2003-11-21, 11:00
Medlem
Hej,

Har en kompis som har fått ett brev som påstår att hon har vunnit 815 000 dollar. Det är från ett företag som står i rubriken. I brevet står bl a att hon vunnit i ett slumlotteri som har varit i Europa och Asien. Hon har fått ett formulär att fylla i och skicka in där hon ska fylla i sitt bankontonummer för att få pengarna insatta. Där står även att hon gör med på att 10% av pengarna dras från hennes konto för att täcka för "skatter m.m.".

För mig luktar det här "nigeriabrev" lång väg, och är en form av bedrägeri som ska polisanmälas. Synpunkter på detta, har jag rätt?
Citera
2003-11-21, 11:34
Medlem
Det är scam.
Rakt av.
Polisanmäl om du vill men det lär inte leda någon vart.
Släng brevet bara.
Citera
2003-11-21, 11:48
Medlem
AnkBanks avatar
Jo, det luktar SCAM lång väg...

och ElGordo har inte dragits ännu... redan där är det bara att slänga...
Citera
2003-11-21, 15:58
Medlem
Skojar du.. ingen scam..

El gordo har statistiskt högst vinstchanser i hela världen..

Kamma hem pengarna.. bara..

Vad är det för otroligt med att detta skulle inträffa, att el gordo skickar brev till din bekant.. var inte så misstrogna..
Citera
2003-11-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold palmer
Hej,

Har en kompis som har fått ett brev som påstår att hon har vunnit 815 000 dollar. Det är från ett företag som står i rubriken. I brevet står bl a att hon vunnit i ett slumlotteri som har varit i Europa och Asien. Hon har fått ett formulär att fylla i och skicka in där hon ska fylla i sitt bankontonummer för att få pengarna insatta. Där står även att hon gör med på att 10% av pengarna dras från hennes konto för att täcka för "skatter m.m.".

För mig luktar det här "nigeriabrev" lång väg, och är en form av bedrägeri som ska polisanmälas. Synpunkter på detta, har jag rätt?

Du jag har fått ett liknande brev, och det är bara skojeri. Dessutom kollar jag mitt företags mailbox varje morgon och liknande mail kommer dit också. Det enda man kan göra med såna meddelanden är att ta bort dom och glömma vad det stod, för inte fan är det någon som skickar 815 000 dollar till vem som helst runt jorden. Men det har Ni redan fattat hoppas jag.

Det enda tråkiga i sammanhanget är ju att det finns någon bland alla tusentals eller kanske miljontals mottagare som nappar på det där mailet och lämnar ut sitt kontonummer.....
Citera
2003-11-24, 14:23
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Skojar du.. ingen scam..

El gordo har statistiskt högst vinstchanser i hela världen..

Kamma hem pengarna.. bara..

Vad är det för otroligt med att detta skulle inträffa, att el gordo skickar brev till din bekant.. var inte så misstrogna..

läser du överhuvudtaget andras inlägg ?????

"och ElGordo har inte dragits ännu..." <-- vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2003-11-24, 15:27
Medlem
kokaloos avatar
El Gordo har väll sin årliga dragning på julafton av en skolklass, om jag inte har helt fel

(El Gordo ett spanskt lotteri)
Citera
2003-11-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkBank
läser du överhuvudtaget andras inlägg ?????

"och ElGordo har inte dragits ännu..." <-- vad är det som är så svårt att förstå?

Jag trodde att min nästan övertydliga ironi nådde fram.. No worries *s*
Citera
2007-03-19, 13:47
Bannlyst
El Gordo är ju Ronaldo... Tjockisen.
Citera
2007-03-19, 13:53
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Lottery_scam
Citera
2007-03-19, 14:03
Medlem
Tänk logiskt. Han har ju inte betalat för lotten, och ett företag som inte säljer sina lotter lär knappast kunna betala ut vinster i form av sådana summor. Har du totalt missat den debatt som pågått sen bankerna började tillåta överföringar av pengar via internet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in