• 2
  • 3
2004-01-12, 09:42
Medlem
Imperialistics avatar
ola18->Det du skriver är förvisso inte fel, men det är inte så man definerar storleken på ett set, matematiskt. Man kan inte säga hur stort ett oändligt stort set är, men man kan jämföra det med andra set och det gör man genom att se om man kan göra injective, resp surjective funktioner på den.

Man kan bevisa att de naturliga talen är det minsta oändliga setet, och att de reella talen är större. De bevisen är ganska invecklade och lite för långa för att jag ska gå in på dem här.

Läser du matte? Fråga isåfall någon proffessor så kan de nog förklara bättre, jag kan fråga mina lärare om de har någon bra länk.

Lite svengelskt men iaf
Citera
2004-01-12, 10:52
Medlem
ola18s avatar
imperalistic! Jag hade fel, läste inte ditt inlägg till slut, förlåt!

jo jag läser matte... tagit 65 poäng så jag tror inte att det ska behövas.

Något som är ganska lustigt och som fittar till i huvudet rejält är att en äkta delmängd av en oändlig grupp kan ha lika stor kardinalitet som mängden själv. =)
Tex Z och Z+ (=N/{0}.

Beviset varför de reela talen har större kardinalitet är inte alls svårt. Eftersom Q och Z (och Z+) har samma kardinalitet så räcker det med att bevisa att mellan varje heltal så finns det oändligt med reela tal

[EDIT: slarv- och stavfel]
Citera
2004-01-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAmI
Tack för ett mycket intressant svar, udda boktips.
Jag försöker förstå vad du skriver, och fasnar i början;

Eftersom du låter c vara en mängd, vad menar du med:
c < c + 2
Menar du något i stil med:
c < c U {2}
... där vi låter jämförelseoperatorn < ta mängder, eller, antalet element i mängder, som argument?

Ja, jag menar precis det.
Eftersom man kan tänka på en mängd både som ordinal och kardinaltal så finns det egentligen två "+" operationer och två "<" relationer. För kardinaltal är "+" union och "<" inklusion. För ordinaltal behöver vi ta hänsyn till ordningen också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in