2010-11-12, 19:31
  #697
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
förlängda provanställning? Max 6 månader kan man vara provanställd, och man kan bara vara provanställd en gång på ett företag för en arbetsuppgift.

Åter igen, du har inte angett om det finns kollektivavtal. Om det inte gör det kan du gå i morgon, övermorgon eller sista provanställningsdagen. Något nytt anställningsavtal behöver inte skrivas. Provanställningar blir automatiskt tillsvidareanställningar vid 6 månader + 1 dag oavsett nytt avtal eller ej.

Om det finns kollektivavtal kan andra regler gälla. Exempelvis att även du måste varsla din AG om att du vill avbryta provanställningen och inte övergå i tillsvidareanställning.

Alltså, om inget kollektivavtal säger annat kan tu ta ditt pick och pack och dra när du vill innan 6 mån. + 1 dag.

Nej, alltså, jag råkade skada mig på jobbet och blev sjukskriven i 2 veckor (hade kunnat vara hemma längre, men valde att börja jobba redan efter 2 veckor, fick en mosad fingertopp med fraktur och totaltrasig nagel). Därför förlängde dom min provanställning, en månad blev det, för att dom ville se lite mer vad jag går för. Nu är det två veckor kvar, men skulle meddelas förra veckan. Kan jag gå och säga att jag ska sluta då min prövotid går ur, typ dagarna innan eller sista damumet, eller är det kanske bättre att jag och säger det här redan på måndag? När jag kom tillbaka från min sjukskrivning, någon månad innan det dåvarande slutdatumet på provanställningen gick ur, så fick jag alltså reda på att jag skulle "få en månad till" bara några dagar innan jag fick reda på om jag skulle "få va kvar eller ej". Inte så roligt att inte veta om man får behålla jobbet eller inte, fram till det sista liksom. Därför tänkte jag jävlas tillbaka och säga att jag inte ska va kvar där bara några dagar innan min provanställning går ur.

Kollektivavtal finns, vet inte riktigt vad som står där dock. Men jag har bara varit där i ~3 månader, inte 6. Hatar det jävla skitstället!
__________________
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-11-12 kl. 19:34.
2010-11-12, 22:37
  #698
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Nej, alltså, jag råkade skada mig på jobbet och blev sjukskriven i 2 veckor (hade kunnat vara hemma längre, men valde att börja jobba redan efter 2 veckor, fick en mosad fingertopp med fraktur och totaltrasig nagel). Därför förlängde dom min provanställning, en månad blev det, för att dom ville se lite mer vad jag går för. Nu är det två veckor kvar, men skulle meddelas förra veckan. Kan jag gå och säga att jag ska sluta då min prövotid går ur, typ dagarna innan eller sista damumet, eller är det kanske bättre att jag och säger det här redan på måndag? När jag kom tillbaka från min sjukskrivning, någon månad innan det dåvarande slutdatumet på provanställningen gick ur, så fick jag alltså reda på att jag skulle "få en månad till" bara några dagar innan jag fick reda på om jag skulle "få va kvar eller ej". Inte så roligt att inte veta om man får behålla jobbet eller inte, fram till det sista liksom. Därför tänkte jag jävlas tillbaka och säga att jag inte ska va kvar där bara några dagar innan min provanställning går ur.

Kollektivavtal finns, vet inte riktigt vad som står där dock. Men jag har bara varit där i ~3 månader, inte 6. Hatar det jävla skitstället!
Även om ett klantarschle sticker fingret i nått h*n inte borde på jobbet är det en arbetsskada och den arbetsskadan, sjukskrivningen och rehaben är anställningstid.

Skit samma. Jag orkar inte rodda i din röra. Du kan sluta när fan du vill utom dagen efter din sista provanställninsdag. Efter den gäller en månads upps. tid. Varslelkravet, om du har nått, är ändå bara en formalitet och brott mot ev krav på varsel leder endast till låga böter om ens några.

FÖ råder jag dig att gå med i facket och därefter kontakta den asap efter skumma saker på din arbetsplats,
2010-11-14, 10:53
  #699
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag arbetar inom reklambranschen där jag har varierande arbetsuppgifter, i fredags fick jag besked om att jag har blivit uppsagd pga. arbetsbrist.
Vi är mindre än 10 personer.

Frågeställning:
Vad har jag för möjligheter? Jag har jobbat längst på detta företag, gäller inte först in, sist ut?
Jag är inte med i facket, om jag går med facket på måndag finns chans att de kan hjälpa med med frågor eller är det kört?
Jag gillar mitt jobb och vill naturligtvis inte gå, men jag förmodar att det är oundvikligt; finns det möjlighet att göra en "deal" med företaget där jag kan få ekonomisk kompensation?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej.

Tacksam för svar!
2010-11-14, 11:11
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjuckoz
Beskrivning av problem:
Jag arbetar inom reklambranschen där jag har varierande arbetsuppgifter, i fredags fick jag besked om att jag har blivit uppsagd pga. arbetsbrist.
Vi är mindre än 10 personer.

