Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-26, 21:17
Medlem
Hej!
Min Acer laptop hänger sig när jag ska starta upp den, den vägrar alltså att starta. Den hänger sig precis i det läget där Windows loggan kommer upp och mitt Xp precis håller på att starta. Har ingen aning om vad det är för fel, har aldrig skett tidigare. Har testat att starta den i felsäkert läge men då blir bara skärmen svart med en tangent uppe i vänstra hörnet

Skulle verkligen uppskatta hjälp då jag inte är så speciellt bra på datorer och inte vet var jag ska vända mig.

Datorn är ca 3 år gammal. Kan det har något med hårddisken eller drivrutiner att göra? Vet som sagt inte alls.

Väldigt tacksam för svar, har tillgång till en annan dator men saknar min goa laptop.
Citera
2009-06-26, 21:18
Medlem
Har du kvar skivan du fick med datorn med operativsystemet på? I detta fall Windows XP (förmodar jag)

Isf så stoppar du in den, och när det står "Vill du boota från skivan tryck på valfri tangent" så trycker du på t.ex. enter. Sedan väljer du "Reparera".

Testa även att boota från en Live-Cd, t.ex. Ubuntu för att utesluta hårdvaruproblem.

Hoppas allt löser sig!
Citera
2009-06-26, 21:26
Medlem
phunques avatar
Prova ta ur batteriet en stund och starta sen. Annars får du bränna en live-cd för att rädda din data med och installera om. Om du känner dej äventyrlig kan du tanka ner ultimate boot cd och felsöka från den.

EDIT: Ser att jag upprepar vad föregående skrivit ...
Citera
2009-06-26, 21:33
Medlem
Kollade igenom mina saker jag fick med datorn när jag köpte den, men där fanns ingen windows xp cd :S testar det med batteriet nu. Funkar inte det så får jag lista ut hur jag gör med live-cd. Tack för svaren, hoppas jag löser det. Live-cd e det svårt eller?
Citera
2009-06-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrOlsson
Kollade igenom mina saker jag fick med datorn när jag köpte den, men där fanns ingen windows xp cd :S testar det med batteriet nu. Funkar inte det så får jag lista ut hur jag gör med live-cd. Tack för svaren, hoppas jag löser det. Live-cd e det svårt eller?

Du måste ha tillgång till en annan dator + ett usb minne på minst 1gb / en skrivbar skiva. Du lägger sedan över .iso filen som du kan ladda ner på länken http://www.ubuntu.com/getubuntu/download på antingen usb-minnet eller cd-skivan. Sedan kommer du som jag beskrev i min första post trycka på någon tangent för att starta från cd-skivan.

Om du använder ett usb-minne och den inte startar från det automatiskt måste du in i BIOS och ändra boot sequence. Hur du kommer in i BIOS är olika från moderkort till moderkort. Det bör stå när du startar datorn, typ "F12 Setup" eller något liknande.

Lycka till!
Citera
2009-06-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KollaEnHink
Du måste ha tillgång till en annan dator + ett usb minne på minst 1gb / en skrivbar skiva. Du lägger sedan över .iso filen som du kan ladda ner på länken http://www.ubuntu.com/getubuntu/download på antingen usb-minnet eller cd-skivan. Sedan kommer du som jag beskrev i min första post trycka på någon tangent för att starta från cd-skivan.

Om du använder ett usb-minne och den inte startar från det automatiskt måste du in i BIOS och ändra boot sequence. Hur du kommer in i BIOS är olika från moderkort till moderkort. Det bör stå när du startar datorn, typ "F12 Setup" eller något liknande.

Lycka till!

Har lagt över det på ett usb nu men kom inte upp ngt när jag startade med usbet i datorn, så gick in(antar jag) i bios men vet inte hur jag ska göra nu eller vad jag ska ändra. Det ända jag hittar med Boot är Boot priority order. Vet inte om det är det du menar med Boot sequenze.

Ursäkta om jag är jobbig med massor av frågor.
Citera
2009-06-27, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrOlsson
Har lagt över det på ett usb nu men kom inte upp ngt när jag startade med usbet i datorn, så gick in(antar jag) i bios men vet inte hur jag ska göra nu eller vad jag ska ändra. Det ända jag hittar med Boot är Boot priority order. Vet inte om det är det du menar med Boot sequenze.

Ursäkta om jag är jobbig med massor av frågor.

PM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in