sig vara villig att fortsätta utredningen både genom observerade umgängen, psykologsamtal, samarbetssamtal och enskilda samtal.
Detta är en förutsättning för att vi ska åta oss att fullfölja utredningen.

Utredningen säger inte speciellt mycket om J:s föräldraförmåga, då är det väl klart att man inte flyttar boendet till honom, när det inte finns något som påvisar stora brister hos nuvarande boendeföräldder.

Undrar varför utredningspersonalen inte har fått ta del av J:s version.
Citera
2011-06-14, 09:31
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
Jag menar att helt oavsett utslaget så visar motiveringen att Möllers inte har gått igenom materialet. Visst skulle det vara omöjligt för en icke-ond människa att komma med detta utslag efter att ha gått igenom materialet. Men även för en ond människa skulle det vara omöjligt att lämna en så kort motivering om man verkligen läst materialet.
Det står helt klart att Gerd Möllers inte har gått genom materialet, det kan ju bero på hennes relation genom hästarna med mamman. Vi vet inte om det är så, men det är absolut inte långsökt. OM det är så då kan det finnas en jävsituation. Värt att kolla upp. Folk pratar om man frågar.
Citera
2011-06-14, 09:37
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Den dokumentation som rådmannen har att utgå ifrån är bla. dokumentationen från utredningshemmet, där står som följer:

Vi vill en än gång poängtera att observationerna mest handlar om R och C.
Vi har haft ytterst begränsade möjligheter att vare sig observera eller få J:s version av sitt förhållande tiil R.
Han säger sig vara villig att fortsätta utredningen både genom observerade umgängen, psykologsamtal, samarbetssamtal och enskilda samtal.
Detta är en förutsättning för att vi ska åta oss att fullfölja utredningen.

Utredningen säger inte speciellt mycket om J:s föräldraförmåga, då är det väl klart att man inte flyttar boendet till honom, när det inte finns något som påvisar stora brister hos nuvarande boendeföräldder.

Undrar varför utredningspersonalen inte har fått ta del av J:s version.
Om jag förstått det rätt så fanns inte tiden till det, det är möjligt att det var den delen i utredningen som skulle ske när mamman tog barnet och avlägsnade sig. Det är inte bra att den observationen inte fick komma till stånd. Däremot anser jag att utredningen starkt visar att barnet far illa tillsammans med sin mamma och mormor. Därför anser jag att Gerd Möllers visar på bristande kompetens. Mamman borde i vart fall ha riktad stödinsats, det är flickan väl värd. Hon har inte valt att leva på det sättet som hon gör. Det står till och med att när mamman pratar om snopp och pappa hörs flickan i bakrunden och gör bedömningen att flickan hör det. Det är mycket alarmerande och är ett övergrepp.
Citera
2011-06-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LynnigWera
Med risk för att gå OT - men den senaste läsningen får mig att bli ännu mer övertygad om att mål som detta ska avgöras i domstolar som uteslutande arbetar med vårdnadstvister. Barn (och deras föräldrar förstås) förtjänar så mycket bättre än att få sitt framtida liv fastlagt av människor som ena dagen sysslar med stora bedrägerimål, nästa med småtjuvar och den tredje med vårdnadstvister. Oavsett om rådmannen läst, eller inte läst, all dokumentation anser jag att det behövs en spetskompetens och en lyhördhet utöver det vanliga. Och naturligtvis det ett genuint intresse för barn och deras behov som gör att man vill arbeta med dessa juridiska frågor. Något får mig att känna att den här sortens mål är något som råkar hamna på domarnas skrivbord som något de helst av allt skulle slippa ta i.

Det är väl som att svära i kyrkan, i det här sällskapet men jag tycker barnahusen är en bra början på att barnens intresse står i fokus.

Dessutom tror jag man påskynda processen genom att samla kompetensen.

Bra tänkt där!
Citera
2011-06-14, 09:48
Medlem
LynnigWeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteriori
Det står helt klart att Gerd Möllers inte har gått genom materialet, det kan ju bero på hennes relation genom hästarna med mamman. Vi vet inte om det är så, men det är absolut inte långsökt. OM det är så då kan det finnas en jävsituation. Värt att kolla upp. Folk pratar om man frågar.

Men det där låter i mina öron aningen konspiratoriskt. Skulle man granska alla människor så kan man hitta gemensamma nämnare i hogre eller lägre grad. Kanske någon på utredningshemmet musicerade och därför gav Daddy favörer? Nu påstår jag inte alls att det är så - det kunde vara så. Sverige är en ankdamm, små orter är värre än större och att ägna sig åt hästsport hör till de mer vanliga fritidssysselsättningarna.
Citera
2011-06-14, 09:52
Medlem
LynnigWeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvaafaan
Det är väl som att svära i kyrkan, i det här sällskapet men jag tycker barnahusen är en bra början på att barnens intresse står i fokus.

Dessutom tror jag man påskynda processen genom att samla kompetensen.

Bra tänkt där!

