Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
håller med om allt du skriver, kategori 3 är helt klart klurigast, men också roligast

det är då man verkligen känner att man lär sig ett nytt språk.
en del av mig börjar tro att glosträning i sig är ganska värdelöst utan man ska plugga texter, glosorna kommer på köpet. Denna tråd kom väl mest till pga av att jag också översätter mycket låttexter och där blir det en hel del glosor i svårbegripliga sammanhang, inte optimalt, men jag gillar ju musik

Det ar val ingen som sager att man bara ska plugga glosor? Daremot nar du laser en text sa kommer du marka att det ar vissa ord du inte forstar. Da plockar du ut dem och repeterar dem nagra ganger innan du laser om texten. Att lasa om texten om och om och om igen kommer inte pa nagot satt vara snabbare eller mer effektivt for inlarning av de ord i texten du inte forstar.
Mina asikter kommer fran erfarenheten att ha lart mig ett nytt sprak, inte framst genom sprakstudier utan studier pa spraket i fraga. Las en sida, plocka ut orden man inte kan, oversatt dem, las texten igen och forsta den. Nasta sida gor man likadant, och nasta, och nasta, och nasta... Vissa ord satter sig efter forsta gangen, andra ord kommer man stota pa tio-femton ganger innan man har betydelsen klar for sig utan att behova anvanda markorpennan. Lustigt nog har jag upptackt att jag har absolut svarast for smaord, prepositioner, ersattningsord och liknande medan "stora ord" satter sig ratt snabbt.
Man maste kunna orden innan man pa ett effektivt satt kan ta sig an hela texter helt enkelt. Visst kan man borja med texter, men vad hander da? Jo, det blir som en enda lang gloslista. Dessutom kommer det ta en javla tid for dig att se regler, sammanhang och sa vidare. Darfor ar gloslistor riktigt bra, speciellt nar det galler verb.
Som exempel sa star ju inte alla bojningsformer i ordbockerna, utan bara infinitiv-formen (annars hade det blivit riktigt stora ordbocker), sa har du t ex lart dig hur man bojer ett regelbundet verb i franskan sa kommer du kanske stota pa ett ord som du inte forstar, och det star inte i ordboken. Men eftersom att du kanner till bojningsregler och sa vidare sa ser du snabbt vad ordets grundform bor vara och kan sla upp det i ordboken i stallet.