2009-06-25, 11:05
Medlem
Innovators avatar
http://i43.tinypic.com/iz6sgh.jpg

Där har ni frågan, är rysligt dålig på logaritmer. Kan någon hjälpa mig lite med vilka alternativ som är rätt? Kommer inte vidare och då är det här den näst sista modulen.

Tack på förhand.
Citera
2009-06-25, 11:19
Medlem
ersätt ln e med 1

ln(1/√(2x-1)) = ln e
avlogaritmera
1/√(2x-1) = e
1 = √(2x-1)*e
1/e = √(2x-1)
(1/e)² = 2x-1
e⁻² = 2x-1
e⁻² + 1 = 2x
(e⁻² + 1)/2 = x

Får jag det till iaf, och det verkar stämma överens med grafen, så inget alternativ borde vara rätt
Citera
2009-06-25, 11:51
Medlem
Innovators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relate
ersätt ln e med 1

ln(1/√(2x-1)) = ln e
avlogaritmera
1/√(2x-1) = e
1 = √(2x-1)*e
1/e = √(2x-1)
(1/e)² = 2x-1
e⁻² = 2x-1
e⁻² + 1 = 2x
(e⁻² + 1)/2 = x

Får jag det till iaf, och det verkar stämma överens med grafen, så inget alternativ borde vara rätt

Vackert! Underbart! Jag är riktigt tacksam, jag gjorde aldrig om till e, satte in 2.72 istället och försökte räkna på, men fick bara vilda resultat.

Vidare, alternativen är helt vilda. Man får göra provet hur många gånger som helst, så jag har gjort i princip 50 olika kombinationer av svar.

Skulle kunna tänka mig att det är första, vilket det visade sig vara. Varför missade jag den?

Suttit sedan 02:00 inatt och plöjt igenom kursen, får ursäkta min dumhet så här sömndrucken till nära fylleri.
Citera
2009-06-26, 12:39
Medlem
Kak-Hazhars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relate
ersätt ln e med 1

ln(1/√(2x-1)) = ln e
avlogaritmera
1/√(2x-1) = e
1 = √(2x-1)*e
1/e = √(2x-1)
(1/e)² = 2x-1
e⁻² = 2x-1
e⁻² + 1 = 2x
(e⁻² + 1)/2 = x

vad snyggt!

hur gör du " e^-2 så snyggt?
Citera
2009-06-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kak-Hazhar
vad snyggt!

M.h.a. teckenuppsättningen (charmap). Sök på superscript(upphöjda tecken) eller subscript (nedsänkta tecken). Finns inte på alla teckensnitt dock, jag använder Windows 7 och ett teckensnitt som heter Meiryo, inte säker om det finns i XP, du får iaf kolla runt. Annars är ett alternativ att helt enkelt googla

² och ³ har även kortkommandon. håll in alt gr och tryck 253 eller 252 på numpaden, släpp sedan alt gr
Citera
2009-06-29, 14:28
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kak-Hazhar
vad snyggt!

(Jag lägger mig i här.) På min dator (Linux) trycker jag "^" och sedan siffran jag vill ha. Kanske fungerar det likadant hos dig. Annars kan du alltid kopiera de här: ⁺⁻⁽⁾⁰¹²³⁴⁵⁶⁷⁸⁹₊₋₍₎₀₁₂₃₄₅₆₇₈₉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in