Ja, då svär väl också jag så att det ekar. Jag skulle vilja se en förlängning av barnahusen ända upp till beslutsnivå.
Citera
2011-06-14, 09:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För den här trådens skull var det ganska bra med Möllers beslut även om det såklart är katastrof för flickan som får lida längre.
Men kolla på micro113, hon tycker att beslutet är motiverat och att det framgår hur rådmannen tänkt. INGEN normalt funtad person skulle kunna påstå att beslutet är nöjaktigt motiverat (eller ens motiverat alls det framgår ju t.o.m. av motiveringstexten att alla skäl inte tas med (bl.a.)) eller att man kan se hur rådmannen tänkt. Detta ÄVEN om man efter att ha läst materialet skulle hålla med om att flickan borde fortsätta torteras av mamman. Det är helt enkelt omöjligt för en fungerande människa att komma fram till detta.
Var skriver jag att det framgår hur rådmannen tänkt, eller att hela rådmannens motivering framgår/syns?

Det enda som är utklippt är ju själva beslutet - inte själva motiveringen i sin helhet. Det i sig säger snarare att Joakim inte vill visa resonemanget före själva beslutet än att det inte existerar ett resonemang.

Det jag säger är att rådmannen tycks ha läst utredningen noga och klarat att tolka det som står, dvs sätta det i sitt sammanhang.
Citera
2011-06-14, 10:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om jag förstått det rätt så fanns inte tiden till det, det är möjligt att det var den delen i utredningen som skulle ske när mamman tog barnet och avlägsnade sig. Det är inte bra att den observationen inte fick komma till stånd. Däremot anser jag att utredningen starkt visar att barnet far illa tillsammans med sin mamma och mormor. Därför anser jag att Gerd Möllers visar på bristande kompetens. Mamman borde i vart fall ha riktad stödinsats, det är flickan väl värd. Hon har inte valt att leva på det sättet som hon gör. Det står till och med att när mamman pratar om snopp och pappa hörs flickan i bakrunden och gör bedömningen att flickan hör det. Det är mycket alarmerande och är ett övergrepp.
Vet du att man mamma INTE har riktad stödinstans? Vet du vilka andra insatser som i dagsläget ges? Tycker du att du får det redovisat?
Citera
2011-06-14, 10:34
Medlem
Citat:

Jag uppfattar också att iom att mamman försvann så fanns inte tiden att utreda ponken.

Det är ju väldigt synd och inte alls rättvisande för någon av parterna.
Det här gör det så svårt att resonera med dig. Du har bestämt att barnet far väldigt, väldigt illa hos mamman och mormor. Det finns inga indikationer på det förutom (det är illa) i relation till fadern.

Jag tycker också du balar ur när du talar om vika stödinsatser mm som du anser mamman borde ha. Är det domarens sak att fastslå ev åtgärder?

Ja, du tycker enskilda händelser är alarmerande. Och jag håller med dig. Jag förstår bara inte hur du applicerar det långt utanför det egentliga problemet? Är det inte illa nog som det är? Det tycker iaf jag att det är.
Citera
2011-06-14, 10:41
Medlem
Citat:
För den här trådens skull var det ganska bra med Möllers beslut även om det såklart är katastrof för flickan som får lida längre.
Men kolla på micro113, hon tycker att beslutet är motiverat och att det framgår hur rådmannen tänkt. INGEN normalt funtad person skulle kunna påstå att beslutet är nöjaktigt motiverat (eller ens motiverat alls det framgår ju t.o.m. av motiveringstexten att alla skäl inte tas med (bl.a.)) eller att man kan se hur rådmannen tänkt. Detta ÄVEN om man efter att ha läst materialet skulle hålla med om att flickan borde fortsätta torteras av mamman. Det är helt enkelt omöjligt för en fungerande människa att komma fram till detta.

Ändå så påstår feministextremister som micro113 att de tycker att beslutet är välmotiverat och att rådmannens överväganden framgår av det. Om beslutet med samma motiveringen hade varit det omvända, hade då feministerna i tråden ansett att det var välmotiverat? Nej, och det förklarar också en massa andra saker med de olika positionerna.
Feminist-positionen (mot Daddy) handlar om att ha en åsikt och sedan tolka allt material till fördel för denna. Barnperspektivet (för Daddy) handlar om att tolka materialet förutsättningslöst och sedan skaffa sig en åsikt.

Jag undrar varför du helt enkelt inte polisanmäler mamman? Om mamman torterar sitt barn så finns det alla skäl i världen.

Man får väl anta att GM läste igenom hela matreialet och tog beslut efter helheten. Inte utifrån en halvgjord utredning.

Jaja, alla är feminister och har en kollektiv skuld i ponkens problem. Ja alla utom de som håller med ponken, så klart! Vad har du tänkt att göra åt det? Bara skylla på någon annan som vanligt?
Citera
2011-06-14, 10:49
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvaafaan
Jag uppfattar också att iom att mamman försvann så fanns inte tiden att utreda ponken.

Det är ju väldigt synd och inte alls rättvisande för någon av parterna.
Det här gör det så svårt att resonera med dig. Du har bestämt att barnet far väldigt, väldigt illa hos mamman och mormor. Det finns inga indikationer på det förutom (det är illa) i relation till fadern.

Jag tycker också du balar ur när du talar om vika stödinsatser mm som du anser mamman borde ha. Är det domarens sak att fastslå ev åtgärder?

Ja, du tycker enskilda händelser är alarmerande. Och jag håller med dig. Jag förstår bara inte hur du applicerar det långt utanför det egentliga problemet? Är det inte illa nog som det är? Det tycker iaf jag att det är.
Jag har bestämt mig utifrån dokumenten som finns att läsa, vad är det du egentligen du är ute efter och vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in