2009-06-30, 01:28
Medlem
Späks avatar
Enligt en bekant till mig som bor på Hässleholmen har där under en tid varit "ett jävla liv".

Polis har enligt uppgift fått fly från platsen då vida numerärt överlägsna ungdomsgäng skall ha blivit hotfulla.

Poliserna skall enligt uppgift från min bekants bekant, dessutom ha kallat människor för "apa" och ombett människor att "gå tillbaka till din apbur". Poliserna skall även ha slagit en äldre kvinna som kom ut för att blanda sig i polisernas angelägenhet med hennes son.

Poliserna har enligt uppgift även bett människor att "åka tillbaka till djungeln".

Uppgifterna kommer från en relativt trovärdig källa, men jag vet ej om allt förutom liknelser med människor vid apor är självupplevt av källan.

På Hässleholmen har det även klottrats dödshot mot poliser.

Nu brann det även på Hässleholmen och en del vandalisering skedde.

Undertecknad var nyligen och hälsade på sin bekant på Hässleholmen, väl där kom jag i samtal med ett gäng "yngre förmågor" som uttryckte sig väldigt missaktande emot både poliser och det svenska samhället, samt svenskar i sig. De verkade glorifiera de senare händelserna i Rosengård och ville veta hur många ggr. undertecknad varit där och om jag blivit rånad där.

Allt som allt var ungdomarna väldigt fokuserade på kriminalitet och brott, samt uttryckte starkt negativa åsikter mot rättsväsendet, däribland polisen.

Hur upplever ni som bor eller besöker dessa områden i Borås situationen?

Finns det risk för en utveckling liknande den i Rosengård? Är poliserna i Borås klumpiga nog att fälla sådana uttalanden, har de inte lärt sig av sina kollegor i Malmö?

Lite om den senaste tidens händelser i BT: http://www.bt.se/nyheter/boras/stokigt-pa-hassleholmen-i-natt-polisen-misstanker-ungdomsgang(1399436).gm
Citera
2009-06-30, 01:48
Medlem
platyzmas avatar
Varför trodde dom att du varit ofta i Rosengård? =D Det där du beskriver kan du skriva om vilken Svensk stad som helst med mer än 50K befolkning (i ghettot). På sommarlovet har många fattiga och fantasilösa invandrarbarn inte så mycket mer o göra än å kopiera nåt dom tror e ball.
Citera
2009-06-30, 01:59
Medlem
spazos avatar
Jadu inte enbart på Norry och Hässle det händer sådant. Sjöbo blir bara mer och mer "gangster" liknande.. Det händer mer och mer skit på torget som bara är typ 100 meter från vart jag bor. Ganska scary när jag vart tvungen att ringa polis då 1 gammal man blivit slagen grovt. Resultatet, kille med 4 bilringar, och då menar jag verkligen 4 bilringar! Han kommer ut och sätter sig i polis bilen, dom kör iväg.. Även detta fanns/finns i BT.
Citera
2009-06-30, 03:17
Medlem
Eliza CTs avatar
Detta är nog bara vad man kan förvänta sej. Och just nu när det är sommar och skolorna slutat. Massor av ledig tid.
Rimligen borde ju myndigheterna ha lärt sej en del av vad som hänt på Rosengård.
Nu håller 20 extrainsatta närpoliser ordning på brasorna på Rosengård.
Skillnaden är bara att nu dras dom till andra områden.
Ja, det är ju inte på Rosengård dom rånar sina grannar utan på andra områden.
Mvh
Citera
2009-06-30, 13:21
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Varför trodde dom att du varit ofta i Rosengård? =D Det där du beskriver kan du skriva om vilken Svensk stad som helst med mer än 50K befolkning (i ghettot). På sommarlovet har många fattiga och fantasilösa invandrarbarn inte så mycket mer o göra än å kopiera nåt dom tror e ball.

De drog av någon anledning upp Rosengård som ett bra exempel på hur det kan gå. Vad de egentligen var missnöjda med framgick inte. När jag frågade dem om de någonsin varit där så hade de ju inte det, men de visste väldigt mycket och tyckte att händelserna där var bra. När det kom fram att jag själv besökt Rosengård vid olika tillfällen gjordes det stora ögon.

