Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-27, 18:48
Bannlyst
hejsan!

Innan jag ger mig iväg och köper en hårdvaru synth så undar jag om det inte finns några mjukvaruprogram som ger mig möjlighet att binda tangentbordet till keys på klaviaturen. Jag vill alltså kunna spela in i logic så jag antar att programmet måste vara kompartibelt på något sätt. Är lite ny inom mac-världen så all hjälp uppskattas!

MVH Etaro
Citera
2009-06-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
hejsan!

Innan jag ger mig iväg och köper en hårdvaru synth så undar jag om det inte finns några mjukvaruprogram som ger mig möjlighet att binda tangentbordet till keys på klaviaturen. Jag vill alltså kunna spela in i logic så jag antar att programmet måste vara kompartibelt på något sätt. Är lite ny inom mac-världen så all hjälp uppskattas!

MVH Etaro

Såhär är det.
Logic klarar av något som heter AU (Audio Units.) Du måste ladda ner AU och installera på Logic och sen starta nån AU för att se de synthar och ljud du har installerat. Hela AU grejen är extremt krånglig och alla ljud och effekter finns såklart inte. AU är en bög version av VST/VSTi som är för Cubase.

Då Apple inte gillar nån så måste de göra om VST/VSTi till va de kallar AU för att de ska funka. De kan med andra ord inte ge sig och acceptera VST/VSTi.
Så om du vill leka med Logic och så, då krävs det att lära sig installera AU och sen hitta privata torrentsiter för att hitta AUs, då det inte är så vanligt som VST/VSTi.

Sen så ska du inte behöva nån synth, då synth är betydligt dyrare och har inbyggda ljud, då är det kanske bättre att köpa en MIDIController. Alltså en "synth" men som inte har ljud alls, då ljudet är från AU som du kör på Logic.

T.ex så laddar du ner elefantljud i AU och kopplar till din MIDIController och sen när du spelar på tangenterna så får du ut elefantljud, det är de bästa som finns inom AU och Apple, så om du vill göra popmusik med elefantljud, då funkar Logic med AU.

Annars rekommenderar jag dig Cubase istället, där VST/VSTi är simpla att installera, lätta att hitta och alla synth du kan tänka dig finns i VST. Perfekt att hitta alla sorters ljud.

Sen har du Reason också. Däremot så funkar varken AU eller VSTi i Reason då det inte ens är i närheten av den sortens program. Har iofs läst att de ska komma programvara till Mac där man kan läsa av VST/VSTi utan att behöva konvertera till AU, om det är sant, då har Apple och Steve Död förstått att AU är skit.
Citera
2009-06-27, 23:28
Medlem
corals avatar
Hej!

Att installera en AU-plug är lika lätt som att dra och släppa en fil. Det känns som föregående inlägg var ganska vinklat ur ett perspektiv.

Jag själv har arbetat med båda plattformar och har även utvecklat ett fåtal pluggar till VST/AU/RTAS. Att AU skulle vara en "bögversion" av VST är något jag inte är beredd att hålla med om då det är både lättare att koda och testa. Anledningen till att det inte är lika utbrett ännu är väl antagligen för att AU inte har haft den stora marknadsandel som VST har.

Dom flesta moderna pluggar idag (nästan alla) utvecklas alltid för AU och VST och oftast RTAS med. Eftersom Protools i princip är ledande på highend marknaden (inte hemmastudiomarknaden eller semipro) så är RTAS faktiskt dit många pluggar kommer.

Det som är positivt med att utveckla en plugg är att det oftast är väldigt enkelt att porta mellan varandra, därför spelar det ingen roll om det är en "bög" version.

Men för att återgå till din fråga, eftersom Logic sänder Midisignaler till den pluggen du har valt att använda så kommer det fungera, Logic har även en hel del inbyggda instrument du kan prova på som är ganska smidiga. Dom låter inte allt för bra men helt okej för nybörjaren som vill få koll på Logic.

Mer du kan kika på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Units
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology
http://en.wikipedia.org/wiki/Real_Time_AudioSuite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här