2009-06-29, 17:04
Medlem
hejpodejs avatar
Hejsan.
Jag har sökt Matematik A till hösten, en kurs innehållandes Linjär algebra, Elementär algebra, analys A1 och A2.
Problemet är att jag får lite ångest, kommer jag klara de här kurserna?
Jag har läst matematik E och även diskret matematik med finfina betyg, tog studenten i år.
Behöver jag fräscha upp minnet lite? Vad kan jag öva på för att inte halka efter allt för mycket?
Citera
2009-06-29, 18:10
Medlem
Mona700s avatar
Menar du Komvux ?
Citera
2009-06-29, 18:21
Medlem
hejpodejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona700
Menar du Komvux ?

Nej, detta rör som jag sa Linjär algebra, Elementär algebra, analys A1 och A2
Citera
2009-06-29, 18:23
Medlem
Du kommer klara det som en dans, jag gjorde det efter att ha läst MaD och ingen diskret.
Citera
2009-06-29, 18:40
Medlem
hejpodejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Du kommer klara det som en dans, jag gjorde det efter att ha läst MaD och ingen diskret.

skönt! lättar på ångesten lite..
Citera
2009-06-29, 18:42
Medlem
speedycarlitos avatar
vänta nu?,

du har läst matte e?,

men du är nervör för matte a?

varför vill du läsa matte a ?
mvh
Citera
2009-06-29, 18:49
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedycarlito
vänta nu?,

du har läst matte e?,

mvh

Han talar om universitetsmatematik.
Citera
2009-06-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedycarlito
vänta nu?,

du har läst matte e?,

mvh
Killen pratar om högskolematte..

Det kommer säkert att gå bra iaf. De saker du kommer att möta kanske kommer att vara lite annorlunda från vad du är van med sedan tidigare men du vänjer dig.
Citera
2009-06-29, 19:34
Medlem
hejpodejs avatar
tack så mycket för svaren. men undrar en sak till, hur är det med betyg när man läser på universitet egentligen? Jag vet att det finns olika betygskalor på olika program, men är det lika viktigt att få toppbetyg som i gymnasiet? Känns lite som att så länge man klarar det så är det gött liksom
Citera
2009-06-29, 21:22
Medlem
D'mons avatar
Människor skyddar sig alltid bakom "betyg spelar väl ingen roll på universitetet", jag hävdar motsatsen. Betyg har alltid varit ett sätt att hävda sig och framstå i bättre dager, detta är givetvis på gott och ont. Det som jag hävdar är den stora skillnaden på universitetet är att det ofta visar vad man tyckte var intressant. Om jag ser över mina betyg från universitetet så är det en tydlig korrelation mellan bra betyg och det som jag tyckte var roligt och intressant. Det är något som jag tror stämmer för många andra.

Men hur det än är så är betyg alltid ett sätt att jämföra folk med varandra.
Citera
2009-06-29, 21:31
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Det kommer säkert gå bra för dig, oroa dig inte! Tänk så många idioter som klarat de kurserna tidigare (jag är seriös - idioter!), du kommer säkert också göra det bara du är beredd att lägga ner tid på det.

Vet inte vad som ingått i matte e på gymnasiet, men inför lin. alg. kan du ju titta lite på hur man räknar med matriser och vektorer. Det var nog den enklaste av de första mattekurserna. Inför analys 1 kan du kanske titta på lite svårare derivationer och integrationer. Det är vad jag minns i alla fall.

Angående betygen så skadar det såklart inte att ha goda betyg. Det kan ge dig fördelar när det kommer till examensarbete och liknande. Jag vet flera som har endast G, E och D, jag tror inte deras betyg imponerar på någon, speciellt inte en arbetsgivare med eftertraktade jobb.
Citera
2009-06-29, 22:28
Medlem
Tooners avatar
Självklart är det bra att kunna visa upp bra betyg, men de är inte lika viktiga som gymnasiebetyg. När du söker till högskolan är det (oftast) bara betygen du kan visa upp. När du söker ett jobb visar du upp dig själv vilket är viktigare än betyg så länge du har en examen, däremot kanske du rensas ut i en första sortering om du har låga betyg.

I min utbildning skiljer sig betygen så mycket åt att jag bara blir förvirrad när jag försöker läsa mina resultat, och uppenbarligen är det samma för arbetsgivare för ingen har kommenterat betyg alls på de jobb jag sökt.

Vissa kurser har bara ett betyg (G), vissa har G och VG, vissa har 3 och 4, vissa har 3, 4 och 5. Någon projektkurs har haft ett betyg på kursen, men flera betyg på projektet.

Satsa på bra betyg, det betalar sig säkert, men tänk mer på att du ska lära dig saker än få en extra bokstav på ett papper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in