2009-06-25, 20:15
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Dom flesta fotbollsspelare lägger ju oftast av runt 33-35 medan hockeyspelare oftast håller upp tills dom e närmre 40 år. Innebär detta att kroppen blir mer utsliten av att spela fotboll o inte orkar lika länge i fotboll?
Citera
2009-06-25, 20:22
Bannlyst
Tänk lite såhär, en fotbollspelare springer runt och jobbar oftast runt 90min på en match.
En hockeyspelare jobbar hårt endast nån minut för att sedan vila en stund och sen komma in igen så istiden är ju inte jättelång.

Sen finns det alltid sånna som Paolo Maldini eller Henrik Larsson.
Beror lite på vad man är för typ av spelare också hur länge man kan hålla på.
Senast redigerad av scooby-doo 2009-06-25 kl. 20:25.
Citera
2009-06-25, 20:22
Medlem
Manmothers avatar
Mer skador inom fotbollen ja. Men det betyder ju knappast att fotboll är hårdare eller mer fysisk än ishockey. Däremot finns det moment inom fotbollen där spelarna är mer utsatta och ej lika väl skyddade som i hockeyn. Sen är skidskoåkning troligtvis rätt mycket skonsammare än det stora antalet rusher en fotbollsspelare gör under en match också.

Finns säker en del forskning om detta, orkar bara inte leta
Citera
2009-06-25, 20:23
Medlem
scroars avatar
Går man efter den modellen så är golf ingen sport alls(vilket jag alltid propagerat för) eftersom man kan hålla på tills man är över 70..

ang fotboll vs hockey tror jag inte det är någon större skillnad utan det är bara av sedvana hur länge man håller på.
Citera
2009-06-25, 20:31
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Tänk lite såhär, en fotbollspelare springer runt och jobbar oftast runt 90min på en match.
En hockeyspelare jobbar hårt endast nån minut för att sedan vila en stund och sen komma in igen så istiden är ju inte jättelång.

Sen finns det alltid sånna som Paolo Maldini eller Henrik Larsson.
Beror lite på vad man är för typ av spelare också hur länge man kan hålla på.

Nu håller ju Henke iofs på i Allsvenskan som man inte kan kalla fotboll. Maldini är dock ett mirakel, även om han var jäävligt sliten i slutet av karriären. Många av hockeyspelarna når ju sin absoluta topp i 35-36 års ålder.
Citera
2009-06-25, 20:32
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scroar
Går man efter den modellen så är golf ingen sport alls(vilket jag alltid propagerat för) eftersom man kan hålla på tills man är över 70..

ang fotboll vs hockey tror jag inte det är någon större skillnad utan det är bara av sedvana hur länge man håller på.

Självklart är golf ingen sport, det är en hobby. Någon som påstått nåt annat?
Citera
2009-06-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scroar

Många elitgolfare som är över 70 eller? Om du kollar dom som dragit hem Majorsen (4 största tävlingarna) inom golfen de senase 10 åren så är nog nästan alla mellan 30-40 så om man påstår att att fysiken är obetydlig inom golfen idag ljuger man.
Citera
2009-06-25, 20:40
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Många elitgolfare som är över 70 eller? Om du kollar dom som dragit hem Majorsen (4 största tävlingarna) inom golfen de senase 10 åren så är nog nästan alla mellan 30-40 så om man påstår att att fysiken är obetydlig inom golfen idag ljuger man.

Men om man påstår att du bullshittar oss, och antagligen själv är ett golffreak så ljuger man inte
Citera
2009-06-25, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Nu håller ju Henke iofs på i Allsvenskan som man inte kan kalla fotboll. Maldini är dock ett mirakel, även om han var jäävligt sliten i slutet av karriären. Många av hockeyspelarna når ju sin absoluta topp i 35-36 års ålder.

Maldini är inte så jävla speciell med det där om du tänker efter.
Del Piero, Teddy Sheringham, Ryan Giggs, Alan Shearer och Dwight Yorke med flera har spelat på toppnivå länge.
Citera
2009-06-25, 20:43
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Dwight o Shearer upp till 40åren? Glöm det
Citera
2009-06-25, 20:45
Medlem
scroars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Haha. Ja, kanske lite större betydelse idag än för 5 år sedan.. men jämför träningen för en golfspelare och för en elitidrottare i vilken erkänd idrott som helst så är där STORA skillnader!
Citera
2009-06-25, 20:55
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta

Absolut inte.
Många duktiga hockeyspelare kan hålla en hög nivå vid dom åldrarna men att dom skulle nå sin topp är bara löjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in