2009-06-25, 01:44
Medlem
Hejsan alla filosofer. Jag stötte på en viss mening här som jag inte kan komma underfund med vad som kan menas. Det är visserligen från en flummig text men tar bara med det för att ge lite perspektiv om vilket sammanhang det kommer ifrån:

"Oneness. Oneness among us. All is one. We need to support the people that are with us on the path. Anything less that 100% support is sabotage. Oneness requires being PONO and ONE with everybody. PONO means, if you've got something with me, come and tell me. The process can be done inside self and outside in person. Get together and talk it out. (KUKA KUKA) If you are "inside" you can't look to the other person to see if you're PONO. This is why it is very important to know how to listen and look across rather than talk and look inside.

Every breath of air coming out your mouth, sucks your eyes out."

Vad tolkar ni det som?

P.S. Ingen skoluppgift Undrar bara eftersom att texten intresserar mig.
Citera
2009-06-25, 01:49
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffeboyi
Hejsan alla filosofer. Jag stötte på en viss mening här som jag inte kan komma underfund med vad som kan menas. Det är visserligen från en flummig text men tar bara med det för att ge lite perspektiv om vilket sammanhang det kommer ifrån:

"Oneness. Oneness among us. All is one. We need to support the people that are with us on the path. Anything less that 100% support is sabotage. Oneness requires being PONO and ONE with everybody. PONO means, if you've got something with me, come and tell me. The process can be done inside self and outside in person. Get together and talk it out. (KUKA KUKA) If you are "inside" you can't look to the other person to see if you're PONO. This is why it is very important to know how to listen and look across rather than talk and look inside.

Vad tolkar ni det som?

hehe verkar ganska flummigt, hade varit lättare om du skrev ut texten efter meningen också.
Citera
2009-06-25, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
hehe verkar ganska flummigt, hade varit lättare om du skrev ut texten efter meningen också.

Finns ingen text efter meningen dessvärre.
Citera
2009-06-25, 01:55
Medlem
Killuskys avatar
Citat:

Vad tolkar ni det som?

Ju mer du pratar desto mindre ser du?
Citera
2009-06-25, 02:03
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killusky

jag tänkte också på det först, men i texten så understryks vikten av att prata, därför tänker jag mig, ju mer du pratar desto klarare ser du...
Citera
2009-06-25, 02:09
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killusky
fast å andra sidan, så understryks vikten av att prata Och vikten av att inte prata...hmm, vet inte, men något av det är i alla fall rätt,
Citera
2009-06-25, 02:18
Medlem
Killuskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
jag tänkte också på det först, men i texten så understryks vikten av att prata, därför tänker jag mig, ju mer du pratar desto klarare ser du...

This is why it is very important to know how to listen and look across rather than talk and look inside.

Jag översätter detta till:
"Det är därför det är mycket viktigt att veta hur man lyssnar och har överblick, snarare än att prata och se inåt"

"Look across" är lite svåröversatt.
Enligt wordwebonline:

Verb: look across
1. Be oriented in a certain direction
"The house looks across a tennis court"
Citera
2009-06-25, 02:21
Medlem
Juntaneinens avatar
Get together and talk it out.

står det iof också, men det är möjligt att du har rätt,
Citera
2009-06-25, 08:06
Medlem
BaalZeBubs avatar
Google visar att det är frågan om shamanistisk religion/mystik från Hawai. 'Onenoess', 'Pono' o.s.v handlar uppenbart om att bli ett med alltet, uppnå förståelse o.s.v. Texten ser i det närmaste sektliknande ut, i sin strävan att alla ska dela sina tankar och uppnå någon mystisk samförståelse (samt inte behålla några privata tankar utan låta sektledaren styra allt). Mystiken återkommer säkert i myriader av amerikanska new age-tappningar.

Undvik.
Citera
2009-06-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Google visar att det är frågan om shamanistisk religion/mystik från Hawai. 'Onenoess', 'Pono' o.s.v handlar uppenbart om att bli ett med alltet, uppnå förståelse o.s.v. Texten ser i det närmaste sektliknande ut, i sin strävan att alla ska dela sina tankar och uppnå någon mystisk samförståelse (samt inte behålla några privata tankar utan låta sektledaren styra allt). Mystiken återkommer säkert i myriader av amerikanska new age-tappningar.

Undvik.

Mja, det är snarare meditations övningar/tankegångar för ett positivt synsätt. Står då inget om någon "sektledare" där eller liknande.
Citera
2009-06-25, 12:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Mja, det är snarare meditations övningar/tankegångar för ett positivt synsätt. Står då inget om någon "sektledare" där eller liknande.
Följande låter sektartat och illavarslande, min översättning:
"Vi måste stödja de människor som är med oss på vägen. Allt annat än 100% support är sabotage. Enhet kräver PONO och EN med alla. PONO betyder - om du har något ärende som rör mig, så kom och säg det till mig. "
Citera
2009-06-25, 12:25
Medlem
526s avatar
X
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto