2009-06-26, 00:11
Medlem
Har haft lite problem att sätta namn på hur jag tänker, men jag kan ju ge er några exempel. Detta har speciellt att göra med staten, men gäller lite annat också.

Jag tycker att man borde utgå från alla andra helt neutralt, och ge alla samma friheter, till en ganska extrem nivå.

Jag tycker bland annat att svea rikes lag inte borde innehålla orden man eller kvinna någonstanns, alls. T.ex. avskyr jag brott som "kvinnofridsbrott" då det enda de gör är att stämpa kvinnor som grupp som svaga.

Det samma gäller självklart värnplikten då.

Ett annat exempel är att jag totalvägrar att kalla en tjej som ligger med många killar hora, av den enkla anledningen att om hon hade varit kille hade jag tyckt hon var cool. Sen kan man ju tilllägga att jag inte ser vad det är för fel med det, mer flisläppta tjejer=mer för oss killar, eller?

Ehrm, det blev mycket killar vs tjejer frågor nu, men det är mest för att det är där man gör mest skillnad på folk i lag och tradition.
Citera
2009-06-26, 00:32
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Jämställdhet?
Citera
2009-06-26, 01:03
Medlem
Det behövs mer detaljer. Neutraliteten känns Fascistisk. Att alla ska ha samma rättigheter och behandlas lika känns Kommunistiskt. Extrem frihet känns som Libertarianism. Att kvinnor ska behandlas lika som män låter som Likartsfeminism, kanske till och med Liberalfeminism. Det kan vara alla dessa samtidigt, men jag tror det är främst Libertarianism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Libertarianism

Vad är poängen med att genomföra dessa reformer,
vilka rationella argument, och vilken etik är det som står bakom?
Citera
2009-06-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det behövs mer detaljer. Neutraliteten känns Fascistisk. Att alla ska ha samma rättigheter och behandlas lika känns Kommunistiskt. Extrem frihet känns som Libertarianism. Att kvinnor ska behandlas lika som män låter som Likartsfeminism, kanske till och med Liberalfeminism. Det kan vara alla dessa samtidigt, men jag tror det är främst Libertarianism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Libertarianism

Vad är poängen med att genomföra dessa reformer,
vilka rationella argument, och vilken etik är det som står bakom?

Det jag arugmenterar är att den nuvarande politiken som förs i sverige helt enkelt utgår från att killar och tjejer är homogena grupper. Det finns massor av tjejer som är mer lämpade än många killar att göra lumpen t.ex. Sedan tycker jag att den nuvarande politiken och inställningen i samhället (tjejer är svaga vi måste försvara dem med 10000 lagar) bara känns idiotisk och skapar skillnader och konflikter.

Sen är det ju enligt mig mycket enklare att helt enkelt säga att "folk sköter det nog bäst själva" än att spendera miljarder i skattepenar på att konstatera att tjejer har 2% bättre betyg och sen försöka åtgärda det, skulle man sluta se skillnader hela tiden skulle nog skillnaderna gå mot en naturlig nivå.

Håller väll med om att libertarianism känns ganska passande, hatar dock ordet feminism. Ur nuvarande svensk juridisk synpunkt skulle jag nog passa bättre som maskulinist (Jag utmanar alla här att hitta en punk i svea rikes lag samt domstolsväsende där tjejer har det sämre än killar.)
Citera
2009-06-26, 23:07
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Måste den heta något?

Citera
2009-06-27, 00:18
Medlem
Adversariuss avatar
Flytta till Politik.
Citera
2009-06-28, 14:45
Medlem
Derangements avatar
Helt spontant, så är vi inte helt jämställda. Då kvinnor saknar den fysiska styrka som män rent generellt innehaver, så hamnar dem tyvärr i ett oundvikligt underläge...
I en perfekt värld, kanske?
Citera
2009-06-29, 13:58
Medlem
En kvinnlig eskimå är i genomsnitt starkare än en norsk man enligt en undersökning,

Det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män, hur man ska hantera det kan debatteras i evighet, men det finns det ska man inte förneka.

Det är mannens roll att förföra och få en kvinna på rygg, således om han lyckats så har han varit "duktig"
Medans kvinnans roll är att stå emot, om hon misslyckas så har hon "dålig karaktär"

Men eftersom det är instinktivt och fungerar på samma sätt överallt i djurriket så kommer det alltid att vara så.
Jag blir dock lika äcklad av båda män och kvinnor som ligger runt.

dels för att de inte är man eller kvinna nog att klara av ett förhållande och en familj.
De är svaga människor.
Citera
2009-06-29, 14:18
Bannlyst
Egalitarism är kanske ordet du söker? http://sv.wikipedia.org/wiki/Egalitarism Ingen filosofi visserligen, men ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Derangement
Helt spontant, så är vi inte helt jämställda. Då kvinnor saknar den fysiska styrka som män rent generellt innehaver, så hamnar dem tyvärr i ett oundvikligt underläge...
I en perfekt värld, kanske?
Beror på hur man värderar styrka anser jag. Ser man få barn som något negativt, javisst, då upplever man nog det negativt också. Positivt? Då är det vi som är i underläge. Om styrka är positivt och barn är positivt, kanske uppnår vi en slags balans i slutändan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in