2009-06-28, 23:24
Medlem
miklons avatar
Förmodligen en dum fråga, men jag har ingen erfarenhet av sådant här.

När man köper virke hos en bygghandel/brädgård, kan man då såga till (själv eller få det gjort) virket till hanterbara dimensioner? Dvs, om jag vill köpa något som säljs i längder om 3 m t.ex., kan man då få såga till det i t.ex. 1-metersbitar så att de går in i bilen?

Skiljer det sig mellan olika ställen kanske?
Citera
2009-06-28, 23:31
Medlem
Kenty-59s avatar
ja brukar inte vara nåt problem, brukar finnas så du kan låna en såg om dom inte är snälla och kapar det själv åt dig..
Citera
2009-06-28, 23:31
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Du betalar först och sågar sen. På i princip alla bygghandlar jag vet. Bara du betalat så skiter de i vad du gör, men du kan ju inte förvänta dig att de ska stå för skarvbiten som 'blir över'.
Citera
2009-06-28, 23:32
Medlem
Vanligen så betalar man per löp meter oavsett hur långa eller korta bitar man har sågat upp.
Och är det brädor som är tex 3m långa som man bara behöver 2m av så får du betala för 3m.
Citera
2009-06-28, 23:35
Medlem
miklons avatar
Ok, så generellt sett kan man alltså plocka på sig en bit på t.ex. 3 meter, betala den och sedan låna en såg och såga upp den i t.ex. tre 1 meters bitar eller vad man nu vill?

Att de inte vill sälja småsnuttar förstår jag, men jag funderade mest över om det brukar finnas möjlighet att såga till virket, så man inte står där med en 4-meters bit och ingen dragkrok eller tackräcke på bilen.
Citera
2009-06-28, 23:39
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ok, så generellt sett kan man alltså plocka på sig en bit på t.ex. 3 meter, betala den och sedan låna en såg och såga upp den i t.ex. tre 1 meters bitar eller vad man nu vill?

Att de inte vill sälja småsnuttar förstår jag, men jag funderade mest över om det brukar finnas möjlighet att såga till virket, så man inte står där med en 4-meters bit och ingen dragkrok eller tackräcke på bilen.

Nästan självklart att dom har en såg på en brädgård
Citera
2009-06-28, 23:40
Medlem
miklons avatar
Jojo, men jag tänkte att de kanske var snåla med att låna ut den.
Citera
2009-06-28, 23:44
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jojo, men jag tänkte att de kanske var snåla med att låna ut den.

Dom gångerna jag har köpt plank brukar det finnas fogsvans och annat att låna, och de flesta jag träffat på diverse brädgårdar är sköna personer.

Så det ska nog inte vara några problem
Citera
2009-06-29, 00:54
Medlem
cineramas avatar
Japp, överallt jag köpt brädor/skivor finns det såg. På vissa ställen kan man få sakerna uppsågade för en avgift, på andra ställen får man såga själv.

De för avgift kan vara bra om man t.ex. vill bygga någonting speciellt och vill få exakta bitar av skivor, t.ex. mdf eller laminat. Då lägger de upp på en speciell sågvägg o sågar upp exakta bitar.

Men för brädor är det enkelt, bara att såga. Ibland kan man såga innan man betalar, ibland betalar man först, sen sågar man. Oftast är det så att de stora kedjorna vill att du betalar först.

Om man går till en liten firma kan man ibland till och med få betala mindre än hela brädan om man bara ska ha lite. Men det finns förstås marginal, om man får en stump på 20 cm över så måste man förstås betala för hela. Det är ju så att de vill ha bitar som man kan sälja.
Senast redigerad av cinerama 2009-06-29 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in