2009-06-24, 20:22
Bannlyst
y
Citera
2009-06-24, 20:25
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badodds
...dra på min lön i Norge...?! Har skulder i som ligger hos kronofogden/inkassobolag i Sverige och nu undrar jag kort och gott om Kronofogden/inkassobolag kan gå in och dra pengar från min lön från min norska (privata) arbetsgivare...?

Vidare: Kan fogden dra pengar från min norska bank (Postbanken)...?!

Tacksam för svar...!

Yes, numera samarbetas det på nordisk nivå och skulder/böter kan drivas in på tvärs av gränserna.
Citera
2009-06-24, 21:49
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Yes, numera samarbetas det på nordisk nivå och skulder/böter kan drivas in på tvärs av gränserna.

Kronofogden får inte lov att göra utmätningar på utländska bankkonton, eller lägga utmätningsbeslut gentemot arbetsgivare i andra länder.

Inkassobolag får inte lov att göra utmätningar av något slag på denna planet

Det som Konstit är inne på kallas för nordisk handräckning och innebär skulder till myndighet X i t ex Norge kan drivas in i Sverige av svenska Kronofogden.
Citera
2009-06-24, 23:54
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Kronofogden får inte lov att göra utmätningar på utländska bankkonton, eller lägga utmätningsbeslut gentemot arbetsgivare i andra länder.

Inkassobolag får inte lov att göra utmätningar av något slag på denna planet

Det som Konstit är inne på kallas för nordisk handräckning och innebär skulder till myndighet X i t ex Norge kan drivas in i Sverige av svenska Kronofogden.

Dock kan ju KFM och övriga borgenärer söka verkställighet hos norska
KFM om dom nu skulle få kännedom att han får lön där.
Citera
2009-06-24, 23:56
Medlem
Mockens avatar
Jo då. Grattis! Kfm drar dina skulder från och till vilket nordiskt land som helst.
Citera
2009-07-18, 03:00
Medlem
När upptäcker kronolle inkomst

Har stora skulder till kronofogden men vad jag undrar är när de upptäcker min inkomst, har jobbat över ett år och inte hört ett ord från dem. vid ett tillfälle kollade de upp mina inkomster men de kollade deklarationen år 2007 och jag tjänade ingett då. När är inkomsterna från 2008 registrerade? kan de vara så att när de ser den inkomsten så hör de av sig.
Har hört från en kompis som kände någon som har sagt till fogden att om de tar för mycket så slutar han jobba och fogden har då accepterat en låg frivillig instättnig från killen, kan detta stämma vad är era erfarenheter,
Senast redigerad av stockholm3333 2009-07-18 kl. 03:12.
Citera
2009-07-18, 13:00
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm3333
Har stora skulder till kronofogden men vad jag undrar är när de upptäcker min inkomst, har jobbat över ett år och inte hört ett ord från dem. vid ett tillfälle kollade de upp mina inkomster men de kollade deklarationen år 2007 och jag tjänade ingett då. När är inkomsterna från 2008 registrerade? kan de vara så att när de ser den inkomsten så hör de av sig.
Har hört från en kompis som kände någon som har sagt till fogden att om de tar för mycket så slutar han jobba och fogden har då accepterat en låg frivillig instättnig från killen, kan detta stämma vad är era erfarenheter,

Det där sista är bara nys. Löneutmätning är ingen förhandlingssituation för den skuldsatte utan ett tvångsbeslut som tas om utrymmet för löneutmätning finns. Om utrymmet ej finns kan den skuldsatte göra frivilliga insättningar för att minska skuldsaldot. Det är nog det som är fallet med din kompis låtsasbrors mammas faster.
Citera
2009-07-19, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Det där sista är bara nys. Löneutmätning är ingen förhandlingssituation för den skuldsatte utan ett tvångsbeslut som tas om utrymmet för löneutmätning finns. Om utrymmet ej finns kan den skuldsatte göra frivilliga insättningar för att minska skuldsaldot. Det är nog det som är fallet med din kompis låtsasbrors mammas faster.

Du har fel i detta .
Det går att förhandla med KFM om att få ett lägre utmätningsvärde.
Har själv gjort detta, var relativt enkelt att få ner det med ca 1/3 mot vad de ville dra.
Citera
2009-07-19, 12:38
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
Du har fel i detta .
Det går att förhandla med KFM om att få ett lägre utmätningsvärde.
Har själv gjort detta, var relativt enkelt att få ner det med ca 1/3 mot vad de ville dra.

Men då måste det varit för du uppgav nya uppgifter för löneutmätningen som ändrade deras beräkning (ny hyra, ökad/minskad inkomst, ändrade familjeförhållanden (sambo, fått barn etc) tillägg för resor/medicin, etc), inte att du lyckades förhandla ner det. Om du verkligen lyckades förhandla ner ditt utmätningsbelopp har KFM begått tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in