Citat:
Ursprungligen postat av JanHemming
Ja vad sägs om det, det är väl frågan om hur en sexårig person reagerar att inte få vara med sin mamma varje dag som hon är van att vara. På något sätt tror jag det påverkar henne. Hur ska man förklara det, din mamma gjorde så du inte fick träffa pappa därför har nu tingsrätten bestämt att du ska bo hos pappa. Din mamma har varit dum. Ja, hur ska hon ta nåt sånt. Men det är ju viktigt att pappan får träffa sitt barn också.
Nu är vi där igen, glömmer bort att det finns en framtid. Den är viktigare än någonsin, den skapar oss människor och gör oss till vilka vi är i vår utveckling. Klart det kommer att vara mycket jobbigt för henne, men erfarenheten av hur barn oftast fungerar kommer det inte vara traumatiskt hela livet. Jag har två syskon i min närhet som miste båda sina föräldrar som genom ett trollslag, på en sekund fanns inte föräldrarna mer. Barnen är vuxna nu, har egna familjer och är underbara männskor.
Det är så lätt att känna empati för det som sker nu, men ibland måste man se in i framtiden. Ta beslut som är svåra just nu och här där vetskapen att det kan vara ett livsavgörande beslut måste ligga bakom beslutet hur jobbigt det än är i nutid.