2009-06-30, 01:53
Medlem
Wistens avatar
Någon som har några "insideruppgifter" (skvaller) från det numera ryskägda företaget Kubal (fd Gränges metall) i S-vall?
Tydligen styrs personalen väldigt hårt utav ägarna. Arbetsplatsolyckor med dödlig utgång har blivit allt vanligare & vd:n är ofta i blåsväder. Ett antal ärenden hos kronofogden. indragningar på bläckpennor! bestraffningar m.m.

Några intressanta länkar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4311555.ab

http://sundsvallsnyheter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=2901&Ite mid=55

www.kubal.se
Citera
2009-06-30, 01:59
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisten
Arbetsplatsolyckor med dödlig utgång har blivit allt vanligare & vd:n är ofta i blåsväder.

Hur ofta har de dödliga olyckor?
Citera
2009-06-30, 02:01
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Arbetsplatsolyckor med dödlig utgång har blivit allt vanligare
allt vanligare? hur många anställda är dom, och hur många fler har dött per år sen ägarbytet?
Citera
2009-06-30, 06:59
Medlem
appe-s avatar
en dödsolycka på en svensk industri brukar nämligen vara en större nyhet än mazariner istället för guldklockor, så jag är förvånad över att det inte fanns mer om det, trots intensivt googlande.
Citera
2009-06-30, 07:01
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Hur ofta har de dödliga olyckor?

När folk inte inser att de måste skala Mazarinen innan de firar med den så är det lätt att sätta den i halsen. Den førlegade guldklockan var kanske mera svårtuggad vilket kan vara en av orsakerna.

I tillägg till IQ-relaterade missøden vore det faktiskt riktigt intressant att høra mer om alla dessa arbetsplatsolyckor med dødlig utgång. Hur ofta var det førr och hur stor är økningen på dødsfallsfronten?
Citera
2009-06-30, 10:27
Medlem
Wistens avatar
Ja okej. När man nämner dödsfall märkte jag nu att det är viktigt att veta vad man pratar om. Jag ska nog säga att jag inte vet så mycket om dom egentligen & jag har inga siffror på det.
Skulle väl kanske utelämmna det i mitt första inlägg & hålla mig till mazarinen istället =P

Dom har ju haft nått stort & uppmärksammat dödsfall & ett flertal onödiga arbetsplatsolyckor dom senaste åren & det känns som om ryslands dåliga rykte lever upp till dom. Pratar man allmänt med folk så är dom kraftigt emot hur den ryska ledningen sköter fabriken. Det stog att läsa om i länkarna i första inlägget.

Hittade en artikel om ett dödsfall, läs den & sedan nöjer vi oss med det & drar ett streck över den punkten & återgår till mazarinera eller övrigt företagsskvaller hos Kubal. Om nån anställd vågar träda fram eller är allt för rädd för ryssarna =)

http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/DA09D6AB5FCF8DA9C12571F500485580?OpenDocument
Citera
2009-06-30, 11:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ja okej. När man nämner dödsfall märkte jag nu att det är viktigt att veta vad man pratar om. Jag ska nog säga att jag inte vet så mycket om dom egentligen & jag har inga siffror på det.
Skulle väl kanske utelämmna det i mitt första inlägg & hålla mig till mazarinen istället =P

Dom har ju haft nått stort & uppmärksammat dödsfall & ett flertal onödiga arbetsplatsolyckor dom senaste åren & det känns som om ryslands dåliga rykte lever upp till dom. Pratar man allmänt med folk så är dom kraftigt emot hur den ryska ledningen sköter fabriken. Det stog att läsa om i länkarna i första inlägget.

Hittade en artikel om ett dödsfall, läs den & sedan nöjer vi oss med det & drar ett streck över den punkten & återgår till mazarinera eller övrigt företagsskvaller hos Kubal. Om nån anställd vågar träda fram eller är allt för rädd för ryssarna =)

http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/DA09D6AB5FCF8DA9C12571F500485580?OpenDocument

Ok. Men før ordningens skull, det dødsfallet inträffade føre ryssarna tog øver. Så i praksis har de väl rensat upp i dødsträsket.