Frågeställning:
Vad har jag för möjligheter? Jag har jobbat längst på detta företag, gäller inte först in, sist ut?
Jag är inte med i facket, om jag går med facket på måndag finns chans att de kan hjälpa med med frågor eller är det kört?
Jag gillar mitt jobb och vill naturligtvis inte gå, men jag förmodar att det är oundvikligt; finns det möjlighet att göra en "deal" med företaget där jag kan få ekonomisk kompensation?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej.

Tacksam för svar!

När företaget har mindre än 10 anställda, så kan chefen undanta två anställda från turordning, familj till arbetsgivaren räknas inte heller in i turordning. Likaså personer i ledande ställning. Sen ska det radas upp sist in först ut.

När det gäller arbetsbrist brukar det inte vara mkt o klandra.

Hur många är ni som får gå?
__________________
Senast redigerad av tardumej? 2010-11-14 kl. 11:13.
2010-11-14, 12:31
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
När företaget har mindre än 10 anställda, så kan chefen undanta två anställda från turordning, familj till arbetsgivaren räknas inte heller in i turordning. Likaså personer i ledande ställning. Sen ska det radas upp sist in först ut.

När det gäller arbetsbrist brukar det inte vara mkt o klandra.

Hur många är ni som får gå?
3 personer totalt.
2010-11-14, 14:45
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjuckoz
3 personer totalt.


som sagt. Familjen, ledandepositioner samt två personer med vikt för företaget får han undanta. Sen är det turordning som gäller.

Om du nu har jobbat längst. Ifrågasätt varför du får gå?
2010-11-14, 19:30
  #703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
som sagt. Familjen, ledandepositioner samt två personer med vikt för företaget får han undanta. Sen är det turordning som gäller.

Om du nu har jobbat längst. Ifrågasätt varför du får gå?
Ok, så för att klargöra; Familjen, ledningen samt två personer har fribiljett? därefter börjar "lottningen"?
Ursäkta om jag verkar lite trög men för mig är det jävligt luddigt.

Om man sitter i ledningen så räknas man väl som anställd? Finns det någonstans där jag kan läsa på mer om detta?
2010-11-14, 20:27
  #704
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjuckoz
Ok, så för att klargöra; Familjen, ledningen samt två personer har fribiljett? därefter börjar "lottningen"?
Ursäkta om jag verkar lite trög men för mig är det jävligt luddigt.

Om man sitter i ledningen så räknas man väl som anställd? Finns det någonstans där jag kan läsa på mer om detta?
LAS § 1.

Denna lag gäller arbetstagare i allmän eller enskild tjänst.
Från lagens tillämpning undantas dock
1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning,
2. arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj,
3. arbetstagare som är anställda för arbete i arbetsgivarens hushåll,
4. arbetstagare som är anställda med särskilt anställningsstöd, i skyddat arbete eller i utvecklingsanställning. Lag (2005:1193).
2010-11-14, 21:46
  #705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
LAS § 1.

Denna lag gäller arbetstagare i allmän eller enskild tjänst.
Från lagens tillämpning undantas dock
1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning,
2. arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj,
3. arbetstagare som är anställda för arbete i arbetsgivarens hushåll,4. arbetstagare som är anställda med särskilt anställningsstöd, i skyddat arbete eller i utvecklingsanställning. Lag (2005:1193).


Tack, jag slapp ju greja med den där... festilade har jag alltid funderat över, men aldrig orkat faktistk läsa i förarbeten varför dom är skyddade...
2010-11-14, 23:46
  #706
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Tack, jag slapp ju greja med den där... festilade har jag alltid funderat över, men aldrig orkat faktistk läsa i förarbeten varför dom är skyddade...
Men de förstår du väl att högdjuren inte går med på att byta unga fräscha hembiträdet (kaffeflickan) mot sura gamla bokföringskärringen på grund av turordning eller annat kommunisttjafs.

Det var helt enkelt ett villkor för att få igenom las.
2010-11-15, 17:58
  #707
Medlem
Hej! Jag har en fråga kring visstidsanställning!

Jag är visstidsanställd hos ett bemanningsföretag. På mitt Anställningsavtal så ska jag vara anställd till början på nästa år. Idag fick jag veta att dem inte har mer jobb till mig och om dem inte hittar något på 2 veckor så är jag uppsagd hos bemanningsföretaget. Får man göra såhär eller vad säger lagen?
2010-11-15, 20:05
  #708
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrewOne
Hej! Jag har en fråga kring visstidsanställning!

Jag är visstidsanställd hos ett bemanningsföretag. På mitt Anställningsavtal så ska jag vara anställd till början på nästa år. Idag fick jag veta att dem inte har mer jobb till mig och om dem inte hittar något på 2 veckor så är jag uppsagd hos bemanningsföretaget. Får man göra såhär eller vad säger lagen?
Ja, enligt kollektivavtalet för bemanningsföretag kan din visstidsanställnings avslutas i förtid med uppsägningstid om 14 dagar.

(LO:s bemanningsavtal § 3, sid 7)
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/EFE2037A23639263C125734E0028D131/$file/Avtalet%20070601_100430.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in