Det är just kopieringseffekten du nämner som fick mig att börja fundera kring nämnda ställen i Borås. Det vi nu har sett skulle ju med tillräckligt mycket otur och illvilja kunna vara upptakten till en form utav rosengårdseffekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Detta är nog bara vad man kan förvänta sej. Och just nu när det är sommar och skolorna slutat. Massor av ledig tid.
Rimligen borde ju myndigheterna ha lärt sej en del av vad som hänt på Rosengård.
Nu håller 20 extrainsatta närpoliser ordning på brasorna på Rosengård.

Jag tänker ungefär som du, att så kan det gå när allt fler och fler ungdomar går hemma. Vad det gäller vad myndigheterna har lärt sig och inte, så vet jag faktiskt inte. Jag blev förvånad när jag fick höra vad polisen skulle ha sagt till några av de boende. Det känns som att efter apejävelspektaklet i Malmö så borde farbror och faster blå fått ganska hårda munkavlar nedtryckta i halsen. De har helt enkelt inte råd med liknande fasoner.

Om nu dessa "oroligheter" håller i sig och någon får för sig att det är en skitbra idé att anlägga bränder, så dröjer det nog inte länge fören stenkastningen är igång, sedan grips någon kanske en smula hårdhänt och sedan eskalerar det hela.
Citera
2009-06-30, 13:32
Medlem
platyzmas avatar
Vad jag har fattat det som har det varit riktigt mycket eld, stenkastning och "allmänt mindre upplopp" i Stockholms norra ghettosmet hela tiden sen Rosengårdsfadäsen. Dessutom har det varit en hel del i Angeredsområdet i Gbg. Verkar dock som Sthlms och Gbg-polisen ligger så lågt dom kan visavi media för att inte blåsa upp nåt, vid denna tiden på året är, som tidigare förklarats, kopieringsrisken maximal.

Att en polis blir så sjukt trött på strul-ungarna att han slänger iväg nåt är väl inte så konstigt? Om du jobbade 5 dar i veckan och du 4½ dag i veckan fick ta hand om BARA störiga rödhåriga så skulle du nog kläcka ur dig nåt om "gingers" tillslut....
Citera
2009-06-30, 13:38
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Att en polis blir så sjukt trött på strul-ungarna att han slänger iväg nåt är väl inte så konstigt? Om du jobbade 5 dar i veckan och du 4½ dag i veckan fick ta hand om BARA störiga rödhåriga så skulle du nog kläcka ur dig nåt om "gingers" tillslut....

O nej, undertecknad hade nog inte kunnat hålla tand för tunga, men sen anser jag mig inte vara lämplig för polisarbete heller. Jag förstår definitivt att de brister ibland då de ständigt utsätts för hela krevader med skit, men att de brister i just det ordvalet, just nu, förvånar faktiskt mig.
Citera
2009-06-30, 13:46
Medlem
platyzmas avatar
Tror bara dom slänger ur sig det som dom vet tar mest, vissa av dom drömmer nog om att ungarna ska ge sig på riktigt upplopp o därmed får poliserna legitim anledning att randa dom friskt...
Citera
2009-06-30, 15:04
Medlem
rsts1s avatar
så här skrev en polis i BT

"Här kommer lite fakta kring vad som skedde och varför...
Jag var med vid ingripandet både på natten mellan torsdag o fredag och vid händelsen på Hässleholmen då några individer avlägsnades från platsen.

