2009-07-04, 17:15
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Eller som man säger, kvinnor är mer processinriktade - det är "vägen" som räknas, medan män är mer målinriktade (traditionellt) och jag antar att det är lättare att "släppa loss" då. Kunna vara sig själv på gott och ont.
Men det där börjar väl ändras till viss del. Om du ser till dagens betygsstatiskik så leder ju tjejerna. Och jag, som tog studenten nu i våras, kan själv säga att killarna (generellt sätt) var mer intresserade av att ha kul medan de var i skolan. De tjejer som inte sket totalt i skolan var målinriktade, hade höga krav på sig själva, och när det var lektion, då var det lektion och inget annat. Om du fattar vad jag menar.
Citera
2009-07-04, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausDaimler
Men det där börjar väl ändras till viss del. Om du ser till dagens betygsstatiskik så leder ju tjejerna. Och jag, som tog studenten nu i våras, kan själv säga att killarna (generellt sätt) var mer intresserade av att ha kul medan de var i skolan. De tjejer som inte sket totalt i skolan var målinriktade, hade höga krav på sig själva, och när det var lektion, då var det lektion och inget annat. Om du fattar vad jag menar.

Jo, jag är ju som sagt äldre, men jag jobbar också på en skola och det finns två slag av tjejer - de som vill komma någon vart som du säger och som oftast har rejäl backup hemifrån och så den andra gruppen som bara lever för killar och fester och den där gruppen tjejer blir utslagna väldigt tidigt. Om inte annat blir de med barn med någon som inte vill ha dem och så är det hela köret med soc.bidrag, taskiga jobb etc etc. Sedan vet jag inte hur långt självförtroendet räcker för även de smartaste tjejerna på eftergymnasial nivå. Vilka utbildningar väljer de? Hur ser det ut idag på t.ex. medicinarlinjen och andra mer naturvetenskapliga linjer? Jag vet inte så jag frågar.
Citera
2009-07-04, 17:47
Bannlyst
Citat:
Jo, jag är ju som sagt äldre, men jag jobbar också på en skola och det finns två slag av tjejer - de som vill komma någon vart som du säger och som oftast har rejäl backup hemifrån och så den andra gruppen som bara lever för killar och fester och den där gruppen tjejer blir utslagna väldigt tidigt. Om inte annat blir de med barn med någon som inte vill ha dem och så är det hela köret med soc.bidrag, taskiga jobb etc etc. Sedan vet jag inte hur långt självförtroendet räcker för även de smartaste tjejerna på eftergymnasial nivå. Vilka utbildningar väljer de? Hur ser det ut idag på t.ex. medicinarlinjen och andra mer naturvetenskapliga linjer? Jag vet inte så jag frågar.

Edit: Inser att jag hamnade ordentligt OT. Förlåt!
Citera
2009-07-04, 20:27
Medlem
kunskaparens avatar
Citat:
Något jag har upptäckt genom livet är att kvinnor har lättare för att skratta åt sig själva, prata om när de gjort bort sig etc.
Du skämtar.

Citat:
Ett skämt som: "En bra upplösning på ett äktenskap är en man i ett syrabad" är t.ex. inte alls uppskattat bland män, men bland kvinnor,
Är du störd eller? Roligt med folk som dör i syrabad? Rimligtvis borde du tycka följande vara lika roligt det också:

"En bra upplösning på en bar-mitzvha är en jude i ett syrabad"
Citera
2009-07-04, 20:44
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Något jag har upptäckt genom livet är att kvinnor har lättare för att skratta åt sig själva [...] Ett skämt som: "En bra upplösning på ett äktenskap är en man i ett syrabad" är t.ex. inte alls uppskattat bland män, men bland kvinnor ...

En kvinna i upplösningstillstånd kan lika gärna ta ett syrabad - det är ändå ingen skillnad. "Ha-ha-ha" ...
Citera
2009-07-04, 20:58
Medlem
Kvinnor brukar vara rätt allvarliga hela tiden. De är alldeles för upptagna med att leka vuxna.
Därför händer det ibland att jag skrattar åt tjejer när de gör nåt helt oväntat, men det händer alldeles för sällan.

Så visst har det hänt!
Citera
2009-07-04, 21:11
Medlem
countingcrowss avatar
Jag skiter i att dela min mening i denna fråga då jag tycker att den är hur ointressant och irrelevant som helst, rent ut sagt löjlig. Något som jag däremot skrattade lite lätt åt och på samma gång mådde lite dåligt över var detta:

"Min mamma, som bjuder på sig själv och skämtar tills man kippar av skratt. Mina tjejkompisar, med sina sylvassa tungor och sarkasmer, som är smartare och roligare än Sveriges samlade stand-up-elit"

Hon fullkomligen dödar sin tes genom att slänga ur sig detta, att påstå att hennes kompisar är roligare än sveriges stand-up-elit talar mer om hennes torftiga liv än komikernas sinne för humor.

Jag kan i ärlighetens namn säga att jag haft roligare med mina kompisar i humornivå än vad jag haft när jag sett på stand-up komedi, däremot följer inte att jag och mina kompisar är roliga, absolut inte.
Senast redigerad av countingcrows 2009-07-04 kl. 21:15.
Citera
2009-07-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausDaimler
Tjejer verkar fatta det här med att växa upp tidigare, därför tror jag de satsar mer i skolan. På högskoleprovet som bara är över en dag leder ju killarna exempelvis.

Men som någon skrev tidigare, tjejer (tänk gymnasietjejer) vill ofta följa de sociala reglerna till punkt och pricka. Uppskattar en kvinna som förstår sig på sarkasm och inte tar sig själv på jävligt stort allvar.
Citera
2009-07-05, 01:32
Medlem
Cellars avatar
Jag håller inte med om att kvinnor skulle vara jätteallvarliga, de skämtar jättemycket när de är med varandra, men de blir direkt mycket allvarligare runt män(generellt). Frågan är varför. Sen tycker jag definitivt att kvinnor i gemen har större självdistans än män, många killar har ett stort ego och tar sig själv på alltför stort allvar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in