Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-25, 14:06
Medlem
Hej!

Kör Windows Vista och har fått någon form av virus som har koppling till svchost.exe. Problemet är att alla typer av virusprogram låser sig när de ska granska filen och vad jag än försöker gör med den så får jag ett felmeddelande "åtkomst nekad". Det gäller oavsett hur jag bär mig åt, d v s startar med felsäkert läge, kommando-promten, directory services restore mode o s v...

Eftersom jag, där jag befinner mig, inte har någon vista-skiva så har jag försökt prova med att ersätta min svchost.exe med en annan oinfekterad, men det funkar ju inte eftersom jag får detta meddelandet: "åtkomst nekad". Någon som har en idé om lösning?
Citera
2009-06-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricke
Hej!

Kör Windows Vista och har fått någon form av virus som har koppling till svchost.exe. Problemet är att alla typer av virusprogram låser sig när de ska granska filen och vad jag än försöker gör med den så får jag ett felmeddelande "åtkomst nekad". Det gäller oavsett hur jag bär mig åt, d v s startar med felsäkert läge, kommando-promten, directory services restore mode o s v...

Eftersom jag, där jag befinner mig, inte har någon vista-skiva så har jag försökt prova med att ersätta min svchost.exe med en annan oinfekterad, men det funkar ju inte eftersom jag får detta meddelandet: "åtkomst nekad". Någon som har en idé om lösning?

Hur vet du att det är ett virus som låser det hela. Ibland är det nämligen Antivirus som orsakar det.

Nåja, testa en Clean Boot: http://support.microsoft.com/kb/310353 och se om restriktionerna du upplever försvinner. Sedan kan man prova sig fram genom att lägga till en tjänst i taget tills man ser vad som är orsaken. Krävs ett antal omstarter dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in