Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
hejsan!
Innan jag ger mig iväg och köper en hårdvaru synth så undar jag om det inte finns några mjukvaruprogram som ger mig möjlighet att binda tangentbordet till keys på klaviaturen. Jag vill alltså kunna spela in i logic så jag antar att programmet måste vara kompartibelt på något sätt. Är lite ny inom mac-världen så all hjälp uppskattas!
MVH Etaro
Såhär är det.
Logic klarar av något som heter AU (Audio Units.) Du måste ladda ner AU och installera på Logic och sen starta nån AU för att se de synthar och ljud du har installerat. Hela AU grejen är extremt krånglig och alla ljud och effekter finns såklart inte. AU är en
bög version av VST/VSTi som är för Cubase.
Då Apple inte gillar nån så måste de göra om VST/VSTi till va de kallar AU för att de ska funka. De kan med andra ord inte ge sig och acceptera VST/VSTi.
Så om du vill leka med Logic och så, då krävs det att lära sig installera AU och sen hitta privata torrentsiter för att hitta AUs, då det inte är så vanligt som VST/VSTi.
Sen så ska du inte behöva nån synth, då synth är betydligt dyrare och har inbyggda ljud, då är det kanske bättre att köpa en MIDIController. Alltså en "synth" men som inte har ljud alls, då ljudet är från AU som du kör på Logic.
T.ex så laddar du ner elefantljud i AU och kopplar till din MIDIController och sen när du spelar på tangenterna så får du ut elefantljud, det är de bästa som finns inom AU och Apple, så om du vill göra popmusik med elefantljud, då funkar Logic med AU.
Annars rekommenderar jag dig Cubase istället, där VST/VSTi är simpla att installera, lätta att hitta och alla synth du kan tänka dig finns i VST. Perfekt att hitta alla sorters ljud.
Sen har du Reason också. Däremot så funkar varken AU eller VSTi i Reason då det inte ens är i närheten av den sortens program. Har iofs läst att de ska komma programvara till Mac där man kan läsa av VST/VSTi utan att behöva konvertera till AU, om det är sant, då har Apple och Steve Död förstått att AU är skit.