Vi har på Hässleholmen ett antal individer som ställer till med mycket bråk och stök. Och ett flertal av dessa för oss välkända personer gick upp och ner längs Stora Brogatan under natten och störde ordningen. De gick i samlad trupp och skanderade i kör: "alla vi som hatar polisen klappar nu". De sparkade omkull parkbänkar, kastade en ölflaska i huvudet på en kvinna och skrek o bråkade i över en timma. Trots att de fick ett flertal uppmaningar att upphöra med ordningsstörningarna och bege sig från platsen struntade de i det. De fortsatte sitt oaccepptabla sätt och de hade för länge sedan överskridit den gräns som gäller för övrig allmänhet var gäller beteendet. När en polispatrull skulle ingripa mot en av de värsta bråkstakarna försökte hans vänner frita honom varpå händelsen eskalerade och ett flertal poliser fick ingripa mot gruppen. Då stod vi poliser uppradade och sade till bråkstakarna att backa från platsen. De skrek och vägrade backa varför pepparspray användes. De som därefter avvek från platsen sprang till krokshallstorget och fortsatte ordningsstörandet varpå de blev omhändertagna med stöd av LOB (lagen om omhändertagande av berusade). De gjorde under kvällen sig skyldiga till en del brott som de nu är misstänkta för.

Det som hände på Hässleholmen var att en bil kontrollerades på våglängdsgatan och de individerna i bilen ville inte acceptera att kvarstanna i bilen, de förklarade att här på Hässleholmen var det de som bestämde och de började bråka och krångla. Om individerna gör som de blir tillsagda av polisen så kommer ingenting av det som skett att inträffa, det är ett resultat av att de vill ha bråk, ordningsstörningar och annan brottslighet som leder till våra ingripanden. I den gruppen jag talar om ingår såväl invandrare som svenskar varför det inte kan påstås att det skulle vara någon diskriminering det handlar om.

Under natten till fredagen var det inte mindre än fyra (av varandra oberoende individer) som frågade mig varför vi inte ingriper utan låter dem hållas... och när allmänhet började skadas (flaska i huvudet) var vi såklart tvugna att ingripa. Efter ingripandet fick vi kommentarer som, det var bra att ni ingrep, men ni skulle gjort det tidigare under kvällen (detta håller jag med om). Folk måste förstå att det är inte vanliga killar det handlar om här utan kriminella tuffingar som tror de kan skrämma allmänhet och polis till respekt.

Jag är den förste att skriva under på att det stora flertalet ungdomar på Hässleholmen är bra killar och tjejer som sköter sig, men de som vägrar acceptera de lagar vi har och gillar att terrorisera andra människor kommer vi fortsätta ingripa emot, det måste vi göra annars har vi gett upp!

Från en polis som inte vill annat är att alla ska få leva i lugn och ro i ett land där vi har respekt för varandra och varandras olikheter.

Postad av Polis som var med.... 2009-06-30 13:57
"

vilka tafatta poliser

väntar ända tills folk får flaskor i huvudet innan dom ingriper
vad fan har polisen sina pistoler rada upp ligisterna och sedan ett nackskott så slipper vi packet
Citera
2009-06-30, 15:38
Medlem
Schlaktarnns avatar
Snälla har du precis vaknat? Har varit så här tex i Årby, Fröslunda eller skiftinge i Eskilstuna i flera år nu.. Det händer överallt i Sverige, nu har det tydligen kommit dit också..
Citera
2009-06-30, 21:08
Medlem
brumbrum666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
O nej, undertecknad hade nog inte kunnat hålla tand för tunga, men sen anser jag mig inte vara lämplig för polisarbete heller. Jag förstår definitivt att de brister ibland då de ständigt utsätts för hela krevader med skit, men att de brister i just det ordvalet, just nu, förvånar faktiskt mig.

Ärligt menad komplimang: Din språkliga styrsel synes mig särdeles stabil, så vore jag en spelande man, skulle jag gärna sätta en slant på din framgång i den delen av polisarbetet.
Citera
2009-06-30, 21:19
Medlem
PreDampors avatar
Fanns bara "i fantasin" för 20-30 år sedan. Idag, en realitet.

Dock så framkallar det ju fysiskt illamående då ghettogäng får gå omkring och löp amok. Polisen måste vara mycket mycket hårdare och omedelbara straff med jourdomstolar måste införas.

Utvisning av samtliga släktmedlemmar inom 48 timmar, så skulle inte dessa "problem" finnas.

Men det är ju Sverige och man har ju "röstat fram" denna situation så det här är och kommer vara vardag lång tid framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in