Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-30, 18:44
  #2125
Medlem
Luffis avatar
Någon här som lyckats få jobb med ringa narkotikabrott? var ni tvungna och ta pissprov?
Känns som man kommer bli nekad av alla pga av det under de nästkommande intervjuerna.
Alla ber om utdrag nuförtiden, värsta är att detta skedde för ca 3 månader sedan.
Citera
2017-09-05, 11:51
  #2126
Medlem
lucys avatar
Tjena. Jag är 28 bast nu. När jag var ung (17) och dum torskade jag för skadegörelse. Jag ska nu söka jobb där de kollar på belastningsregister. Är jag "clean" s.a.s.?
Citera
2017-09-05, 16:17
  #2127
Medlem
Prekambriums avatar
Hej. Har en fråga jag skulle vilja ha ett svar på.

Vi säger att en person döms till fängelse i 1 månad 2010 och avtjänar det i november 2010
Samma person döms senare till dagsböter 2013.
Om personen i fråga inte hittar på några mer dumheter bör uppgifterna ha gallrats i november 2020 då fängelse ger en 10 års gallringstid medan dagsböter ger 5. Båda uppgifterna gallras alltså 2020, även dagsböter som annars skulle gallrats 2018?

Tacksam för svar
Citera
2017-09-05, 17:48
  #2128
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucy
Tjena. Jag är 28 bast nu. När jag var ung (17) och dum torskade jag för skadegörelse. Jag ska nu söka jobb där de kollar på belastningsregister. Är jag "clean" s.a.s.?
Ja, du är clean.
Citera
2017-09-05, 17:53
  #2129
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrsteg
Gäller detta även om personen denne vill arbeta för inte är ett barn, men likväl handikappad?

Har nämligen fått en person med utbildning mm men som är dömd på halsen, och har en annan person jag såklart hellre vill anställa som inte är dömd men saknar utbildning.
Är den ena redan anställd så får du ju bita i det sura äpplet.

Är de två icke-anställda så kan du helt enkelt se den andra som mer lämplig.
Citera
2017-09-08, 16:06
  #2130
Medlem
På polisens hemsida kan man beställa flera olika typer av belastningsregister. De som intresserar mig är dessa:

För arbete inom skola eller förskola (442.5)
För arbete med barn med funktionsnedsättning (LSS-verksamhet) (442.9)
För arbete på HVB-hem (familjehem) (442.7)
För arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg (442.14)

Vad är det egentligen för skillnad på dessa? Jag har ett utdrag och i det hänvisas det till skollagen (2010:800), lagen (2010:479( och lagen (2013:852). I övrigt så verkar det inte stå något alls om vilket utdrag det är.

Mitt dilemma är att jag söker jobb och beställer hem en del utdrag för att visa arbetsgivare men kuverten är likadana och innehållet säger mig inte så mycket. Hur ska jag veta vilket utdrag som är vilket?
Citera
2017-09-08, 18:06
  #2131
Medlem
Har erkänt bedrägeri, och förundersökningen skulle skickas in till åklagare idag. Begärde ut mitt belastningsregister för ett par dagar sedan då jag ska börja jobba inom LSS. Kommer det stå med något om detta i registret? Att man skäligen misstänkt för bedrägeri?

Fick ut ett register för 2 veckor sedan där det inte stod med, men nu kräver arbetsgivaren att jag ska ge dom det nya kuvertet oöppnat, så lite orolig om det står med.

Tack
Citera
2017-09-08, 19:01
  #2132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenclown
Har erkänt bedrägeri, och förundersökningen skulle skickas in till åklagare idag. Begärde ut mitt belastningsregister för ett par dagar sedan då jag ska börja jobba inom LSS. Kommer det stå med något om detta i registret? Att man skäligen misstänkt för bedrägeri?

Fick ut ett register för 2 veckor sedan där det inte stod med, men nu kräver arbetsgivaren att jag ska ge dom det nya kuvertet oöppnat, så lite orolig om det står med.

Tack

Har du inte blivit dömd så ska det inte stå något.
Citera
2017-09-08, 19:16
  #2133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenigaStenen
Har du inte blivit dömd så ska det inte stå något.
Vart kommer dessa uppgifter sparas då? Misstanke registret? Sitter inte det ihop med belastningsregistret?
Citera
2017-09-09, 21:48
  #2134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenclown
Vart kommer dessa uppgifter sparas då? Misstanke registret? Sitter inte det ihop med belastningsregistret?

Nää

På belastningsregistret står det bara brott där en dom finns eller strafföreläggande/åtalsunderlåtelse.

Du kan misstänkas för 100 olika grova brott men det står ingenting i belastningsregistret om du bara är misstänkt. Misstankeregistret får inte ens arbetsgivare del av om denne begär belastningsregistret.

Brott som finns i misstankeregistret gallras när brottet är utrett och när åtal väcks eller när domen kommer.
Citera
2017-10-18, 00:20
  #2135
Medlem
Prekambriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prekambrium
Hej. Har en fråga jag skulle vilja ha ett svar på.

Vi säger att en person döms till fängelse i 1 månad 2010 och avtjänar det i november 2010
Samma person döms senare till dagsböter 2013.
Om personen i fråga inte hittar på några mer dumheter bör uppgifterna ha gallrats i november 2020 då fängelse ger en 10 års gallringstid medan dagsböter ger 5. Båda uppgifterna gallras alltså 2020, även dagsböter som annars skulle gallrats 2018?

Tacksam för svar


Någon som kan svara?
MVH
Prekambrium
Citera
2017-11-10, 14:46
  #2136
Medlem
XTRVGNZs avatar
Hej,

Jag har begärt ett utdrag ur registret av typen för arbete med barn inom annat än skola och barnomsorg (föreningar mm stod det på blanketten).

Vad jag förstår är det endast en del grövre brott mot andra människor och sexualbrott som dyker upp på dessa då man av logiska skäl önskar att de som ska arbeta med barn inte har dömts för det.

Har man ett ringa narkotikabrott från år 2014 i bagaget (strafföreläggande, dagsböter) bör det alltså inte synas i utdraget för arbete med barn?

Av det jag kunnat läsa mig till är jag hyfsat säker på att det inte kommer synas men finns det någon annan med ringa narkotika som begärt utdrag för arbete med barn och kan säga hur det ligger till för att lugna mina nerver?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback