Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Vad menar du är risken att börja för sent då? Lite svårt att utläsa om du bara anser att det "känns" fel, eller om arbetsmarknaden skulle vara stängd för TS.
Själv var jag 24 när jag började plugga och det måste erkännas att jag kände mig gammal på plugget då. Jag hade gjort lumpen och jobbat i fyra år med data innan jag ville göra något annat. Nu är jag 29 och precis nyutexad, mitt intresse inom juridiken ligger mot affärsjuristhållet och bara på en intervju på advokatbyrå med sådan inriktning har det varit en fråga om min ålder. På Vinge frågade de hur jag skulle känna att ta order från yngre (och kvinnliga!) biträdande jurister... Ingen annanstans har någon byrå tagit upp min ålder varför det inte verkar som om det är några problem att vara lite äldre.
Nej nej nej Mahmud, det menar jag absolut inte! Mycket intressant och lärorikt med ditt perspektiv. Jag bara säger att jag har haft två vändor där jag tänkt börja plugga juridik, senast i våras och förra gången våren innan jag fyllde 24, för två år sedan, och valt bort det stenhårt. Alla skäl jag har till att avråda någon från att börja senare har att göra med själva studierna och inte alls med möjligheterna i arbetslivet, även om det flyter ihop i inlägget. Det flyter ju ihop en hel del i verkligheten också med alla betalda vidareutbildningar. Jag menar att man bör fråga sig själv på allvar om man som de sa på Vinge kan tänka sig att ta order från yngre kvinnor, tex. Vad blir nästa steg? Undanskyfflad på ett litet kontor utan fönster? Sedan säger det sig självt att ju tidigare man börjar, desto mer erfarenhet får man. Rollerna verkar å ena sidan inte så intellektuella och eftertänksamma, men å andra sidan inte tillräckligt praktiska för att vara skit samma.
Så här säger jag: Det verkar mest som att man ska ha varit inställd på att bli jurist sedan barnsben och att man ska ha satsat allt på det sedan högstadiet, och det kan vara värt att ta med det i beräkningarna innan man hoppar på själv. Möjligheterna att tänka utanför boxen ser jävligt små ut i mina ögon. Man ska vara paragrafryttare för hela slanten. Ska man slava på det sättet är det bäst att bli inkörd tidigt. Och att man har samma infantila fantasier om att "bli advokat" osv. som man hade på lågstadiet. Som sagt, det finns alltid undantag, men måste man fråga här om det är någon bra idé att börja vid 22 så tror jag att det finns betydligt bättre lösningar. Som jag förstår karriären som jurist alltså.
Risken med att börja sent är att man ledsnar och faller av. Hamnar utanför. Tar halvtaskiga betyg. Ångrar sig. Blir, precis som trådskaparen själv formulerar sig, värdelös.
Sedan tror jag att det går en gräns någonstans för vad som ser bra ut för byrån. Att ha en fyrtioåring anställd som inte har gjort någonting är nog inte så önskvärt. Det gäller ju att hugga för sig också, och det vet vi att de bästa bitarna försvinner snabbast. Har du suttit och slavjobbat sedan du var 22 23 så tror jag att du är löjligt mycket mer eftertraktad vid 29 än om du är nyutexad.
Det kan vara annorlunda inom systemet pga brist på arbetskraft. Och där märks det rimligtvis inte heller, eftersom alla är rätt gamla och det inte krävs några meriter från byråer och nöjda kunder. Så länge det faktiskt är så i Sverige att man kan notariemeritera sig oavsett ålder.
Du måste ha varit riktigt sugen som började vid 24. Då tror jag inte att det finns risker riktigt i samma utsträckning. Eller vad säger du själv, känner du dig värdelös?