Sitter här med ett litet miniprojekt i excel. Det är nämligen så att jag har skrivit ihop ett litet formulär som räknar ur den areal på botten som ett ekolod täcker vid ett specifikt djup som användaren anger. Som en fortsättning på formuläret tänkte jag infoga en graf brevid formuläret som kan ge lite översikt hur arean beror på djupet. Jag har ritat upp en graf över de 10 första metrarna, och respektive area. Som ni kanske förstår är grafen ej linjär och detta försvårar det hela ganska mycket.. Jag vet att det finns oändligt många funktioner som kan passa in här, men jag tänkte att någon av er kanske skulle kunna hjälpa mig med att hitta en passande och relativt enkel funktion som beskriver grafen.
Tio första meter ser ut som följer (djup först, area därefter):
Det finns en fuktion i Excel som anpassar en ekvation efter en graf. I Excel 2007 ligger den under "trendlinje".
Jag rekommenderar polynomet y=0,097x^2.
Tackar! Ska prova det snarast. Kan passa på att även fråga hur du kom fram till y=0,097x^2 ? Väldigt smidig, och så är den självklart korrekt. Tycker att jag borde ha kunnat komma på något sådant själv faktiskt
Jag använde funktionen i Excel som anpassar en ekvation efter en graf.
Haha, smart. Ska försöka hitta något liknande på min laptop, använder nämligen open office på den och allt är inte precis likadant, men det finns säkert något liknande.
Efter tillämpning av tankeverksamhet ser man direkt att det är fråga om en kurva av formen kx².
Det är frågan om en area som förhåller sig till en sträcka; då bör man inse att x² eller något liknande är med i leken.