När man läser artiklarna så framstår det som att det mest är gnäll eftersom vissa førdelar som føretaget tidigare hade nu dras in under en tid. Jag tycker personligen att man kanske skulle ta en liten realitycheck från bägge sidor och se på vad dessa symbolhandlingar egentligen är värda. Är det värt att offra solidariteten om man måste kicka en anställd så resten skall få sommarfest och guldklocka, eller kan man offra sig som anställt och førstå føretagets situation? Finns det inget annat man kan spara in på som føretag utan att slå ned på något som kan leda till dålig stämning i føretaget. Låter som en liten kulturkrock...
Citera
2009-06-30, 12:19
Medlem
Wistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Ok. Men før ordningens skull, det dødsfallet inträffade føre ryssarna tog øver. Så i praksis har de väl rensat upp i dødsträsket.

När man läser artiklarna så framstår det som att det mest är gnäll eftersom vissa førdelar som føretaget tidigare hade nu dras in under en tid. Jag tycker personligen att man kanske skulle ta en liten realitycheck från bägge sidor och se på vad dessa symbolhandlingar egentligen är värda. Är det värt att offra solidariteten om man måste kicka en anställd så resten skall få sommarfest och guldklocka, eller kan man offra sig som anställt och førstå føretagets situation? Finns det inget annat man kan spara in på som føretag utan att slå ned på något som kan leda till dålig stämning i føretaget. Låter som en liten kulturkrock...

Ja det är ju sant. Även fast det var den ryske vd:n åkte dit på det. Han fick väl stå för den gamla vd:ns misstag helt enkelt.

Ja det handlar nog till stor del om en kulturkrock också. Backar man över tex en sopkvast med trucken eller använder för mycket pennor skall man straffas med städning i källaren =) Det är väl så det funkar i Ryssland... och här.
Citera
2009-07-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ja det är ju sant. Även fast det var den ryske vd:n åkte dit på det. Han fick väl stå för den gamla vd:ns misstag helt enkelt.

Ja det handlar nog till stor del om en kulturkrock också. Backar man över tex en sopkvast med trucken eller använder för mycket pennor skall man straffas med städning i källaren =) Det är väl så det funkar i Ryssland... och här.

Vad vill du veta? Bara att fråga!
Citera
2009-07-03, 21:37
Medlem
Wistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikkan
Vad vill du veta? Bara att fråga!

Allt som är negativt...

Men det vore ju roligt att få veta hur det var med det där bestraffningsjobbet som stog i Sundsvalls Nyheter, Är det verkligen sant att man blir nerkörd i "källaren" om man gör något fel/misstag?

Hur går snacket på fabriken? Är det nå mer missnöje än vanligt över ledningen/driften?

Mycket ryssar på golvet? Snart kanske fabriken rentutav invaderas utav trailertrash ryssar som gör allt för en skitlön. (hmm kanske gick till lite överdrift där)

Är du själv missnöjd över något?
Citera
2018-04-13, 22:05
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Någon som har några "insideruppgifter" (skvaller) från det numera ryskägda företaget Kubal (fd Gränges metall) i S-vall? Tydligen styrs personalen väldigt hårt av ägarna. Arbetsplatsolyckor med dödlig utgång har blivit allt vanligare & vd:n är ofta i blåsväder. Ett antal ärenden hos kronofogden. indragningar på bläckpennor! bestraffningar m.m...

En typisk arbetsmiljö som blir värre då kineser eller ryssar tar över. Det går knackigt för ryssägda Kubal, för att uttrycka det milt. De får inte in några pengar pga sanktionerna.
www.svtplay.se/video/17485994/rapport/rapport-13-apr-19-30-3?position=1174&cmpid=del:em:20180413:ikvall-1930la:lp
http://kartor.eniro.se/m/r1HlJ
Senast redigerad av Svärje 2018-04-13 kl. 22:21.
Citera
2020-07-27, 21:36
Medlem
Vad vill ni veta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem