Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
förlängda provanställning? Max 6 månader kan man vara provanställd, och man kan bara vara provanställd en gång på ett företag för en arbetsuppgift.
Åter igen, du har inte angett om det finns kollektivavtal. Om det inte gör det kan du gå i morgon, övermorgon eller sista provanställningsdagen. Något nytt anställningsavtal behöver inte skrivas. Provanställningar blir automatiskt tillsvidareanställningar vid 6 månader + 1 dag oavsett nytt avtal eller ej.
Om det finns kollektivavtal kan andra regler gälla. Exempelvis att även du måste varsla din AG om att du vill avbryta provanställningen och inte övergå i tillsvidareanställning.
Alltså, om inget kollektivavtal säger annat kan tu ta ditt pick och pack och dra när du vill innan 6 mån. + 1 dag.
Nej, alltså, jag råkade skada mig på jobbet och blev sjukskriven i 2 veckor (hade kunnat vara hemma längre, men valde att börja jobba redan efter 2 veckor, fick en mosad fingertopp med fraktur och totaltrasig nagel). Därför förlängde dom min provanställning, en månad blev det, för att dom ville se lite mer vad jag går för. Nu är det två veckor kvar, men skulle meddelas förra veckan. Kan jag gå och säga att jag ska sluta då min prövotid går ur, typ dagarna innan eller sista damumet, eller är det kanske bättre att jag och säger det här redan på måndag? När jag kom tillbaka från min sjukskrivning, någon månad innan det dåvarande slutdatumet på provanställningen gick ur, så fick jag alltså reda på att jag skulle "få en månad till" bara några dagar innan jag fick reda på om jag skulle "få va kvar eller ej". Inte så roligt att inte veta om man får behålla jobbet eller inte, fram till det sista liksom. Därför tänkte jag jävlas tillbaka och säga att jag inte ska va kvar där bara några dagar innan min provanställning går ur.
Kollektivavtal finns, vet inte riktigt vad som står där dock. Men jag har bara varit där i ~3 månader, inte 6. Hatar det jävla skitstället!