2009-06-29, 22:57
Medlem
Hej. nagon som kan hjalpa mej?

Jag har installerat ubuntu pa min laptop, sparade halva hdd som ledigt utrymme.

Ubuntu fungerade bra, men sen installerade jag XP pa det lediga utrymmet.

Efter det kan jag inte langre boota Ubuntu. Utan XP startar direkt istallet.
Citera
2009-06-29, 23:00
Medlem
herrpages avatar
Får nog installera ubuntu efter xp .
Citera
2009-06-29, 23:07
Medlem
TripPels avatar
Precis. Installera först XP sedan Ubuntu.

Microsoft har inget intresse att göra livet lätt för en datoranvändare som vill testa olika operativsystem.
Citera
2009-06-29, 23:19
Medlem
Holger Meinss avatar
Det som har hänt är att Windows XP har skrivit över MBR (Master Boot Record), så att GRUB (gör så att man kan välja operativsystem vid boot) inte längre startar. Du behöver nu installera GRUB igen för att kunna boota upp till Ubuntu. Efteråt kommer du förhoppningsvis kunna välja om du vill starta Ubuntu eller Windows när du startar datorn. Det är inte nödvändigt att ominstallera Ubuntu, man behöver bara installera GRUB igen.

Instruktioner för att göra det finns här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=38492
Citera
2009-06-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
Det som har hänt är att Windows XP har skrivit över MBR (Master Boot Record), så att GRUB (gör så att man kan välja operativsystem vid boot) inte längre startar. Du behöver nu installera GRUB igen för att kunna boota upp till Ubuntu. Efteråt kommer du förhoppningsvis kunna välja om du vill starta Ubuntu eller Windows när du startar datorn. Det är inte nödvändigt att ominstallera Ubuntu, man behöver bara installera GRUB igen.

Instruktioner för att göra det finns här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=38492

Tack så mycket för tipset. men jag är inte helt i mål ännu.

Jag följde instruktionerna. Nu startar Ubuntu istället för windows, men jag kan fortfarande inte välja OP själv. dvs jag kan nu inte starta windows.
Citera
2009-07-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonkanjag
Tack så mycket för tipset. men jag är inte helt i mål ännu.

Jag följde instruktionerna. Nu startar Ubuntu istället för windows, men jag kan fortfarande inte välja OP själv. dvs jag kan nu inte starta windows.
Du måste lägga till windows XP i GRUB (bootloadern som ubuntu använder)

antar att du har windows på partition 2, hårddisk 1, lägg till det här längst ner i /boot/grub/menu.lst (du måste ha superanvändare behörighet)

Kod:
title Windows XP
root(hd0,1)
makeactive
chainloader +1

EDIT: har inte ubuntu atm så kan någon kolla att det är rätt? inte helt säker ^^

annars tror jag det finns en entry för windows i menu.lst redan som du kan kommentera ut.
Citera
2009-07-02, 20:50
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knirgh
annars tror jag det finns en entry för windows i menu.lst redan som du kan kommentera ut.
Det man måste komma ihåg isåfall är att ändra partition från vilken Windows ska bootas ifrån.
Citera
2009-07-02, 21:41
Medlem
Holger Meins har rätt, och för att vara ännu mer tydligare så fungerar det såhär:

exempel: root(hd0,2)

första siffran är hårddisk, i den här fallet nr 1
andra siffran är partition, i det här fallet nr 3

som du ser börjar räkningen på 0

EDIT: det heter hårddisk inte hårdisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in